|
کدخبر: 270846

یازدهمین بورس بزرگ دنیا کجاست؟

بورس تورنتو بر اساس ارزش بازار، پس از بورس‌های واشنگتن و نزدک، سومین بورس در امریکای شمالی و یازدهمین بورس در دنیا است.

بورس اوراق بهادار تورنتو (TSX)Toronto Stock Exchange ، یازدهمین بورس بزرگ در جهان و سومین بورس بزرگ در آمریکای شمالی بر اساس ارزش بازار است.

در این بورس، طیف گسترده ای از مشاغل از در کانادا و خارج از این کشور حضور دارند. افزون بر اوراق بهادار متعارف، صندوق‌های مختلف قابل معامله در بورس، شرکت‌های سهامی تقسیم شده، تراست‌های درآمدی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس تورنتو فهرست شده‌اند. شمار شرکت‌های معدنی، نفت و گاز در بورس اوراق بهادار تورنتو بیش از هر بورس اوراق بهادار دیگری ثبت شده است.

اقتصاد کانادا

کانادا با جمعیت ۳۸ میلیون نفر، یکی از توسعه یافته‌ترین و قدرتمندترین اقتصادهای جهان را دارا است. بر اساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده از بانک جهانی World Bank در سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی سالانه GDP این کشور ۲ هزار میلیارد دلار بوده که این امر باعث شده کشور کانادا به عنوان نهمین اقتصاد برتر از لحاظ تولید ناخالصی جهان شناخته شود.

پیشینه بورس تورنتو

بورس اوراق بهادار تورنتو احتمالاً از انجمن کارگزاران، گروهی که توسط بازرگانان تورنتو در ۲۶ ژوئیه ۱۸۵۲ تشکیل شده بود، نشأت گرفته است. هیچ سابقه مشخصی از معاملات این گروه باقی نمانده است.

بر اساس شواهد، در ۲۵ اکتبر ۱۸۶۱، بیست و چهار کارگزار در تالار ماسونی گرد هم آمدند تا بورس اوراق بهادار تورنتو را ایجاد و در آن شرکت کنند.

در بین سال‌های ۱۸۵۲ و ۱۸۷۰، دو بورس کالا محور دیگر تأسیس شد: بورس تورنتو در سال ۱۸۵۴ و بورس اوراق بهادار و معدن تورنتو در سال ۱۸۶۸

در ابتدا TSE دارای ۱۳ شرکت پذیرش شده بود که در سال ۱۸۶۸ به ۱۸ مورد افزایش یافت و اکثریت شامل اوراق قرضه و بانکی می‌شدند.

بسیاری از بانک های کانادا در سال ۱۸۶۹ ورشکسته شدند، این اتفاق سبب شد تا هر نوع تجارت در شهر متوقف شود. اما، بازار صعودی در سال ۱۸۷۰ اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش داد و هشت کارگزار از ۲۴ کارگزار اولیه دوباره به آن ملحق شدند تا TSE را دوباره تأسیس کنند.

بورس اوراق بهادار تورنتو به استثنای یک دوره سه ماهه در سال ۱۹۱۴، به طور مداوم از نظر اندازه و سهام مورد معامله رشد می‌کرد. در سال ۱۹۴۱ این بورس به دلیل ترس از وحشت مالی به دلیل جنگ جهانی اول تعطیل شد.

روز سقوط وال استریت در سال ۱۹۲۹، بورس تورنتو ۲۰درصد از ارزش خود را از دست داد و سهامداران را با ضرر ۲۵ درصدی مواجه کرد.

تغییرات بزرگ در بورس تورنتو

بورس تورنتو در سال ۱۹۷۷، شاخص TSE ۳۰۰ را راه‌اندازی کرد و CATS (سیستم تجارت به کمک رایانه)، یک سیستم معاملاتی خودکار را معرفی کرد.

در ۲۳ آوریل ۱۹۹۷، طبقه معاملاتی بورس تورنتو بسته شد و پس از آن، این بورس به دومین بورس بزرگ در آمریکای شمالی تبدیل شد که معاملات را به صورت برخط و بدون حضور در تالار معاملات انجام می‌داد.

در سال ۱۹۹۹، بورس اوراق بهادار تورنتو به تنها بورس کانادا برای تجارت سهام ارشد تبدیل شد؛ بر همین اساس، بورس مونترال/مونترال مسئولیت تجارت مشتقات را بر عهده گرفت و بورس اوراق بهادار ونکوور و بورس اوراق بهادار آلبرتا ادغام شدند تا بورس سرمایه گذاری کانادا CDNX را تشکیل دهند.

شبکه معاملاتی کانادا، بورس اوراق بهادار وینیپگ و بخش سهام بورس مونترال بعداً با CDNX ادغام شدند. در سال ۲۰۰۰ بورس تورنتو به یک شرکت انتفاعی تبدیل شد. در سال ۲۰۰۲ نام اختصاری آن به TSX تغییر نام داد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۱، بورس اوراق بهادار تورنتو، Canadian Venture Exchange را خریداری کرد و در سال ۲۰۰۲ به TSX Venture Exchange تغییر نام داد.

ساعات و روزهای معامله بورس تورنتو

بورس اوراق بهادار تورنتو در تمام روزهای هفته به جز شنبه ها، یکشنبه ها و تعطیلات اعلام شده از قبل توسط بورس، باز است. این بورس، یک جلسه عادی معاملاتی از ساعت ۹: ۳۰ صبح تا ۱۶: ۰۰ بعد از ظهر به وقت شرقی و یک جلسه پس از بازار از ساعت ۱۶: ۱۵ تا ۱۷: ۰۰ به وقت شرقی دارد.

نگاهی بر ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تورنتو

از آگوست ۲۰۱۹، بورس اوراق بهادار تورنتو دارای ۱۵۶۹ ناشر فهرست شده، مشتمل بر ETF و سایر ابزارهای مالی ساختاریافته با ارزش بازار ترکیبی ۳ هزار و ۵۹ میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار کانادا بود.

تا پایان سال ۲۰۱۹، کل ارزش بازار شرکت های فهرست شده در TSX و TSXV به ۳.۲ تریلیون دلار رسید.

در این بورس، تمام پنج بانک تجاری بزرگ کانادا پذیرفته شده‌اند؛ این بانک‌ها عبارتند از: بانک امپریال تجارت کانادا (CIBC)، بانک مونترال (BMO)، بانک نوا اسکوشیا (اسکوشیا بانک)، بانک سلطنتی کانادا (RBC) و تورنتو-دومینیون.

همچنین، در بورس اوراق بهادار تورنتو، تعدادی از شرکت‌های برجسته انرژی همچون Enbridge، Suncor، TC Energy، Canadian Natural Resources، Imperial Oil،Pembina و Cenovus حضور دارند. تمامی این شرکت‌ها در شاخص S&P/TSX ۶۰ حضور دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها