|
کدخبر: 265847 کیمیا ملکی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی؛

برنج داریم؛ خریدار نداریم / بلاتکلیفی قیمت رب گوجه فرنگی

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: با توجه به افزایش عرضه گوجه فرنگی و در نتیجه افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه با سازمان حمایت در حال توافق هستند که قیمت رب باید نرخ مصوب داشته باشد.

اقتصاد برنج داریم؛ خریدار نداریم  / بلاتکلیفی قیمت رب گوجه فرنگی

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که رب گوجه فرنگی در برخی از فروشگاه‌ها موجود نیست و یا با کمبود مواجه است. از سویی دیگر با تجربه کمبود عرضه مواد شوینده ممکن است این موضوع بیان دلیلی باشد برای خواسته غیر مستقیم تولیدکنندگان که نرخ رب گوجه فرنگی را افزایش دهند. با وجود عرضه مناسب گوجه فرنگی و احتساب هزینه‌های تولید رب، نرخ فعلی رب گوجه فرنگی حتی می‌تواند کاهش یابد اما ظاهرا این موضوع برای تولیدکنندگان شیرین نیست.

گسترش نیوز در خصوص کمبود رب گوجه فرنگی در بازار به گفت‌وگو با دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی پرداخت.

قاسمعلی-حسنی

حسنی در خصوص کمبود رب گوجه فرنگی در فروشگاه ها، اظهارکرد: ایران جزء یکی از صادرکنندگان رب گوجه فرنگی به کشورهایی چون افغانستان، عراق و سایر کشورهای همسایه هستیم. دو و نیم برابر نیاز کشور تولید داریم. ما بعلت ۴ فصل بودن کشورمان کمبودی در خصوص گوجه نداریم.

منتظر گرانی رب گوجه فرنگی باشیم؟

وی در خصوص تحمیل رب گوجه فرنگی به بنکداران گفت: رب گوجه فرنگی تا قبل از اصلاح نظام یارانه جزو کالاهای تحمیلی بود که توسط شرکت‌های توزیع‌کننده داده می‌شد، اما بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها دیگر خبری از توزیع انبوه کالا نیست.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به درخواست تولیدکنندگان به منظور افزایش نرخ رب بیان کرد: با توجه به افزایش عرضه گوجه فرنگی و در نتیجه افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه با سازمان حمایت در حال توافق هستند که قیمت رب باید نرخ مصوب داشته باشد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان رب گوجه فرنگی موجود است و کمبودی نداریم.

لازم به ذکر است که بر اساس مشاهدات میدانی، در روزهای اخیر عرضه رب گوجه به بازار محدود شده، چرا که تولیدکنندگان به واسطه افزایش هزینه‌های تولید در انتظار تصمیم سازمان حمایت برای اصلاح نرخ هستند و تاکنون هیچ گونه تغییری در نرخ این کالا وجود نداشته است در صورتیکه در عرضه گوجه فرنگی در بازار مشکلی وجود ندارد.

همچنین مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: درحال‌حاضر رب کازرون و دزفول در بازار موجود است و در ماه‌ آینده گوجه ورامین سپس قزوین در بازار عرضه خواهد شد از آنجایی‌که کرایه حمل بار از این مناطق به تهران کم است احتمال کاهش نرخ گوجه فرنگی در ماه‌های آینده وجود دارد از این‌رو کارخانه‌داران نگرانی از بابت کمبود گوجه نباید داشته باشند.

وضعیت شوینده در بازار

حسنی در خصوص عرضه محدود مواد شوینده در بازار گفت: تمام تلاش دولت این است که اول از همه اجناس را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کند و تا الان موفق بوده است. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای همه کالا‌ها به وفور است و کمبودی نداریم. اما در بخش بنکداری که خصوصی است برخی از کارخانجات در حق ما کم لطفی می‌کنند و عرضه محدود دارند. اما در مجموع کمبودی نداریم.

وی پیرامون میزان تقاضا مردم بعد از یارانه جدید اظهارکرد: با وجود مشکلات اقتصادی خریدها منطقی شده و مردم دیگر خرید‌های هیجانی ندارند.

قیمت جدید برنج

وی با اعلام نرخ برنج اظهارکرد: ما ۵ گروه نرخ داریم. نرخ عمده‌فروشی هر کیلو برنج خارجی بین ۲۴ تا ۳۷هزار تومان است و برای برنج ایرانی نرخ در بنکداری‌ها از ‌کیلویی ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. با اتمام توزیع برنج‌های ۱۲هزار تومانی شرکت بازرگانی دولتی هم‌اکنون کمترین نرخ برنج وارداتی در بنکداری‌ها ۲۴هزار تومان و بالاترین نرخ ۳۷هزار تومان است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان پیرامون میزان تقاضا در بازار گفت: از ۱۵ مرداد برنج نو به بازار می‌آید و در عرضه برنج هیچ مشکلی وجود ندارد. کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده در برنج‌های بالای کیلویی ۱۰۰ هزار تومان را شاهد هستیم.درحال‌حاضر برنج داریم اما خریدار نیست.

سخن پایانی

مدتی است که تولیدکنندگان زیر پوستی حرف خود را به کرسی می‌نشانند؛ کالا را کم عرضه می‌کنند تا گران شود. بعد از احتکار ماکارونی و جریمه تولیدکنندگان این محصول، ظاهرا این موضوع برای آنها جدی نیست و اینطور به نظر می‌‌رسد طعم گرانی بعد از آن دلچسب تر از جریمه است.

ارسال نظر