|
کدخبر: 268273

تاثیر بورس بر شرکت‌های دانش‌بنیان

مبلغ تادیه شده‌ سرمایه‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه از مبلغ ۹۳۹ میلیارد ریال یه ۷.۳۸۰ میلیارد ریال رسیده که افزایش حدود ۸ برابری داشته است؛ همچنین رشد این سرمایه‌گذاری، به وضوح توسعه تخصیص سرمایه‌ را به این صندوق‌ها به عنوان تاثیرگذارترین ارکان بازارسرمایه در تامین‌مالی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط نشان می‌دهد.

علی دره‌شیری کارشناس تأمین مالی با بیان اینکه امروزه ساز و کارهای متعددی جهت تامین مالی شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان وجود دارد گفت: از مهم‌ترین این ساز و کارها می‌توان به تامین‌مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سامانه‌های تامین‌مالی جمعی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر و در راستای پاسخ به نیازهای شرکت‌ها، مجموعه‌هایی مانند پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز ایجاد شده‌اند که در حال حاضر نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف ملی، توسعه فناوری و نوآوری در زیست‌بوم دانش‌بنیان ایفا می‌کنند.

دره شیری بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در طی سال‌های گذشته با تسهیل اخذ مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و صندوق‌های جسورانه به رشد تامین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرده است؛ همچنین روند تادیه سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه در ۳ سال گذشته نشان دهنده‌ این موضوع است.

به گفته این کارشناس تامین مالی از سال ۱۳۹۸ تا اواخر سال ۱۴۰۰ مبلغ تادیه شده‌ سرمایه‌ این صندوق‌ها از مبلغ ۹۳۹ میلیارد ریال یه ۷.۳۸۰ میلیارد ریال رسیده که افزایش حدود ۸ برابری داشته است؛ همچنین رشد این سرمایه‌گذاری، به وضوح توسعه تخصیص سرمایه‌ را به این صندوق‌ها به عنوان تاثیرگذارترین ارکان بازارسرمایه در تامین‌مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: با این وجود، با توجه به افزایش نیاز شرکت‌ها به تامین مالی و بررسی روند تامین‌مالی به نظر می‌رسد هنوز بین بازارهای مالی به عنوان دارندگان منابع مالی مازاد و زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان متقاضیان اصلی، پیوند مناسبی وجود ندارد؛ از طرفی استانداردهای نهادهای مالی برای ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری در این بازار تا حد زیادی سخت‌گیرانه بوده و در عمل شرکت‌های دانش بنیان به راحتی نمی‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند؛ بنابراین به منظور ارتقای بهره‌وری تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و در راستای توسعه موثر این اکوسیستم، صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند نقش مهمی در جهت پیشبرد اهداف ملی در این حوزه ایفا کنند.

دره شیری اظهار کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار مراکز نوآوری به عنوان بازوی اصلی توسعه اکوسیستم دانش بنیان در استان‌ها، در کنار اعطای تسهیلات به شرکت‌ها، از ارتباط سازنده و مناسبی با صنعتگران، سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان این اکوسیستم برخوردارند. این صندوق‌ها می‌توانند با استفاده از این توانایی به تسهیل تامین‌مالی شرکت‌های نوپا کمک کرده و در صورت مشارکت با نهادهای سرمایه‌گذاری و تعامل پویا با شرکت‌هایی با پتانسیل بالا، به تامین‌مالی و رفع نیازهای فناورانه این شرکت‌ها کمک کنند.

وی افزود: استان‌های مرکزی کشور با داشتن بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی و حضور در مسیر اصلی‌ترین شاهراه‌های کشور، نیاز فراوانی به حضور نهادهای مالی به منظور تامین، تجهیز و تزریق منابع در جهت پیشرفت موثر صنایع به‌ویژه در شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط دارند؛ این استان‌ها باوجود پتانسیل‌های بسیار مناسب صنعتی، نیازمند توسعه یکپارچه در بخش‌های مختلف صنعتی هستند.

این کارشناس تامین مالی بیان کرد: بنابراین باتوجه به نیاز هر استان، طی چندسال اخیر علاوه بر شکل‌گیری زیست بوم دانش‌بنیان در قالب پارک علم و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری استان‌ها نیز تأسیس شده‌اند. همچنین در حال حاضر این صندوق‌ها به عنوان بازوی اصلی ارائه‌دهنده خدمات مالی، از جمله اعطای تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استان‌ها مشغول فعالیت هستند؛ این صندوق‌ها با وجود سرمایه انسانی متخصص و ترکیب سهامداری متنوع خود در صنایع مختلف، در تلاش هستند در کنار پارک‌های علم و فناوری استان‌ها و مراکز رشد دانشگاهی، با تمرکز بر صنایع پیشرو و ارائه انواع خدمات مالی به رشد اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها