|
کدخبر: 263530

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار:

مرغداران مبهوت بازار آشفته / اوضاع فاجعه است

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: کاری فعلا از دست دولت بر نمی‌آید. بازار کاملا وابسته به عرضه و تقاضا است.

اقتصاد مرغداران مبهوت بازار آشفته / اوضاع فاجعه است

ستاد تنظیم بازار نرخ شانه تخم‌مرغ را در شانه مقوایی ۷۱ تومان اعلام کرده است که با تقسیم هر شانه بر ۳۰ عدد، نرخ هر دانه تخم‌مرغ امروز تقریبا ۲۳۶۰ تومان به‌دست خواهد آمد. در بازار آزاد و سوپرمارکت‌ها نرخ هر دانه تخم‌مرغ تقریبا ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

قیمت‌های جدید توان مردم برای خرید کاهش یافته است و این مسئله مرغداران را برای جوجه ریزی مردد و سردرگم کرده است.

اما مرغداران نسبت به این نرخ معترض هستند. با وجود اینکه نرخ مرغ و تخم‌مرغ افزایش پیدا کرد باز هم مرغداران به این موضوع معترض هستند. از سوی دیگر با وجود کاهش نرخ جوجه یکروزه مرغداران رغبتی به جوجه ریزی ندارند.

گسترش نیوز در خصوص علل این موضوع به گفت‌وگو با ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران پرداخت.

ناصر-نبی_پور

نبی پور با اشاره به شرایط فعلی مرغداران با توجه به افزایش نرخ ۴ کالا اساسی توسط دولت اظهارکرد: شرایط همچنان برای تولید‌کننده فاجعه است. نرخ نهاده‌ها به شدت افزایش یافته است و گرانی مرغ را در اوج تولید اعلام کردند و هیچ برنامه‌ریزی برای آن نداشتیم.

این تسهیلات شعار است

وی ضمن اعلام نرخ فروش تخم‌مرغ درب مرغداری گفت: اکنون نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان، یعنی حدود هشت هزار تومان معادل ۲۵ درصد زیر نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش می‌رسد که موجب ضرر تولیدکنندگان شده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در خصوص ٢٠ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که از سوی دولت برای حمایت از صنعت مرغداری بیان شد، تصریح کرد: این تسهیلات شعار است. این میزان مبلغ برای صنعت مرغداری رقم چشمگیری نیست. قبلاً قرار بر این بود که برای هر قطعه مرغ تخم‌گذار ۴٣ هزار تومان اختصاص یابد ولی اکنون این رقم به ٢٢ هزار تومان کاهش یافته است. همچنین واحدهایی که جمعیت طیور آنها بیش از ١٠٠ هزار قطعه باشد، مشمول این تسهیلات نیستند و اگر این واحدها بخواهند وام دریافت کنند باید از منابع بانکی استفاده کنند که سود آن بالا است.

وی در ادامه گفت: ۲۰۰ میلیون تومان را ما حاضریم به بانک‌ها وام بدهیم. مرغداران اقدام به دریافت این میزان تسهیلات نخواهند کرد. ۲۰۰ میلیون تومان هزینه خرید ۱۵ تن ذرت می‌شود که این میزان ذرت مصرف نصف روز یک واحد ۵۰۰ هزار قطعه‌ای است و واحدی که صد هزار قطعه مرغ تخم‌گذار دارد این میزان ذرت را در دو روز مصرف می‌کند. نرخ سویا نیز دو برابر ذرت است.

کاری از دست دولت ساخته نیست

نبی پور پیرامون تامین نهاده مورد نیاز مرغداران، اظهارکرد: تامین نهاده با نرخ ۱۲ هزار تومان در سامانه بازارگاه مشکل است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در خصوص وضعیت آشفته فعلی گفت: کاری فعلا از دست دولت بر نمی‌آید. بازار کاملا وابسته به عرضه و تقاضا است.

وی همچنین افزود: درحال‌حاضر میزان تولید زیاد است و امکان صادرات هم وجود ندارد.

زرنگی دولت

نبی پور در خصوص آزاد شدن صادرات تخم‌مرغ اظهارکرد: دولت در رابطه با بحث صادرات تخم‌مرغ نیز زرنگی کرد. نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرز ٢٧ هزار تومان است. نرخ تخم‌مرغ داخلی درب واحدهای تولیدی ٢٩ هزار تومان است که با بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها به ۴۴ هزار تومان می‌رسد. دولت باید مشوق صادراتی برای این منظور در نظر می‌گرفت. ما تخم‌مرغ با این نرخ را چگونه صادر کنیم؟

وی با بیان اینکه مشکلات تازه ۲ ماه آینده شروع می‌شود که مرغ‌ها به کشتارگاه می‌رود، افزود: مرغداری مجبور است مرغ‌ها را به کشتارگاه ببرد، مگر یک واحد تولیدی با وضعیت فعلی نهاده‌ها چقدر ظرفیت و توانایی نگهداری دارد.

نوسان قیمت در بازار است نه مرغداری

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پایان با اشاره به نوسان قیمت‌ها در بازار اظهارکرد: میزان مصرف مردم به اندازه گذشته است. میزان تولید و نرخ مرغداران نیز مانند قبل است. ما نمی‌توانیم نرخ را فوری بالا ببریم، کاشی و خودرو نیست که نرخ را بالا ببریم یا نگهداری کنیم.اگر نوسانی در نرخ مرغ و تخم‌مرغ است مربوط به درب مرغداری نیست بلکه در بازار است.

جزئیات اعطای تسهیلات به مرغداران و دامداران

همچنین لازم ذکر است، جزئیات اعطای تسهیلات به مرغداران و دامداران به شرح زیر است:

پیش از اجرای این طرح قرار بود ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تحت عنوان دامدارکارت در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد. با توجه به اینکه عدد طرح جدید (۲۰ هزار میلیارد تومان) رقم بسیار بزرگی است طرح قبلی نیز در این طرح ادغام شده چرا که تولیدکنندگان عنوان می‌کردند رقم ۲۰۰ میلیون تومان برای تأمین نقدینگی آنها کافی نیست.

بر اساس این طرح به ازای هر قطعه مرغ گوشتی، تولیدکننده ۳۵ هزار تومان تسهیلات دریافت می‌کند. همچنین به اعضای هر قطعه مرغ تخم‌گذار نیز ۲۲ هزار تومان به تولیدکنندگان تسهیلات اعطا می‌شود. موضوع ۳ ضامن برای دریافت این تسهیلات از بانک کشاورزی صحت ندارد. ترتیبی اتخاذ شده تاضمانت در این طرح یا به صورت زنجیره‌ای توسط تولید‌کنندگان صورت گیرد و یا اینکه تولیدکننده می‌تواند با بانک چک و سفته تضمین رابه بانک بسپارد.

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت و مرگ و نفرین خدا بر دشمنان ایران

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت برهمه تون مردم دارن نابودمیشن ازسر نداشتن پول هست که نمیخرن امیدواریم این ن خریدن به ماست شیرپنیر بخصوص روعن ماکارون ی گوشت شوینده ها ماشین خانه لوازم خانگی والکترونیک و...هم برسه تا هرکس که پول مف ت میخوره ازدماغش بیاد بیرون دولت ومجلس ب ی خاصیت شما که فقط تنها هنرتان ابجاد موج های گرانی وتورمه هم یه جا بشینن وکاری به کارمردم نداشته باشن اوضاع ۱۰۰برابربهتر میشه

    • علی ارسالی در

      در مورد بقیه مواردی که گفتی نمی توانم نظ ر بدم. اما در مورد تولید کنندگان گوشت که شما مفت خور می خوانید. حاضرم مکان دامدا ری و یک گله صد تایی گوسفند را در اختیار شما قرار بدم. تا شما هم بتوانید به جمع م فت خور ها بپیوندید.
      بهتر حرف های ن ا آگاهانه نزنیم. یک کیلو جو سیزده هزار ت ومان و یک کیلو کاه هفت هزار تومان قیمت د اره. این یعنی یک گوسفند در روز شانزده هز ار تومان فقط هزینه آذوقه داره. حالا هزین ه کارگر و درمان و تلفات بماند. مگر یک گو سفند در روز چقدر گوشت تولید میکنه؟

    • ناشناس ارسالی در

      اگر از سیاستهای عجیب و نگران کننده آقایا ن در وزارت جهاد کشاورزی و سمت و دولت مطل ع بودید که چگونه با ندانم کاری اقتصاد ای ران را نابود کرده و می کنند اصلا تعجب نم ی کردید . هنوز آقایان می گویند چهار قلم کا لا گران شده که با یارانه رفع می شود و لی تا ثیر این چهار قلم بر روی ۲۵۰ قلم کا لای دیگر به صورت مستقیم را فراموش کردند . ملت بداند که این کار هم بد تر کار های روحانی است و و فلاکت قطعی در انتظار ۹۵ د رصد ایرانی ها

  • ناشناس ارسالی در

    منظوردشمنان داخلی که باعث این آشفتگیهاست ملت هنوزبیمارفقرکرونابودکه دولت تازه از راه رسیده قحطی مطلق به سفره ملت آورد

    • ناشناس ارسالی در

      نرخهای جدید را خود اتحادیه ها طی صورت جلسه ایی به دولت ارایه کردن دولت هم با 2 تا 3 هزار تومان تخفیف اعلام کرد سالهای قبل میگفتن نمیصرفه امسال دولت اومد گفت جقدر میصرفه خودشون گفتن اینقدر دولت هم اعلام کرد اینقدر حالا رفتن تو دبه که سر ما کلاه رفت

  • ناشناس ارسالی در

    تنها راه پایان بی غیرتی نخریدن است تا هم ه آنهایی که برای نابودی ملت نقشه کشیده ا ند از مسئول ومدیر و وزیر ووکیل تا هر بی غیرت عادی حرام خور به نابودی کامل برسند. آمین

  • ناشناس ارسالی در

    ان زمان که مرغ از2هزارتومان شد 20هزارتوم ان ان هم گیر نمی امد درسته مردم ما فرامو ش کار هستند ولی نه تااین حد

  • ناشناس ارسالی در

    لزوما گران شدن اجناس به نفع تولید کننده تمام نمی شود زیرا با گرانی قدرت خریدار ک اهش پیدا می کند و از بازار فاصله می گیرد .

  • ناشناس ارسالی در

    نفرین بر شما همه رو علاف کردین وهمه از ز نده بودن وزندگی کردن خسته شدن تا کی این ندانم کاریها تا کی این بی تدبیریها مدیون هستین مدیون میایونها کس که تو معیشتشان ماندن وشب با چه کنم چه کنم تا صبح خواب ن دارن واقعا اگر نمینوانید شجاعت داشته باش ید وبگذارید افرادی که متخصص هستن کار را بدست بگیرند چرا ملتهایی که مثل ما منابع طبیعی ندارند بهتر از ما زندگی میکنن..ولی ما اندر خم یک کوچه ایم

  • ناشناس ارسالی در

    تنها راه ارزاتی نخریدن است مردم تحمل کنن فقط نخرن دولت صادر کن

  • ناشناس ارسالی در

    نکته کلیدی این است که همه مبهوت مانده ان د
    وقتی کسی به گیجی رییسی را مسئول امور میکنند حضرات ؛ البته فروشنده و خرید ار و تولید کننده و دلال مبهوت میمانند .< br /> خیال میکردند - میکنند - امور مملکت اتوپایلوت دارد و نقش رییس فقط توی دهن ا ین و آن زدن است .
    آقایی که همه راه ها را بستی تا به رییسی ختم شد تحویل بگیر .

