|
کدخبر: 268263

اختصاصی گسترش نیوز:

فناوری چگونه کرونا را غافل گیر کرد؟

۲۲ تیرماه به نام فناوری اطلاعات در تقویم ایران ثبت شده است. اگر چه در ایران فناوری توسعه خوبی داشته است و مردم تشنه استفاده از فناوری های نوین هستند اما باید در سطح ملی به دستاوردهای خوبی برسیم.

اقتصاد  فناوری چگونه کرونا را غافل گیر کرد؟

فناوری اطلاعات چندین سال که عضو جدانشدنی زندگی مردم شده است. در روزهایی که کرونا زندگی را برای مردم طاقت فرسا کرده بود، فناوری‌های نوین یاری‌رسان شدند. فناوری‌ها به دارایی مردم هم ورود کرده‌اند. در گذشته اسکناس و طلا دارایی مردم بود اما امروزه رمز ارز دارایی خیلی از مردم دنیا است. نه تنها دارایی بلکه متاورس در آینده تمام زندگی را مجازی می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در تقویم رسمی ایران ثبت شد. روز ۲۲ تیرماه، هم‌زمان با زادروز محمد بن موسی خوارزمی، به عنوان «روز فناوری اطلاعات» در کشور به تصویب رسید. البته تنها دستاورد امسال از روز فناوری برگزاری چند نشست و دورهمی بود. امیدواریم در سال‌های آینده دستاوردهای در سطح ملی داشته باشیم.

چرا به نام خوارزمی ثبت شد؟

روز ملی فناوری اطلاعات به این واسطه به اسم خوارزمی ثبت شده است که خوارزمی با روش‌های الگوریتمی خود در کتاب جبر و مقابله برای اولین بار قدم در مسیر فناوری اطلاعات گذاشت. اگر «چالز بابیچ» پدر علم کامپیوتر نامیده شده است، از «خوارزمی» نیز به عنوان پدر «دانش انفورماتیک» نام می‌برند. از سویی  نام‌گذاری زادروز تولد حکیم خوارزمی، به‌عنوان روز فناوری اطلاعات، بیانگر دو پیام مهم است. پیام اول اینکه «دانش رایانه یک دانش وارداتی نیست، یعنی ما مصرف‌کننده یک دانش وارداتی نیستیم، بلکه خالق و آفریننده این دانش هستیم. گزینه دوم مصادره دانشمند است، اگر ما چنین روزی را ثبت نمی‌کردیم، کشورهای خارجی یکی دیگر از نخبگان سرزمین ما را به نام خود مصادره کنند.

انقلاب فناوری در زندگی

انقلاب‌های صنعتی، فناوری و دیجیتال را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال حاضر با انقلاب نسل چهارم روبه‌رو هستیم. فناوری‌های اینترنت اشیا، داده‌های عظیم، هوش مصنوعی، بلاک چین، چاپ سه‌بعدی و… از جمله فناوری‌های این حوزه به شمار می‌روند. بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده بسیار نزدیک ما با انقلاب پنجم رو به ‌رو می‌شویم که اساس آن بر هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی است.

فناوری اطلاعات جز جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها

فناوری اطلاعات به‌اندازه‌ای وارد زندگی شده است که هیچ یک از امور زندگی بدون فناوری پیش نمی‌رود. در ادامه نگاهی به حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

جنبه آموزشی

در بحث آموزشی کرونا فناوری را جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما کرد. تعطیلی مدارس و کلاس‌های آنلاین نمونه بارز حضور فناوری در زندگی نسل دانش آموزان است. به معنای واقعی کتاب‌های سنگین جای خود را به یک برد کامپیوتری داده است.

بعد صنعتی

فناوری منجر به توسعه ماشین‌های مورد استفاده در صنعت شد. فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره‌وری صنایع را افزایش داد.

بعد سیاسی و نظامی

فناوری اطلاعات نقش عمده‌ای در قدرت و تسلط دولت دارد. عمده کشورها به دنبال توسعه وسایل ارتباطی و ابزارهای به دست آوردن اطلاعات در مورد دشمن بودند. همچنین خود اطلاعات تبدیل به یک سلاح شده است. سلاحی که سران و منافع کشورها را تهدید می‌کند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرگرمی

فناوری‌های اطلاعات بر فعالیت‌های سرگرمی و اوقات فراغت کودکان و جوانان به روش‌های مختلفی تأثیر گذاشته است. با فناوری‌های نوین امکان استفاده از فیلم‌ها یا موسیقی‌هایی فراهم می‌شود. به راحتی می‌توانیم از اینترنت فیلم تماشا کنیم و به موسیقی گوش دهید.

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم پزشکی

دستگاه‌های پزشکی با فناوری‌های نوین تکامل یافته‌اند. در حال حاضر اکثر دستگاه‌های پزشکی موجود، در تشخیص و درمان بیماری‌ها به فناوری اطلاعات و ارتباطات متکی هستند.

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در الکترونیک خانگی

استفاده از ICT در لوازم الکترونیکی به صورت اینترنت اشیا خودنمایی کرده است. از چای‌ساز تا وسایل امنیتی خانه به اینترنت اشیا متصل خواهند شد.

روز جهانی فناوری اطلاعات

از سال ۱۹۶۹ هفدهمین روز از ماه می به‌ عنوان روز جهانی فناوری شناخته می‌شود. هدف اصلی این روز برجسته کردن اهمیت فناوری در جهان است. در سال ۲۰۲۲ شعار روز فناوری «فناوری‌های دیجیتال برای سالمندان و سالمندی سالم» است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها