|
کدخبر: 267092 رویا رئیسی

کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز؛

نرخ دلار تا کجا بالا می‌رود؟ / ۲ سناریوی مهم از آینده قیمت ها

معصومی؛ کارشناس اقتصادی گفت: متأسفانه نتیجه این دوره از مذاکرات حاکی از شکست بود، قیمت ها در بازار ارز بشدت افزایش داشته و به نظر می‌رسد، در صورت عدم اطمینان از نشست بعدی ممکن است قیمت دلار تا ۴۰۰۰۰ تومان هم رشد کند.

اقتصاد نرخ دلار تا کجا بالا می‌رود؟ / ۲ سناریوی مهم از آینده قیمت ها

اگرچه در هفته گذشته شاهد ریزش قیمت دلار بودیم اما این ریزش دوام نداشت و یک شبه جبران شد. یک هفته خوش‌بینی با دو خبر پایان یافت. خبر اول بیانیه گروه هفت علیه برنامه هسته‌ای ایران و محور دوم پایان مذاکرات دوحه بدون نتیجه در شرایطی است که مقامات اروپایی این مذاکرات را امیدوار کننده توصیف نکردند. در هفته گذشته که مذاکرات هسته‌ای داغ بود، تقاضای خرید دلار در بازار رشد داشت. در نتیجه مردم سیگنال‌های برجامی را فرصت مناسبی برای خرید می‌دانند. در این شرایط صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی برای چهارمین بار مدعی شد که منابع ارزی بانک مرکزی بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان در زمینه قیمت توافقی فروش ارز قدم‌های خوبی برداشته‌اند. پیرامون این موضوع ابوالحسن معصومی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مذاکرات دوحه یک ویژگی خاصی در مقایسه با وین داشت. در این دوره از مذاکرات به موضوع رفع تحریم‌ها پرداخته‌اند. از این رو کلیت بازارها متأثر از روند ۴۸ ساعت آن است که بازار ارز بیشترین تأثیر را داشته است.

معصومی

معصومی در ارتباط با نتیجه مذاکرات اظهار کرد: متأسفانه نتیجه این دوره از مذاکرات  حاکی از شکست بود، بازار ارز بشدت افزایش داشته و به نظر می‌رسد، در صورت عدم اطمینان از نشسته‌ای بعدی ممکن قیمت دلار تا ۴۰۰۰۰ تومان هم رشد کند.

وی افزود: اگر شرایط مساعد، مذاکرات مثبت، موانع تحریم و به‌ویژه آزادسازی و دسترسی به منابع بلوکه شده ایجاد شود؛ می‌توان انتظار کاهش قیمت دلار را داشته باشیم و کف قیمتی آن از ۲۸۰۰۰ تا ۲۹۰۰۰ تومان پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: قیمت ارز تابع درامد ارزی و منابع آن است و آنچه را که در بحث تورم مطرح شده، بیشتر پیرامون قیمت کالا و خدمات، اعم از تولیدات داخلی و واردات است.

تأثیر دوگانه ارز و تورم بر اقتصاد ایران

معصومی خاطرنشان کرد: وجود تورم کالایی در کشورهای مختلف واردات را گران‌تر کرد. محصولات تولید داخلی هم به دلیل وابستگی مواد اولیه و هزینه سربار به قیمت ارز و تورم جهانی افزایش پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد تأثیر دوگانه قیمت ارز و تورم جهانی بر اقتصاد داخلی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: دخالت بانک مرکزی در بازار ارز در واقع منجر به شکاف بین تقاضای بازار شده و باعث ایجاد ناامنی و چندگانگی در مدیریت بازار ارز می‌شود. آنچه را که بسیار حائز اهمیت است، نیاز مبرم ما به یکپارچگی در نظام سیاسی و اقتصادی در حوزه‌های سیاستی و مدل برنامه‌ای با توجه به محدودیت‌ها و موانع در نظام بین‌الملل است.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: به ‌گونه‌ای که تأمین نیازهای اساسی آحاد جامعه دچار آسیب نشود، به نظر می‌رسد تلاش‌های یک سال گذشته در حوزه برنامه‌ریزی بدون توجه به شرایط پیش رو صرفاً بر اساس گمانه‌ها و پیش‌بینی غیرقابل وصول بوده است.

شرایط پیش روی دلار

در شرایط فعلی مذاکرات هسته‌ای بدون نتیجه متوقف شده است. با این روند احتمالاً قیمت دلار روزهای خوبی را تجربه نخواهد کرد. در این میان خبر تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. بر اساس آخرین قیمت صرافی ملی  قیمت خرید و فروش دلار به ترتیب ۲۷ هزار و ۴۵۱ تومان و ۲۷ هزار و ۷۲۷ تومان است. قیمت خرید یورو ۲۸ هزار و ۳۷۷ تومان و قیمت فروش آن ۲۸ هزار و ۶۶۲ تومان اعلام شد. قیمت دلار در بازار متشکل ارز نیز ۲۷ هزار و ۵۹۱ تومان و نرخ یورو ۲۸ هزار و ۵۲۰ تومان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها