|
کدخبر: 266783

تاثیر افزایش دامنه نوسان روی بورس

قرار است دامنه نوسان بورس تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد، کارشناسان عقیده دارند که این افزایش دامنه نوسان می‌تواند صف‌های بازار سرمایه را کاهش دهد.

اقتصاد تاثیر افزایش دامنه نوسان روی بورس

بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس قرار است دامنه نوسان تا پایان سال به ۱۰ درصد برسد. این افزایش دامنه نوسان می‌تواند صف‌های بازار را تا حد زیادی کاهش دهد و به نوعی آنها را کنترل کند.

روز شش اردیبهشت ماه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درخصوص دامنه نوسان گفته بود که دامنه نوسان باید به‌ صورت تدریجی افزایش می‌یابد. هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

دامنه نوسان بورس از ۲۹ فروردین‌ به مثبت و منفی شش درصد رسید. این تغییر یک درصدی توانست در ماه‌های اخیر میزان صف‌های بازار را کاهش کند و به معنای دیگر صف‌های بازار سرمایه را کنترل کند. قرار است تا پایان سال این دامنه نوسان به ۱۰ درصد به برسد که با توجه به معضلات بورس، این تغییر دامنه نوسان می‌تواند به طور کلی روند معاملات بازار سرمایه را تغییر دهد.

کاهش صف‌های بورس با دامنه نوسان

محمد مهدی سماواتی، کارشناس اقتصادی گفت: تغییر دامنه نوسان تجربه خوبی برای بازار سرمایه بود و باعث شد تعداد روزهای صف بودن را متعادل شود. در کل تاثیر مثبتی در معاملات بورس داشت.

وی ادامه داد: البته خود بازار هم در مدت علاقه‌ای به صف خرید و فروش شدن نداشت. به نظر من این تجربه هنوز ناقص است و باید دید در بازارهای پرحجم همچنان این روند تعادل در صف باقی می‌ماند یا اینکه باید دوباره منتظر صف‌های طولانی باشیم.

سماواتی تشریح کرد: افزایش پله‌کانی دامنه نوسان می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روند معاملات بازار سرمایه بگذارد. اما شرط اصلی اینجاست که این افزایش دامنه نوسان به بقیه بازارهای شامل بازار دوم و… نیز وارد شود. درحال حاضر برای تست فقط در تابلوی اول بورس و فرابورس این افزایش رخ داده و اگر افزایش دامنه نوسان به تابلوی دوم بورس و فرابورس برسد احتمالا بازار واکنش منطقی نشان دهد.

این کارشناس اقتصادی در نهایت تاکید کرد: افزایش دامنه نوسان در بلند مدت به سرعت تعدیل و اصلاحات بازار سرمایه کمک می‌کند

منبع: نبض بورس

ارسال نظر