|
کدخبر: 250314 رویا رئیسی

عضو انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهرات کشور در گفتگو با گسترش نیوز بررسی کرد؛

پیش‌بینی بازار طلا در آستانه سال نو

عضو انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهرات کشور معتقد است، بازار داخلی در روزهای آینده اندکی نوسان خواهد داشت. با شروع تعطیلات تقاضای جدید وارد بازار نخواهد شد. در نتیجه ممکن بازار سازی‌هایی شکل بگیرد. توصیه می‌شود برای کوتاه‌مدت خریداران وارد بازار طلا نشوند.

اقتصاد پیش‌بینی بازار طلا در آستانه سال نو

بازار طلا در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی را به واسطه حمله نظامی روسیه به اوکراین تجربه کرده است. در ایران نیز قیمت طلا متأثر از انس جهانی طلا و مذاکرات برجامی نوسان داشته است. انتظار داشتیم، بازار طلا در روزهای پایانی سال رونق بگیرد و خریدارانی که منتظر سرنوشت بازارهای مالی هستند، به این بازار ورود کنند. این انتظار تنها با حضور خریدارانی که در نقش تماشاچی بودند، محقق شد. تا این لحظه هم خبر جدی از مذاکرات وین منتشر نشده است. پیرامون وضعیت بازار در روزهای مانده به سال ۱۴۰۱ گفتگویی با یکی از فعالان بازار طلا و جواهر کشور داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

عباداله محمدوَلی عضو انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهرات کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: معاملات در بازار طلا نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر است. تغییرات ماه‌های گذشته خصوصاً بحث جنگ روسیه و اوکراین تأثیرگذار بر بازار طلا بود. طلا به ۲۰۶۰ دلار هم رسید. هم‌اکنون به ۱۹۵۰ دلار رسیده است. در نتیجه حدود ۱۱۰ دلار تغییرات و نوسان در اونس جهانی طلا را شاهد هستیم. در این شرایط خریدار و مصرف‌کننده توان انتخاب ندارند و منتظر می‌مانند.

محمدولی

محمدولی اظهار کرد: چندین سال است که مفهومی به نام بازار شب عید نداریم. با توجه به هزینه‌های سربار که در سال ۱۳۹۹ و ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ در بازار طلا شاهد بودیم، جاذبه طلا برای مردم کاهش پیدا کرده است. البته بر اساس عادت و فرهنگ شب عید رفت‌وآمدها در بازار افزایش پیدا می‌کند. اگر عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشند، در روزهای آینده نیز تغییراتی را شاهد خواهیم بود. همانند گذشته تغییرات وسیع و غیرمنطقی نخواهیم داشت.

افزایش قیمت طلا با شیب ملایم

وی افزود: نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم که روند افزایشی طلا با شیب ملایم رو به بالا است. اگر در بخش اقتصادی و صنعتی کشور گام‌های اساسی برداشته شود، این شاخص‌ها توان صادراتی و اشتغال کشور را افزایش می‌دهند. با این روند پول ملی ما در برابر ارزهای دیگر قدرتمند خواهد شد. تلاش‌هایی در چند ماه گذشته برای احیای تولید و رونق بازارهای صادراتی انجام شده است. اگر این کارها عملیاتی شود، انتظار رفتارهای مثبت از بازار خواهیم داشت.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهرات کشور تاکید کرد: انس جهانی در این روزها ۱۹۵۰ دلار است اما باید به ۱۹۹۰ و بالای ۲ هزار دلار برگردد. بازار داخلی در روزهای آینده اندکی نوسان خواهد داشت. با شروع تعطیلات تقاضای جدید وارد بازار نخواهد شد. در نتیجه ممکن بازار سازی‌هایی شکل بگیرد. توصیه می‌شود برای کوتاه‌مدت خریداران وارد بازار طلا نشوند. در کوتاه‌مدت مطمئناً با ریسک مواجه خواهند شد. در میان‌مدت و بلندمدت بازار طلا بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خرد و کلان است.

محمدولی در پایان ضمن اشاره به مذاکرات برجامی گفت: هر اتفاقی می‌تواند مذاکرات وین را تحت شعاع خود قرار دهد. البته امریکا دیدگاه از بالا به پایین دارد و دیدگاه برابری نداریم. در نتیجه گفتمان تیم مذاکره‌کننده ادبیاتی است که شاهد مشکلات لاینحل هستیم. امریکا در این زمینه شیطنت می‌کند. امریکا دستوراتی می‌دهد که در جمهوری اسلامی ایران با این ادبیات کنار نمی‌آید. اگر توافقاتی انجام شود و شیطان بزرگ پای میز مذاکره بنشیند و توافق صورت بگیرد؛ در کوتاه‌مدت شاهد تغییراتی در بازار طلا، خودرو و مسکن خواهیم بود. در میان‌مدت بحث توانمندسازی صنایع کوچک و بزرگ کشور است که منجر به رشد دارایی صندوق ذخیره ملی می‌شود. در این زمان می‌توانیم منتظر اتفاقات خوب، ثابت و مستمر باشیم. کاهش هیجانی در جند روز و تکرار رفتار گذشته تأثیری بر بازار ندارد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها