|
کدخبر: 263917

پیش بینی جذاب از بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه در طی مدت اخیر به‌دنبال نوسانات اونس جهانی و البته نرخ ارز در بازار آزاد نوسانات ضعیف و اغلب شدیدی را تجربه می‌کرد. به‌طوری‌که قیمت انواع سکه با افزایش روبرو بود و سکه امامی و ربع سکه وارد کانال جدید شدند.

اقتصاد پیش بینی جذاب از بازار طلا و سکه

حباب سکه نیز بزرگتر شد‌ به گونه‌‌ای که حباب ربع سکه از مرز ٢ میلیون تومان گذر کرد. روز گذشته نیز این صعود قیمت متوقف نشد و سکه امامی در بعدازظهر معاملات با ٢٠٠ هزار تومان افزایش روبرو بود. برخی کارشناسان معتقدند این جهش قیمت به‌ دلیل‌ انتظارات تورمی مردم به دلیل تغییر گرایش از خرید دلار به سمت خرید طلا و سکه و همچنین نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد به‌دنبال اخبار سیاسی باز می‌گردد.

سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا و سکه در رابطه با وضعیت بازار گفت: ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر مبارزه با قاچاق ارز سبب ایجاد انتظارات تورمی و در واقع افزایش تقاضای مردم برای خرید طلا و به‌خصوص سکه شده است. هجوم این سرمایه سرگردان به سمت بازار موجب شده سکه حباب غیرمتعارفی داشته باشد که در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی نرخ طلا به دو عامل اونس جهانی و دلار بستگی دارد. طی چند مدت اخیر افزایش بازده اوراق ارزی و سیاست افزایش پله‌ای نرخ بهره بانک فدرال رزرو در راستای کنترل و کاهش تورم سبب شده اونس جهانی ارزش واقعی خودش را از دست بدهد و روند آن کاهشی شود. از سوی دیگر نیز بازار طلا و سکه به‌دنبال نوسانات افزایشی نرخ دلار در بازار ارز به تاثیر از اخبار سیاسی مربوط به روند مذاکرات برجام، حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی و سایر عوامل، افزایش قیمت انواع سکه را تجربه می‌کند.

این کارشناس بازار درباره انتظارات تورمی موجود در بازار عنوان کرد: از عوامل مهم افزایش قیمت نیز انتظارات تورمی مردم است که طی ماه‌های آینده به دلیل حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی افزایش یافته. در واقع مردم برای حفظ سرمایه خود، از معاملات دلار به دلیل ممنوعیت آن توسط بانک مرکزی به خرید سکه روی آوردند. در نتیجه افزایش تقاضا در بازار سکه باعث افزایش قیمت‌ها و حباب بالای آن شده است.

او درباره راه برون رفت از شرایط فعلی و همچنین پیش بینی بازار پیش از تعطیلات بیان کرد: بانک مرکزی وظیفه نظارت و کنترل بازار را دارد. اما متاسفانه در حال حاضر عملا منفعل است. از طرفی نیز از آنجاییکه بازار طلا و سکه تا روز دوشنبه تعطیل است، باید دید بانک مرکزی پس از تعطیلات چه عملکردی خواهد داشت. البته اگر اخبار مهم مثبت و یا منفی منتشر شود حتی در روزهای تعطیل نیز بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر