|
کدخبر: 268043 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛

تورم و ضعف اقتصادی طبیعی است / اوضاع اقتصاد بدتر می‌شود؟

سیدسلمان ذاکر: تحولاتی رخ داده است و ابر قدرت‌ها دنیا می‌خواهند به اقتصاد مسلط شوند و کشورها را از طریق اقتصاد استعمار کنند. لذا دولت ایران در مقابل اینها اگر بایستد، روندی طبیعی است که آثار جدی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند. مثل تحریم‌ها. طبیعی است که دولت در مقابل اینها باید سیاست اقتصادی داشته باشد. لذا شیب بالای تورم، ضعف قدرت اقتصادی و مدیریت اقتصادی طبیعی است و تا حدی قابل قبول است.

اقتصاد تورم و ضعف اقتصادی طبیعی است / اوضاع اقتصاد بدتر می‌شود؟

تورم به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی از سیاست های متعددی تأثیر می‌پذیرد و پیامدهای رفاهی زیادی برای گروه های مختلف جامعه دارد. با تأسی به ادبیات انتخاب عمومی می‌توان گفت تغییرات تورم برندگان و بازندگانی دارد.تورم در چهار سال اخیر از متوسط بلندمدت آن به‌طور چشمگیری بالاتر بوده است و به همین دلیل چه به‌عنوان مطالبه عمومی، چه به‌عنوان توصیه مستخرج از تحلیل‌های علم اقتصاد و چه از منظر سیاستگذاران، کاهش تورم تبدیل به یک مطلوب شده است. با روی کار اومدن دولت سیزدهم، شعار رییس  این دولت هم پیرامون کاهش تورم و بهبود معیشت می‌چرخید، اما تحلیل ها نشان می دهد که این چرخش، دوری باطل بوده، هست و خواهد بود. زیرا که اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار است که از زمان شاه مخلوع این روند ادامه دارد. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با ما همراه باشید:

ذاکر

دولت باید به فکر مردم باشد

سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد:دولت باید رفاه، قدرت خرید مردم، فقر زدایی و محرومیت زدایی را در نظر بگیرد به همین خاطر به فکر مردم باید باشد. اگر قوانین کافی باشد باید اقدام و اجرا کند و دست به تحولات اقتصادی بزند. اما در راستای اصلاح ساختار اقتصادی نباید یک عده بسوزند تا یک عده بالا بیایند این خطرناک‌ترین روش است ما باید به حداقل‌ترین خسارت و آسیب اکتفا کنیم و اجازه ندهیم مردم ما در این تحولات فدا شوند.

وی افزود: ما می‌خواهیم یک تحول اقتصادی انجام دهیم اما بجز مردم کسی را نداریم. انقلاب بدون مردم معنا ندارد. بنابراین این دولت اگر بخواهد این رویه گرانی را کنترل نکند یعنی با آزاد کردن قیمت چند قلم کالا سبب گرانی چهارصد قلم دیگر شود از طرفی هم قدرت نظارت و قدرت کاهش قیمت‌ها را نداشته باشد بنظرم به حالت قبل برگرد و هزینه‌های کلان مردم را نگه دارد، بهتر است. ما نمی‌خواهیم هزینه‌های بالا و نارضایتی مردم را به دست بیاوریم ما می‌گوییم دولت قدرت مالی‌اش بالا برود اما به نارضایتی مردم منتهی نشود. زیرا این رویه خوبی نیست و مناسب نیست ولی از اینکه بتواند مسلط بر مسائل اقتصادی، رفاه مردم و قدرت خرید مردم باشد و بتواند مدیریت کند ما هم استقبال می کنیم.

نماینده مردم ارومیه در پاسخ به این سوال که در طول ۵۰ سال گذشته یک تورم پایدار در ایران شکل گرفته است. علت این تورم پایدار چیست، اظهار کرد:  این تورم از قدیم و از قبل از انقلاب بوده است. ولی ما نمی‌خواهیم خودمان را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم. قبل از انقلاب رفاه نبود، دولت قبل از انقلاب از مردم بی خبر بود و مردم سهمی در نظام حاکمیت، سیاست، کارگزاری، تحصیلات و دانشگاه نداشتند. همه این‌ها را همگان می‌دانند. اما  تحولاتی رخ داده است و  ابر قدرت‌ها دنیا می‌خواهند به اقتصاد مسلط شوند و کشورها را از طریق اقتصاد استعمار کنند. لذا دولت ایران در مقابل اینها اگر بایستد، روندی طبیعی است که آثار جدی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند. مثل تحریم‌ها. طبیعی است که دولت در مقابل اینها باید سیاست اقتصادی داشته باشد. لذا شیب بالای تورم، ضعف قدرت اقتصادی و مدیریت اقتصادی طبیعی است و تا حدی قابل قبول است، بیشتر از آن به هیچ وجه قبول نیست.

مردم ناراضی هستند

ذاکر در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون نتوانسته‌ایم تورم را کنترل کنیم، اظهار کرد: تورم که کنترل شده است اما به نظر من اگر رها شود بسیار بدتر می‌شود. دشمن هم همین را می‌خواهد. در این میان شوک‌های اقتصادی که به کشور وارد می‌شود مثل سوختن سرمایه مردم در بورس، آزادسازی ارز ترجیحی، عدم صادرات نفت که در پی تحریم های ناجوانمردانه صورت گرفته  گلوی اقتصاد ایران را در دست گرفته.  ایران یک کشور تک محصولی است که محل اصلی درآمدهایش از راه فروش نفت است . اما آنها فکر می کنند که ایران یک کشور تک محصولی است که می توانند جلوی آن را بگیرند و خفه‌اش کنند. اما ما با دور زدن تحریم‌ها و مقاومت در مقابل زورگویی‌ها نشان داده ایم که  توانایی کنترل تورم را داریم، لذا دلت اقتصاد کشور را رها نکرده. اکنون مهم رضایت مردم است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شما گمان می کنید که مردم از این وضعیت راضی هستند، اظهار کرد:  اخیرا نظر سنجی ها نشان می‌دهند که مردم ناراضی هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها