|
کدخبر: 270530

استقبال بورس از برجام/ فاز احتیاط در بازار سکه و دلار

در روز شنبه، بازار سهام سوار بر موج خوش بینی های ناشی از برجام صعود کرد، در روز نیمه تعطیل بازار ارز، هیجانات کاهشی کمی فروکش کرد و دلار به سمت منطقه امن خود حرکت کرد، ولی سکه طلا همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند.

اقتصاد استقبال بورس از برجام/ فاز احتیاط در بازار سکه و دلار

پس از انتشار خبر عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش خوش بینی ها نسبت به کاهش اختلافات و افزایش احتمال حصول توافق در وین، سهام خودروسازان وگروه بانکی مورد توجه قرار گرفتند و با افزایش تقاضا همراه شدند، بازار سرمایه در روز شنبه زودتر از سایر بازارها به استقبال توافق رفت و افزایش تقاضا در گروه های منتفع از برجام، سهام های گروه خودرو و بانک را به صف خرید نشاند، بازار سرمایه در هفته های اخیر، با وجود گزارش های خوب گروه های پالایشی و فلزی معدنی برخلاف انتظارات حمایت های خود را یکی پس از دیگری از دست داده بود ولی مقام های اقتصادی در هفته گذشته با خبر درمانی سعی کردند سقوط بازار سهام را متوقف کنند.

 تحلیل گران بازار سرمایه به دور از هیجانات، با دقت حرکات دلار نیما را زیر نظر دارند، دلار نیما خود را به سقف تاریخی قیمتی خودش رسانده و تحلیلگران میگویند از بین رفتن گپ‌دلار نیما با دلار آزاد میتواند فشار ناشی از کاهش جهانی قیمت های کامودیتی را برای شرکت ها تعدیل کند و درآمد شرکت ها را افزایش دهد.

احتمال پرداخت کالابرگ که در اخبار این هفته منتشر شد نیز می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. در حالیکه جزئیات این طرح هنوز دقیقا مشخص نشده ولی فعالان بازار سرمایه از توضیع کالا توسط دولت برای تنظیم بازار خاطره خوشی ندارند، زیرا غالبا مقامات رسمی تعیین کننده قیمت خرید کالاها از شرکت ها هستند وسودآوری شرکت ها را در نظر نمیگیرند، آنچه که بر شرکت های تولید کننده قیر در این چند ساله گذشته است نشان می دهد که بازار سرمایه از این تصمیم ها استقبال نمیکند و این تصمیم میتواند شیرینی سود ناشی از حذف ارز ترجیحی را به کام این گروه تلخ کند.

دلار احتیاط میکند

بازار ارز که در روز پنج شنبه خلاف جهت بازار سرمایه حرکت کرده بود در روز شنبه مانند بازار سرمایه کمی رشد کرد.

پس از حرکت کاهشی دلار در روز پنج شنبه دلار در روز شنبه به سمت محدوده قبلی که به آن عادت کرده بود حرکت کرد و قیمت های پشت خطی به محدوده قبلی رسید، برای بازگشت سریع نرخ دلار به محدوده قیمتی قبلی دو دلیل می توان نام برد: اول آنکه بعد از پانزده ماه مذاکره و تجربه چندین باره موقعیت مشابه کنونی بازار ارز نسبت به این اخبار بی تفاوت شده و تا حصول قطعی توافق به اخبار خوب و بد بازار میزان واکنش ها کمتر می‌شود.

دلیل دوم هم کنترل قیمت ها زیر محدوده سقف ۳۳ هزار تومانی است که باعث می‌شود بازار ارز نسبت به اخبار کاهنده دلار ریسک کمتری احساس کند و کمتر تحت تأثیر قرار بگیرد.

عصر دوشنبه خبر پایان مذاکرات از سوی مقامات غربی منتشر شد ولی ایران اعلام کرده مذاکرات هنوز پایان نیافته است و پیش نویس تهیه شده جای کار دارد‌، موضع متفاوت مقامات ارشد مذاکرات به نظر می رسد مانع از حرکت نزولی در بازار در روز جاری بشود. ولی حرکت و پیشروی دلار در کانال ۳۲ هزار تومان کار سختی است که به نظر نمی رسد بازار در روز جاری قادر به انجام آن باشد، به هر حال امروز تعطیلات و مذاکرات پایان موقت یافته و به نظر می‌رسد درهم و میزان حباب آن مهم ترین بازیگران روز جاری هستند و در صورتی که افزایش یابد فشار بر بازار ارز زیاد میشود.

موقعیت مستحکم سکه

به نظر می‌رسد اونس طلا در محدوده زون قیمتی گرفتار شده پس از انتشار گزارش های اشتغال آمریکا، شاخص دلار آمریکا تقویت شد ولی اونس طلا به عنوان رقیب دلار کاهش یافت با وجود کاهش قیمت اونس حباب سکه به خاطر رشد قیمت دلار در روز شنبه تغییر چندانی نداشت. حباب سکه بالای یازده درصد بود ولی سکه امامی و ربع سکه به ترتیب ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. رفتار معامله گران سکه و عدم واکنش به سیگنال های کاهشی و افزایشی بازار نشان دهنده موقعیت مستحکم سکه در محدوده فوق است ولی برای حرکت رو به بالا بازار نیازمند کاهش حباب سکه است تا خریداران بیشتری اقدام به خرید کنند. صاحبان پول های درشت در محدوده های بالای حباب سکه برای خرید احتیاط می کنند.

ارسال نظر