|
کدخبر: 271267

امروز بورس چگونه خواهد بود؟

سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: به دلیل عمق کم بازار و فاصله ارزش معاملات با میانگین سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان، شاهد رشد دسته جمعی بازار نیستیم و حرکت جریان پول به سمت صنایع با ترند خبری و تحولات پیش می رود.

روند بازار طی دو هفته اخیر روی موج تحولات برجام و خوشبینی ایجاد شده از پیشرفت مذاکرات حرکت کرده است.

نکته مهم این است که انتظاری که در بازار شکل گرفته است به نتیجه رسیدن توافق احتمالی در کمترین زمان ممکن است. از این رو هر فرآیندی که استنباط شود مذاکرات پیچیده و یا طولانی برای رسیدن به نتیجه نهایی منجر خواهد شد بازار و علی الخصوص گروه‌های هدف تاثیر پذیر از انتظارات پسا برجام یعنی صنایع خودرو، بانک، حمل و نقل و... واکنش منفی همراه با تشدید عرضه را به همراه خواهد داشت و بالعکس...

طی ۲ هفته اخیر در شرایطی شاهد بهبود نسبی ارزش معاملات بودیم که چند نکته مهم قابل ذکر است.

ارزش معاملات از محدوه ۲۰۰۰-۲۵۰۰ میلیارد تومان به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما همچنان جریان خروج پول حقیقی به چشم می خورد و از سوی دیگر حرکت بازار به سه بخش تقسیم شده است: گروه منتسب به برجام، گروه‌های دلاری و وابسته به مارکت جهانی و صنایع خنثی.

به دلیل عمق کم بازار و فاصله ارزش معاملات با میانگین سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان، شاهد رشد دسته جمعی بازار نیستیم و حرکت جریان پول به سمت صنایع با ترند خبری و تحولات پیش می رود. از سوی دیگر انتظار از توافق برجام که با کاهش نرخ ارز همراه است همزمان شده است با تضعیف روند مارکت جهانی که از این رو گروه‌های وابسته به کامودیتی‌ها پتروپالایشی زنجیره فولاد و... در رشد اخیر همراهی نکرده و با روند رکودی فرسایشی و اصلاحی قیمت همراه شدند دسته دیگر نیز صنایع خنثی هستند نظیر سیمان، غذایی و... که به صورت تئوریک از تحولات سیاسی اخیر اثر پذیری ندارند و کم عمق بودن جریان بازار این دسته از صنایع را هنوز مورد توجه قرار نداده است.

آنچه تحولات در روز‌های اخیر و به خصوص جوابیه ایران در آخر وقت دوشنبه به هماهنگ کننده اروپایی نشان می دهد این است که پیشرفت‌هایی آغاز شده است، اما توافق نهایی همچنان با ایرادات و چالش‌هایی همراه است که گره گشایی آن نیازمند تصمیمات سیاسی است از این رو بازار نیز می تواند با خبر‌های برجامی همچنان نوسانی باشد.

از منظر تابلو و روانشناسی بازار و نکات یاد شده انتظار میرود معاملات روز چهارشنبه از هیجانات مثبت کمتری برخوردار باشد و جنس معاملات آخر وقت امروز نشان میدهد که حداقل در نیمه اول بازار روز چهارشنبه فشار عرضه بیشتری را شاهد خواهیم بود و تقابل عرضه کننده‌ها و متقاضیان خرید بیش از پیش به چشم بیاید. لیدر و محرک فعلی بازار گروه خودرو می‌باشد که انتظار می رود برای معاملات فردا در محدوده مقاومتی قیمتی نوسان داشته باشند تا با محرک‌های خبری در هفته آتی از برجام جهت روند بعدی خود را تعیین کنند.

 

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها