|
کدخبر: 265574 افسانه سالاری

در گفتگوی گسترش‌نیوز با یک جامعه‌شناس مطرح شد ؛

هشدار جدی برای مهاجران غیرقانونی/ جوانان تحصیلکرده مراقب این تله باشند!

ابهری درباره راه‌حل‌ مهاجرت‌های غیرقانونی گفت: دولت باید از سوی وزارت خارجه و وزارت کشور، هیئتی را اعزام کند و ایرانیانی را که در کمپ های اجباری زندگی می‌کنند، را متقاعد کند که وحشت از بازگشت به ایران بی‌معنا است.

اقتصاد هشدار جدی برای مهاجران غیرقانونی/ جوانان تحصیلکرده مراقب این تله باشند!

چند سالی می شود که  بیکاری  گریبان جوانان ایرانی را گرفته است. طبق آمارها در حال حاضر ۲۰ میلیون جوان بیکار تحصیلکرده داریم که به ناچار به شغل‌های کاذب روی آورده و یا بیکارند.  شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه موجب شده دهه هشتادی‌ها مشغول به کار باشند ؛ در صورتی که این نسل در سن اشتغال نیستند و باید به سربازی و دانشگاه بروند؛ تعداد کمی از گروه سنی یادشده درس نخوانده‌اند و یا نهایتا فوق دیپلم گرفتند که اکثرشان وضعیت نظام وظیفه مشخصی دارند و جویای کار هستند. البته این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که، ۶۰ درصد این رنج سنی تحصیلات دیپلم به بالا دارند. اشتغال به کار دهه هشتادی‌ها در حالی است که، دهه شصتی‌ها و اوایل دهه هفتاد همچنان در آمال و آرزوی پشت میزنشینی و شغل‌های اداری هستند.در این میان پرستاران هم در زمره این تعداد بیکاران قرار می گیرند که در بحبوحه کرونا دلسوزانه پای کار آمدند و جانشان را به خطر انداختند. با این وجود  متاسفانه پنج هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد. حالا هم مسئولان نسبت به مهاجرت پرستاران به کشورهای دیگر گله‌مند می‌شوند و در جستجوی علت مهاجرت‌های بی‌رویه این قشر از جامعه هستند.  مجید ابهری آسیب‌شناس و جامعه‌شناس در این رابطه می‌گوید: هر فردی حق مهاجرت دارد؛ چرا که برای تحصیل زحمت کشیدند و نمی‌توانند بی‌خود و بی‌جهت در کشور راه بروند. آیا مسئولان فکری به حال بیکاری پرستاران کرده‌اند؟ با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مجید_ابهری

اوج بیکاری و بی‌خانمانی عده‌ای با بی‌توجهی دولت‌ها در همه ادوار

ابهری با اشاره به عدم تامین زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی در دولت های گذشته و فعلی اظهار کرد: در هشت سال دولت روحانی و پیش از آن شاهد افزایش به تدریج آمار بیکاری بودیم و از سوی دیگر جوانان تحصیلکرده بیکار، به سمت مهاجرت روی آوردند. تعدادی از این افراد در حین مهاجرت، فرار و خروج قاچاقی از مرزهای کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این افراد با وضعیت بسیار نامناسب در کمپ‌ کشورهای دیگر عمر خود را سر می‌کنند. برای مثال در کمپ کالی کشور فرانسه، برای مهاجران ایرانی زندگی با شرایط عصر  هجر  جریان دارد. پارچه‌هایی گونی‌مانند به اسم چادر کشیدند و در زیر باران و سرمای فرانسه زندگی می‌کنند و یا گیر کلاهبردار‌ها می‌افتند. در شرایط ارزی نامناسب حاکم در کشور خانواده‌های مهاجران نیز برای آن‌ها پول می‌فرستند، تا بتوانند از مرز عبور کنند؛ اما متاسفانه شاهدیم،که گرفتار قاچاقچیان انسان می‌شوند و از این طریق  پول و جانشان نیز از بین می‌رود. همچنین در برخی از مواقع نیز توسط پلیس کشورهای خارجی دستگیر  و در زندان های کشورهای غریب زندگی مشقت بار و مرگ تدریجی را تجربه می‌کنند.

