|
کدخبر: 266653

چرا قیمت خودروهای خارجی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است؟

اقتصاد چرا قیمت خودروهای خارجی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است؟

افزایش قیمت خودرو در بازار به یک امری طبیعی تبدیل شده است. این روند تنها مختص خودروهای داخلی نیست. بلکه قیمت خودروهای وارداتی هم تحت تأثیر این شرایط، روند در حال افزایشی دارند. اما در شرایطی که قیمت خودروهای خارجی در ایران حتی بیشتر از دو برابر قیمت آن‌ها در سایر کشورهاست، سؤالی دیگر مطرح می‌شود. چرا خودروهای خارجی در ایران گران‌تر از سایر کشورها به فروش می‌رسد؟

قیمت خودرو صفر خارجی در ایران

همزمان با افزایش قیمت خودرو صفر ایرانی در بازار، شاهد گرایش بسیاری از افراد به خرید خودروهای خارجی دست دوم هستیم. کیفیت بالای محصولات خارجی، امنیت و امکانات رفاهی آن‌ها برای دارندگانشان دلایل اصلی این جریان هستند. اما قیمت خودرو خارجی و داخلی در بازار، روند صعودی خود را حفظ کرده است.

خودرو-پارکینگ

بسیاری عامل گرانی خودروهای خارجی در ایران را تعرفه می‌دانند. آن‌ها بر این باور هستند که اگر تعرفه‌های سنگین خودروهای خارجی به این شکل نبود، قیمت سرسام‌آوری برای این خودروها وجود نداشت.

دلایل مرسوم دیگری هم مانند سیاست‌های نادرست صنعت خودرو، عدم شفافیت در قیمت‌گذاری و قیمت ناپایدار ارز و دلار وجود دارند که باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی و البته ایرانی شده‌اند. اما در ادامه به سؤال ابتدایی پاسخ خواهیم داد که چرا قیمت ماشین‌های خارجی در ایران بیشتر از سایر کشورهاست؟

علل گرانی خودروی خارجی در ایران نسبت به جهان

کارشناسان و سیاست‌گذاران در صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری‌ها، دلایل مختلفی برای نامتناسب بودن قیمت خودرو صفر خارجی در ایران و جهان در نظر گرفته‌اند. نامتعادل بودن میزان عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین دلایلی محسوب می‌شود که این مشکل را به وجود آورده است. اما داستان به همین نقطه ختم نمی‌شود. بهتر است دلایل دیگری را بررسی کنیم تا پاسخ بهتری برایمان به دست آید.

خودرو

افزایش تعرفه واردات خودرو

تمام کشورها بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی قانونی را اجرا کردند که بر مبنای آن نظام تعرفه‌ای کاهش و متعادل شده است. اما در ایران همچنان تعرفه‌های گزاف برای واردات خودروها تصویب می‌شود. به نحوی که در سال ۱۴۰۱ مقدار آن با توجه به حجم موتور خودروها بین ۴۰ تا ۷۵ درصد متغیر خواهد بود.

نقش آزاد شدن واردات در گرانی خودرو خارجی

ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ یکی از مهم‌ترین دلایلی محسوب می‌شود که قیمت ماشین‌های خارجی را به مقدار افسارگسیخته‌ای افزایش داده است. اما انتظار می‌رود که قیمت روز خودرو خارجی با آزاد شدن واردات نسبت به سایر کشورها به مقدار واقعی‌تر نزدیک شود.

 

چنانچه تعادل قیمت خودرو امروز بین ایران و سایر کشورها برقرار شود، امیدواریم که قیمت خودروهای ایرانی هم کاهش یافته و پایداری بیشتری به دست آورند.

نظارت سازمان حمایت بر قیمت‌گذاری

با وجود بی‌ثباتی قیمت خودرو در بازار، همچنان سازمان حمایت نقش نظارتی خود بر قیمت‌گذاری خودروهای خارجی و داخلی را حفظ کرده است. شاید به این دلیل که هنوز هم امیدواریم که این سازمان قیمت‌ها را بر اساس قوانین موجود تعیین کند و نتیجه آن تناسب میان قیمت خودرو صفر خارجی در ایران با قیمت مشخص‌شده در سایر کشورها باشد.

نگاهی متفاوت به خودروهای لوکس

یکی از علل تفاوت قیمت خودرو صفر خارجی در ایران نسبت به سایر کشورها، تعریف متفاوت کارشناسان صنعت خودرو از خودروی لوکس است. به عنوان مثال در ایران، خودروهای خارجی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، کالای لوکس محسوب می‌شوند.

اما در سایر کشورها قیمت نهایی خودروها معیار لوکس بودن آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته اگر دقیق‌تر بگوییم «سقف دلاری قیمت گمرکی» در تعیین لوکس بودن خودروها نقش مهمی ایفا می‌کنند. پس از آن طبقه‌بندی خودروها بر اساس دو معیار حجم موتور و میزان مصرف مورد توجه قرار می‌گیرد.

حضور فعال دلالان در بازار خودرو خارجی

اگر باز هم این سؤال مطرح باشد که چرا قیمت خودروهای خارجی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است؟ می‌توانیم به حضور دلالان در بازار خرید و فروش خودروها اشاره کنیم. این افراد برای این‌که حداکثر سود خود از بازار خودرو خارجی را به دست آورند، به صورت تصنعی قیمت ماشین را افزایش می‌دهند.

اگرچه بیشترین فعالیت دلالان در حوزه خودروهای دست دوم و کارکرده است. اما بر هم زدن تعادل قیمت‌ها در بازار خودروهای کارکرده بر بازار خودروهای صفر خارجی و داخلی هم اثر غیرقابل انکاری دارد.

جمع‌بندی

وقتی حرف از بی‌ثباتی قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار به میان می‌آید، عده‌ای عللی مانند بی‌ثباتی قیمت ارز، کاهش عرضه و تقاضا و تحریم‌ها را مسبب این جریان می‌دانند. اکنون می‌دانیم که قیمت خودروهای خارجی در ایران حتی در مقایسه با سایر کشورها ۳ برابر بیشتر است.

کارشناسان صنعت خودرو در این راستا، افزایش تعرفه‌های گمرکی، سستی سازمان حمایت در قیمت‌گذاری و تعریف متفاوت ایران از خودروی لوکس را علل مهم این نامتناسبی قیمت‌ها می‌دانند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر