|
کدخبر: 263864 رویا رئیسی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با سخنگوی وزارت ارتباطات؛

سرعت اینترنت تا این تاریخ ۹۰ برابر می‌شود

سالم؛ سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۲۷ اردیبهشت‌ماه تفاهم‌نامه توسعه دسترسی‌ به شبکه فیبر نوری میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت‌ ارائه‌کننده خدمات ارتباطات ثابت (FCPها) امضا شد. اگر به وعده خود عمل کنند و ۹ میلیون پورت را فعال کنند، سرعت در کمتر از ۲ سال به یک گیگ بر ثانیه می‌رسد. در نتیجه سرعت اینترنت ۹۰ برابر می‌شود.

اقتصاد سرعت اینترنت تا این تاریخ ۹۰ برابر می‌شود

خیلی از مردم در روزهای اخیر از کندی اینترنت و تمام شدن سریع حجم بسته‌های اینترنت همراه و ثابت گلایه دارند. در وضعیت اقتصادی فعلی مردم حذف بسته‌های محبوب اینترنت و کندی سرعت را مصداق بارز گرانی می‌دانند. پاسخ و وعده‌های زیادی را از سوی وزارت ارتباطات و اپراتورها شنیده‌ایم اما شاید خیلی از مردم قانع نشده باشند. اگر به دنبال پاسخ درباره چرایی حذف بسته‌های محبوب و تمام شدن سریع حجم بسته‌ها هستید، در این گزارش همراه ما باشید. 

مهدی سالم؛ سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مجوز سقف قیمت ۴۰ هزار تومان برای هر گیگ اینترنت در سال ۱۳۹۶ صادر شد و سال ۱۴۰۱ افزایش قیمتی نداشتیم. بسته اینترنت یک موضوع تشویقی از سوی اپراتورها است و اصل قیمت اینترنت با نرخ آزاد همان ۴۰ هزار تومان است. در بسته‌های اینترنت  سقف و کف را برداشته شد و فضای رقابتی ایجاد کردند. قانونی برای اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت همراه در راستای عدم دامپینگ وجود دارد که موظف به تمدید بسته اینترنت معرفی شده برای ۳ سال هستند. این ۳ سال در سال ۱۳۹۹ تمام شد. اپراتورها در سال ۱۴۰۰ قصد افزایش داشتند که مجلس شورای اسلامی موافقت نکرد. از فروردین سال ۱۴۰۱ مجوز افزایش قیمت ارائه شد. وزارت ارتباطات توانای اعمال نفوذ بر اپراتورها را دارد. در این راستا بهبود کیفیت، سرعت و پوشش را در دستور کار گذاشتیم.

سالم

سالم در پاسخ به دغدغه مردم که افزایش قیمت بدون افزایش کیفیت اجرا شده است، گفت: مشکل کیفیت از زیر ساخت اینترنت ثابت است. اینترنت همراه بر بستر فیبر نوری و مخابرات است. زیرساخت‌ها ۱۰ سال که به‌روزرسانی نشده و به‌روزرسانی هزینه دارد. از سویی برای فعال‌سازی اینترنت ۵g نیز نیاز به زیر ساخت داریم. اینترنت ۵g سرعت چند برابری دارد. ۲۷ اردیبهشت‌ماه تفاهم‌نامه توسعه دسترسی‌ به شبکه فیبر نوری میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت‌ ارائه‌کننده خدمات ارتباطات ثابت (FCPها) امضا شد. اگر به وعده خود عمل کنند و ۹ میلیون پورت را فعال کنند، سرعت در کمتر از ۲ سال به یک گیگ بر ثانیه می‌رسد. در نتیجه سرعت اینترنت ۹۰ برابر می‌شود. این روند زمان‌بر است.

وی افزود:  همه دیواس ها در حال به‌روزرسانی هستند. گوشی سامسونگ s۲۱ قابل مقایسه با گوشی‌های قدیمی نیست. در گذشته حجم عکس‌ها مثلاً ۲۰ میگ بود اما تصاویر گوشی‌های امروزی با کیفیت ۴k و حجم بالا است. در نتیجه کاربر تجربه کاربری کند کسب می‌کند. مخاطب این تجربه را احساس می‌کند اما دلیل این موضوع را نمی‌داند. قراردادهای امضا شده به نتیجه هم رسیده است. در بوشهر، مشهد و قم تست سرعت گرفتیم که ۹۶۰ میگ بر ثانیه بود. این تست در واحدهای مسکونی انجام شده است.

تقویت سرعت اینترنت خانگی در دستور کار است

سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز تأکید کرد: ۱۵۰ میلیون مشترک تلفن همراه دارند، باید شرایط به گونه‌ای باشد که همه مردم قابلیت بهره‌مندی از اینترنت را داشته باشند. مشکل اصلی ما در کشور استفاده از اینترنت همراه است. این ضعف کشور ما به‌حساب می‌آید. هیچ کجای دنیا مردم در خانه از اینترنت همراه استفاده نمی‌کنند. زمانی که اینترنت ثابت پاسخگوی نیاز مردم نیست، به اجبار از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.  دیوار کجی در کشور ایجاد شده است که باید راست شود.

سالم خاطرنشان کرد: تمرکز وزارت ارتباطات باید بر وضعیت اینترنت ثابت باشد. اگر سرعت اینترنت خانگی به یک گیگ بر ثانیه برسد. در این شرایط مصرف مردم از اینترنت همراه کم خواهد شد. در نتیجه سرعت اینترنت موبایل افزایش پیدا خواهد کرد. اینترنت ثابت هم با کیفیت‌تر خواهد شد. تغییر ذائقه مردم و اعتماد به اینترنت ثابت زمان‌بر است. سرویس ثابت ناپایدار است و نظارت درستی بر این سرویس نشده است. باید این روند را تغییر دهیم.

اینترنت در فضای عمومی نیازمند متولی است

وی ضمن اشاره به تأمین اینترنت در فضاهای عمومی گفت: کشورهای مختلف public wifi را با سرعت‌های بالا در پارک‌ها و پاساژها اجرا کرده‌اند. کشش ظرفیت شبکه در ایران به این اندازه نیست که پاسخگوی نیاز ما باشد. با اینترنت همراه می‌توان این نیاز را برطرف کرد اما باید متولی ایجاد شود. مثلاً شهرداری تهران متولی این موضوع در سطح شهر شود. اپراتورها هم حتماً همراهی خواهند کرد. 

سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان تأکید کرد: اقداماتی برای اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور انجام شده است. برای اینترنت ماهواره‌ای نیازمند حدود ۱۵۰ ماهواره هستیم. به شخصه از طرفداران اجرای اینترنت ماهواره‌ای در کشور هستم. حدود ۱۲ میلیارد تومان برای اینترنت روستایی هزینه می‌کنیم، اگر این هزینه برای اینترنت ماهواره‌ای شود، دیرتر به نتیجه می‌رسیم اما هم راستا با تکنولوژی‌های جدید پیش خواهیم رفت. اقدامات خوبی در سال‌های اخیر انجام شده است. بعد از ۱۰ سال شورای عالی فضایی تشکیل شد. با توجه به سرعت تکنولوژی مجبور به اجرای این روند هستیم. در گذشته تاکسی اینترنتی و خرید و فروش آنلاین باورکردنی نبود. تفاوت زیادی را در ۱۰ سال اخیر شاهد هستیم. سرعت اینترنت ۹۰ برابر شود، حتماً کسب‌وکارهای جدیدی خلق خواهد شد. باید در مسیر فناوری خودمان صاحب تخصص باشیم. 

 

  • ابراهیم پاکرفتار ارسالی در

    دوصدگفته چون نیم کردار نیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها