|
کدخبر: 265774

آخرین وضعیت شکر در بازار

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: با توجه به عرضه شکر داخلی و وارداتی محدودیتی در توزیع نداریم.

اقتصاد آخرین وضعیت شکر در بازار

غلامحسین بهمنی گفت: طی هفته‌های اخیر قیمت هر کیلو شکر به بالای ۲۳ هزار تومان رسید که با آغاز واردات و توزیع شکر وارداتی، بازار به تعادل رسیده و محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

به گفته او، قیمت مصوب هر کیلو شکر در عمده فروشی ۱۸ هزار تومان و خرده فروشی ۲۰ هزار تومان مصوب شد که بعد از اعلام نرخ مصوب وزیر جهاد قیمت خرید چغندر را از ۱۸۰۰ به ۲۲۰۰ هزار تومان افزایش داد که کارخانه‌های چغندر و نیشکر به این موضوع معترض هستند.

بهمنی می‌گوید: هم اکنون قیمت هر کیلو شکر خام در بندر ۱۶ هزار تومان و شکر تصفیه شده ۱۹ هزارتومان است، در حالی که قیمت شکر به بالای ۲۳ هزار تومان رسیده بود.

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: در ۶ ماهه نخست سال، ماهانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن شکر مورد نیاز است که به سبب آغاز فصل برداشت از شهریور تا اسفند، بخش عمده از طریق واردات تامین می‌شود.

بنابر آمار سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون تن شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن از طریق واردات تامین می‌شود. بنابر گفته دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر در سه ماهه تابستان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن شکر مورد نیاز است که تاکنون ۱۰۰ هزار تن آن وارد شده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که شکر در اغلب فروشگاه و مغازه‌های سطح موجود است و هر بسته ۴ کیلویی با نرخ ۷۶ هزار تومان، بسته‌های یک کیلویی ۲۰ هزار تومان و شکر فله در مغازه‌ها ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شود، البته قفسه‌های برخی فروشگاه‌ها خالی از شکر بود که فروشندگان از اتمام محصول و ورود بار طی روز‌های آتی خبر دادند. این در حالی است که قبل از اعلام نرخ مصوب هر کیلو شکر با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در عمده فروشی و ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان در خرده فروشی عرضه می‌شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر