|
کدخبر: 267848 رویا رئیسی

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز؛

صفر تا صد نرخ اجرت ساخت طلا در سال ۱۴۰۱

اجرت طلا در زمان خرید پر بحث‌ترین موضوع میان خریدار فروشنده است که کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا معتقد است، مشتری یا باید به طلافروش اعتماد کند یا بعد از خرید برای اخذ تأییدیه به اتحادیه مراجعه کند.

اقتصاد صفر تا صد نرخ اجرت ساخت طلا در سال ۱۴۰۱

در بازار برای خرید مصنوعات طلا شما بابت هر گرم طلا بیش از قیمت اعلام شده رسمی پرداخت می‌کنید. قیمت نهایی همراه با اجرت ساخت طلا است. اجرت ساخت پر اختلاف‌ترین موضوع در زمان خرید بین خریدار و مشتری است. در ادامه نگاهی به بحث اجرت ساخت داریم و گفتگویی با نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا داریم.

اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت ساخت طلا، قیمت هنری است که سازنده طلا، برای ساخت، توسط طلافروش، از خریدار دریافت می‌شود. اجرت ساخت به مدل‌های مختلف دریافت می‌شود. یک مدل اجرت ساخت به تومان است. این عدد به قیمت خام طلا اضافه می‌شود. اجرت ساخت درصدی نیز به این صورت است که اجرت ساخت برخی از کارها نیز درصدی حساب می‌شود. به طور مثال طلافروش اجرت ۳۰ درصدی از شما می‌گیرد. در این مدل ۳۰ درصد از قیمت طلای خام را محاسبه می‌کند و به عنوان اجرت ساخت اضافه به قیمت طلای خام می‌شود. البته فراموش نکنید که اجرت‌های درصدی با افزایش و کاهش قیمت خام طلا، زیاد و کم می‌شود. یک مدل هم ادغام تومانی و درصدی است. این مدل پیچیده در بعضی از جواهرفروشی‌ها استفاده می‌شود. برای محاسبه‌ی قیمت اجرت ابتدا قیمت خام طلا را حساب می‌کنند و بعد با نرخ تومان جمع می‌کنند.

طلای کم اجرت

عموم مردم طلای کم اجرت را طلای دست‌دوم می‌دانند اما این تصور غلط است. طلای کم اجرت به جواهراتی گفته می‌شود که هزینه ساخت کمتری دارند. معمولاً ساخت زنجیر و النگو ساده‌تر و آسان‌تر است و توسط دستگاه CNC ساخته می‌شود. در نتیجه کارمزد کمتری دارند. البته باید دقت کنید، در زمان خرید طلای کم اجرت گرفتار کلاه‌برداران نشوید.

طلای بدون اجرت

درگذشته طلای بدون اجرت هم داشتیم اما با افزایش قیمت طلا این مدل عمدتاً حذف شد. طلافروشان طلای بدون اجرت ندارند اما نسبتاً طلای دست‌دوم اجرت خیلی پایینی دارد. معمولاً کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا را دارند، به سراغ طلای دست‌دوم می‌روند. این بار هم تأکید می‌کنیم، در زمان خریدوفروش طلای دست‌دوم به طلافروشی‌های معتمد مراجعه کنید.

طلاهای نگین‌دار

نگین‌های طلا و جواهرات عمدتاً به دودسته اتمی و بریلیان تقسیم می‌شوند. قیمت نگین‌های اتمی مطابق قیمت طلا حساب می‌شود. البته قیمت این نگین‌ها در هنگام فروش محاسبه نمی‌شود. در هنگام فروش جواهرات با نگین‌های اتمی، فروشنده نگین‌ها را از پایه طلا جدا می‌کند و بعد از آن وزن طلا محاسبه می‌شود.

طلای سنگین اجرت کمتر دارد

رابطه معکوسی بین اجرت و وزن طلا در زمان خرید وجود دارد. در نتیجه هرچه وزن طلا بیشتر باشد، طلا کم اجرت‌تر خواهد بود اما هرچه وزن طلا کمتر باشد، اجرت بیشتری خواهد داشت.

یا اعتماد کنید یا به اتحادیه مراجعه کنید

محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اجرت طلا متغیر است و به عوامل زیادی مثل آب، برق، اجرت ساخت، مدل طلا و ... بستگی دارد. در حقیقت اجرت ساخت مجموعه‌ای از هزینه‌ها است. در نتیجه این هزینه ثابت نیست.

محمد_کشتی_آرای

کشتی آرای اظهار کرد: خریدوفروش طلای اینترنتی ممنوع است، مگر این که مراکز فروش اینترنتی مجوز قانونی از اتحادیه داشته باشند. اکثراً هیچ یک از فروشگاه‌های اینترنتی مجوز قانونی ندارند.

وی افزود: اجرت ساخته‌ای متعددی از سوی طلافروشی‌ها مطرح می‌شود اما اجرت ساخت باید مورد تائید اتحادیه طلا باشد. نظر هیچ یک از طلافروشان جز کارشناسان اتحادیه مورد قبول نیست.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا در پاسخ به این سؤال که مشتری چگونه قوانین اجرت ساخت مورد تائید اتحادیه را بداند، گفت: مشتری یا باید به طلافروش اعتماد کند یا بعد از خرید برای اخذ تأییدیه به اتحادیه مراجعه کند. مشتریان قبل از خرید طلا قوانین و نحوه محاسبه را باید بدانند.

قیمت طلا در بازار ایران

امروز به مناسبت عید قربان تعطیل رسمی است و به این واسطه قیمت روز گذشته در بازار را در این خبر درج کرده‌ایم. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۱۷,۰۰۰ ریال رسید. هر انس طلا نیز با قیمت ۱,۷۴۲.۹۶ دلار معامله شد. قیمت هر سکه امامی به ۱۵۰,۱۰۰,۰۰۰ ریال رسید. هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۰,۵۲۰,۰۰۰ ریال است. هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع‌سکه به قیمت ۵۲,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال معامله شد.

ارسال نظر