راهکار چیست؟

این آسیب‌شناس اجتماعی درباره راه‌حل‌ این معضل گفت: دولت باید از سوی وزارت خارجه و وزارت کشور هیئتی را اعزام کند و ایرانیانی را که در کمپ‌های اجباری اروپا، روآندا آفریقای مرکزی و دیگر مناطق زندگی می‌کنند، متقاعد کند که وحشت از بازگشت به ایران بی‌معنا است. ایرانیان فراری از کشور، از سرنوشت سیاهی در انتظارشان مطلع نبودند، اما اکنون به دلیل شایعه‌های ضدانقلاب شبکه‌های ماهواره ای از بازگشت به کشور وحشت دارند. برای رفع این مشکل لازم است هیئتی از سوی دولت به این افراد که اغلب نیز تحصیلکرده هستند، اطمینان خاطر دهد که با آن‌ها کاری ندارند.

شبکه‌های ضدانقلاب مسیر زندگی بسیاری را تغییر دادند!

ابهری در توضیح عملکرد گروه‌های معاند بیان کرد: ضدانقلاب‌ها و منافقین به این کمپ‌ها مراجعه و شایعه می‌کنند که بازگشت به ایران مساوی با دادگاهی و اعدام‌شدن است؛ در حالی که چنین چیزی نیست و اصلا جرمی مرتکب نشدند.  تنها برای فرار و مهاجرت غیرقانونی از کشور تنها جریمه نقدی باید پرداخت کنند. افراد در این کمپ‌ها زندگی فلاکت‌باری دارند. برای مثال در کشور‌هایی مانند هایما، ترکیه، یونان، بلغارستان و دیگر کشورها ساختمان‌هایی با سالن بزرگ،  بین ۴۰ تا ۹۰ نفر را برای زندگی در خود جای داده‌اند. در این فضا که ۸۰ اتاق وجود دارد، یک سرویس بهداشتی و حمام نیست. در این اردوگاه‌ها، وضعیت تغذیه و بهداشت در شرایطی اسفناکی است و در شرایط نامناسب آب‌وهوای این کشورها، مهاجران انواع بیماری‌ها را مبتلا می‌شوند. با اعزام هیئت‌های یادشده و ارائه اطمینان خاطر به مهاجران برای بازگشت، این افراد در کشورشان حداقل با شغل کارگری می‌توانند گذران زندگی کنند.

شغل‌هایی که برازنده ایرانی‌ها نیست

ابهری ادامه داد: در آلمان دکتر دندانپزشکی در رستوران به شغل گارسونی مشغول به کار بود، چشم‌پزشکی با اشتغال در سرویس‌های بهداشتی گذران معیشت می‌کرد، همچنین چندین فرهنگی نیز به خاطر فرزندانشان به مهاجرت روی آورده بودند. حضور غیر قانونی این افراد موجب شده، به شغل‌های سیاه و کاذب تن بدهند. ضدانقلاب و تبلیغات آن‌ها اثر شگرفی بر تفکر مهاجران برای خروج از کشور داشته؛ برخلاف ایران که فعالیت برون‌مرزی بسیار ضعیفی دارد. ۴۰۰ شبکه فارسی‌زبان درحال سیاه‌نمایی درباره وضعیت ایران هستند. درست است که اوضاع اقتصادی کشور ایده آل و مطلوب نیست اما ماندن در ایران از زندگی در اردوگاه‌هایی که از آفریقا،اروپای مرکزی،آسیا،اوکراین، سوریه، اردن، یمن و مردم کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت، به مراتب بهتر است. در یکی از خوابگاه‌هایی که تعداد بالایی از افراد زندگی می‌کنند حتی شاهد تجاوز یک آفریقایی به یک خانم‌ ایرانی نیز بوده‌ایم.

مهاجرت معکوس؛ تنها راه چاره

ابهری در خاتمه چاره جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی، خارج از اصول، منطق و دور از انسانیت را اقدام به مهاجرت معکوس دانست و خاطرنشان کرد: باید در کشور، اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی انجام دهیم تا افرادی که مجبور به مهاجرت شدند بتوانند به کشورشان برگردند و در کنار خانواده‌های خود به گذران زندگی بپردازند. در این مهاجرت‌ها حتی افرادی را میبینیم که همسر، فرزندان و یا عضوی از خانواده‌هایشان مفقود شدند و خبری از آن‌ها نیست که برای جلوگیری از اینگونه موارد، دولت باید فکری بردارد.

 

ارسال نظر