  • ناشناس ارسالی در

    هزاربار لعنت برشما بی شرفا که هیچ بویی ازانسانیت نبرده اید خانواده هاتون توکشورهای دیگه عیش وکیف میکنند مابدبخت بیچاره هاهم اینجا با این دردگردنی چکار باید بکنیم

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا دارم شک می کنم چطور خدا حقه این مظ لومان رواز شما بی صفتان نمی گیرد ؛ شما ک ی بودین امدین جامعه را می چاپین ؛ وبچه ه ای لجنتون در کشورهای دیگه حال می کنن ؛ چ را حق زندگی رواز ما گرفتین ؛ واگذارتون ب خدای بزرگ

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی تمام ارکان یک حکومت دزد و دروغگویند .هیچ امیدی به اصلاح هیچی نیست

  • ناشناس ارسالی در

    ۴۰سال را با جمله ما می توانیم ما اتحاد و برادر و برابر و مسلمان شیعه ناب هستیم استبداد را برداشتیم استعمار را با شرق و غرب بیرون کردیم شهید دادیم از کشور دفاع کردیم تحریم اقتصادی را مردم تحمل می کنند پول ایران در مقابل دلار زانو زده است این هم عاقبت سفره و نان و ...مردم والان هم امتیازهای داده شده در تمام صنوف به آقازاده ها حتی در همه صنعت های کشور ی یا در انتخاب مدیران و کارمندان همه خودی هستند و هیچ کاری بلد نیستند و هیچ غلطی در مقابل گرانی ها و فشار بر مردم در بیکاری و مسکن و ازدواج وبازار و...نمی توانند بکنند چرا برجام را قبول ندارید چرا بادنیا دشمنی دارید چرا یمن هم شما را تحریم می کند وحشتی توقیف می کند بابا جان از پایه ‌‌‌خراب است مثل ساختمان متروپل هر روز ستونی کج می شود

  • ناشناس ارسالی در

    کاش مردم خودرو و روغن و خیلی چیزای دیگه رو هم نخرن تا با کله بخورن زمین این سودج ویان و دولت ظالم

  • احمدراضی ارسالی در

    دولت بدون اینکه با صنف مرغداری برندمه ری زی بکند
    یک شبه اتیش به مال مرغداری ها زد اخر شما نمی دانستید که ما مردم توا ن خرید کیلویی ۶۰ هزار تومان
    را ندا ریم الان یک ماه هست من وتمام کسان ودوسا ن
    پگ حتی یک مرغ را نخریدهاند وگفتی م هرگز می خ یم
    حالا شماها سرتون را به دیوار بزنید وبگویید دیوار تو برو کنا ر دولتی که سواد ندارد برای لای جرز خوبه سلا۱۳۵۶
    مرغ دانهای ۱۱ تومن بکد چقد ر خوشمزه وتخم مرغ شانهای ۳۶ تومن مملکت د اری بلد نیسید بروید شما ها
    فقط مه ارت دزدی وچپاول و.کشتار وسنگدلی هستید دنیا دار مکافات هست به زمین گرم بخو رید

  • سعید ارسالی در

    جهانگیری کجایی

  • ناشناس ارسالی در

    کار بزرگی را دولت داره انجام میده ...تول ید با ارز4200تومانی ..به ضرر بیت المال بود ..والسلام ..به عنوان یک گاودار عرض میکنم !!!از این بذل و بخشش دولت دامدارها کم بیش میگرفتن..چون به اندازه کافی ت عاونیها میدزدین!!ولی مرغدارها چون مستقی م از بازرگاه میخریدن ..حتی دوبرابر نیاز شان هم نهاده گیرشان میومد و مازادش را تو بازار آزاد به قیمت سه برابر خرید میفروخ تن !!!

  • امیر ارسالی در

    سلام و خسته نباشید من نمی دونم دولت منظو رش از این همه گرونی چیه ولی برای دامدارا ن و مرغدارهای ها علوفه و دون با قیمت آزا د بخرند و سوبسید بدهند و کمک حال آنها با شند تا ارزون به دست مردم برسد مرغ و تخم مرغ خیلی گرونه ارزونش کنند تا مردم بتونن د بخرند ممنون لطفا درج کنید

ارسال نظر