|
کدخبر: 268193 رویا رئیسی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران؛

طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که یک کیلو طلا امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. جا به جایی این رقم خیلی سخت است. نباید صنف طلا را همانند سایر اصناف ببینیم. باید شرایط و مسئولیت‌های مجزا برای صنف طلا ایجاد کنند تا طلافروش به راحتی پول جا به جا کند. امیدواریم بانک مرکزی کمک کند و این مشکلات برطرف شود.

اقتصاد طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

طلا برای ایرانی‌ها سرمایه قابل اعتمادی است و در شرایط شادی و غم این سرمایه قابل استفاده است. خیلی از مردم طلا ذخیره می‌کنند تا در آینده خانه‌ای بزرگ‌تر بخرند. حتی طلا را به چشم دارایی برای روز مبادا می‌بینند. این دارایی باید قابلیت نقد شوندگی خوبی داشته باشد. در ایران دادوستد طلا روند مرسومی است و در بازار طلافروشان خیلی از کاسبان خریدار طلا شما هستند. به تازگی مردم گلایه‌ای از طلافروشان مطرح کرده‌اند که جویای این موضوع از اتحادیه طلا و جواهر تهران شدیم. گزارش‌های مردمی حکایت از این دارد که در زمان فروش طلا پول به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود. خیلی از طلافروشی‌های بزرگ هم ممکن هم‌زمان خریدار و فروشنده طلا در مغازه خود داشته باشند. در این شرایط از خریداری می‌خواهند، پول طلا را به حساب مشتری بریزد که فروشنده طلا است. این روند داد و ستد در بازار را برای مردم مبهم و سخت کرده است.  همچنین در خصوص فرار مالیاتی نیز گمانه‌زنی‌هایی شده است.

پیرامون این موضوع آیت محمدولی؛  رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در ۶ ماهه اخیر داد و ستد جواهر آن گونه که باید باشد، در بازار رونق نداشته است.در شرایطی جواهر فروش طلایی را از فروشنده خریداری می‌کند اما در آن لحظه پول ندارد. نباید انتظار داشته باشیم که صندوق جواهر فروشان همیشه مملوء از پول باشد. اگر فروشنده آشنا باشد، طلا فروش می‌گوید باید چند روزی صبر کنید تا خرید و فروشی انجام دهم. اگر فروشنده را بشناسد، معامله با چک انجام می‌شود. البته نمی‌خواهم منکر شوم که این اتفاق صد در صد نمی‌افتد. ممکن در این میان کسانی در بین جواهرفروشان اذیت‌هایی برای فروشنده‌های طلا داشته باشند اما عموماً همیشه به این شکل نیست. مرسوم است که مقداری از هزینه خرید طلا را پرداخت می‌شود، مابقی مبلغ را در چند روز بعد پرداخت می‌کند اما این به معنای اذیت مشتری یا فرار مالیاتی نیست.

طلافروشان درگیر قوانین سخت انتقال پول

محمدولی ضمن اشاره به شرایط قانونی کشور و مشکلات پرداخت اظهار کرد: در این روزها پول به سختی جا بجا می‌شود. برای جا به جایی پول سقفی را بانک مرکزی مشخص کرده است. امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود. گلایه از فرار مالیاتی می‌شود اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که همکاران ما در حال حاضر مشغول پرداخت مالیات سال ۱۴۰۰ هستند. ای کاش شرایطی ایجاد شود که اگر طلا فروش داد و ستد بالایی داشت؛ در همان روز مالیات خود را پرداخت می‌کرد. در این شرایط سازمان امور مالیاتی نیز معطل پرداخت نمی‌ماند.

وی افزود: انتقال پول بین فروشنده و خریدار از طریق کارت ممکن ۲۴ ساعت زمان ببرد. به دلیل روند طولانی پرداخت پول فروش خریدار گزینه‌های دیگری را جایگزین می‌کند و این روند به معنای فرار مالیاتی نیست.

پیشنهاد صنف طلا برای دریافت مالیات لحظه‌ای

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: نشستی با سازمان امور مالی داشته‌ایم، در این نشست پیشنهاد دریافت لحظه‌ای مالیات از طلافروشان را ارائه کردیم. این روند در کشورهای اروپایی نیز اجرا شده است. فعال صنفی در لحظه صدور فاکتور، به صورت آنلاین مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کند. اصناف متعدد از جمله صنف طلا آمادگی پرداخت لحظه‌ای مالیات را دارد.

محمدولی در پایان گفت: بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که یک کیلو طلا امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. جا به جایی این رقم خیلی سخت است. نباید صنف طلا را همانند سایر اصناف ببینیم. باید شرایط و مسئولیت‌های مجزا برای صنف طلا ایجاد کنند تا طلا فروش به راحتی پول جا به جا کند. امیدواریم بانک مرکزی کمک کند و این مشکلات برطرف شود.

چند محل برای فروش طلا

با ظهور فناوری‌های جدید به تازگی امکان فروش طلا در سایت‌های اینترنتی نیز فراهم شده است. سایت‌هایی مثل دیوار، شیپور و … به مرکزی برای خرید و فروش تبدیل شده‌اند. البته این روش برای فروش طلا خیلی ایمن نیست. فروش طلا به همکار و آشنایان به یک شرط سودآور است.  به شرط آنکه خریداری دست به نقد در بین آشنایان و همکاران داشته باشید. فروش قسطی و تسویه خرد خرد له به سود شما نخواهد بود. فروختن طلا به طلافروشان محلی خوب است اما اصلاً مقرون به صرفه نیست. کوتاهی مسیر و اعتماد به طلا فروش نکته مثبت است اما بیشتر طلا فروشان محلی قیمت کمی روی گوشی شما می‌گذارند.

ارسال نظر