|
کدخبر: 263401 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز درباره درآمد پزشکان عمومی؛

فاصله عجیب درآمدهای پزشکان در داخل و خارج از کشور

پزشک عمومی با انتقاد از نحوه تعیین ویزیت در کشور گفت: نرخ ویزیت پزشکان کشورهای همسایه اختلاف فاحشی نسبت به نرخ‌ها در داخل کشور دارد و همین مهر تاییدی است برای اینکه پزشکان عمومی انگیزه بیشتری برای مهاجرت به این کشورها داشته باشند.

اقتصاد فاصله عجیب درآمدهای پزشکان در داخل و خارج از کشور

از دیرباز تاکنون مردم جامعه ما بر این باور بوده‌اند که پزشکان اغلب از وضعیت مالی خوبی برخوردارند. با توجه به حساسیت جایگاه شغل پزشکی در جامعه، طبیعتا این قشر نباید دغدغه مسائل مالی و هزینه‌های مربوط به مدیریت  مطب را داشته باشند. اما در حساس‌ترین سال‌هایی که جهان با انواع ویروس‌های مرگبار دست به گریبان است، پزشکان از وضعیت درآمدها راضی نیستند. آمارها نیز نشان می‌دهد، تعداد زیادی از پزشکان داخلی به دلیل فشار مالی و سنگینی هزینه‌هایشان تمایل دارند به کشورهای همسایه نظیر عمان و ترکیه مهاجرت کنند.

افزایش تعرفه‌های پزشکی در ابتدای سال با اما و اگرهای فراوان و انتقادهای  روبرو شد. افزایشی که پزشکان معتقد بودند نسبت به افزایش تورم هم پوشانی ندارد و سازمان نظام پزشکی نیز معتقد است، تعرفه مصوب دولت به معنای قیمت‌گذاری دستوری است و مشمول خرید راهبردی بیمه‌ها نمی‌شود. در همین رابطه با مرتضی فیض و ماندانا آریایی پزشکان عمومی استان تهران گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

درآمد پزشکان جوابگوی تورم نیست

مرتضی فیض، پزشک عمومی به گسترش نیوز گفت: تعرفه پزشکی سالانه افزایش نرخی نامتناسب با تورم دارد، اما در مقابل میزان تورم در کشور روزانه دستخوش تغییر می‌شود. طبیعتا ۹۵ درصد پزشکان عمومی با درآمد زیر ۱۰ میلیون تومان قادر نخواهند بود از پس مخارج سنگین هزینه‌های خدمات درمانی برآیند و اغلب تصمیم به مهاجرت گرفتند و یا در آینده‌ای نزدیک مهاجرت خواهند کرد.

وی درباره اقدام برخی پزشکان به انجام خدمات زیبایی و کسب درآمد در این حوزه‌ها گفت: این اتفاق تازه‌ای نیست و اغلب پزشکان با گذراندن دوره‌های تخصصی در حوزه پوست و زیبایی، در این رشته‌ها نیز فعالیت می کنند. فعالیت پزشک عمومی در بخش زیبایی قاعدتا با کسب مجوز همراه است و ممکن نیست پزشکی بدون کسب تخصص در حرفه‌ای فعالیت داشته باشد و اگر چنین احتمالی رخ دهد خلاف قانون است و از سمت وزارت بهداشت پیگیری خواهد شد.

افزایش خدمات زیبایی در مطب ها

فیض با اشاره به درآمد بیشتر بخش زیبایی نسبت به پزشکی عمومی ادامه داد: در سال‌های اخیر متقاضیان خدمات پوست و زیبایی پزشکان عمومی افزایش چشمگیری داشته‌اند و طبیعی است درآمد پزشکان در زمینه خدمات پوست و زیبایی نسبت به پزشکی عمومی بیشتر باشد. به همین دلیل اغلب پزشکان عمومی به فعالیت در این حوزه تمایل دارند.

وی ضمن تکذیب کم کاری پزشکان در ارائه خدمات به بیمار گفت: طبق سوگندنامه پزشکان، هیچ پزشکی اجازه ندارد در خصوص خدمت‌رسانی به بیمار کم کاری داشته باشد و چنین ادعایی درباره پزشکان بی‌انصافی محض است. علاوه بر این وجدان کاری چنین اجازه‌ای را به پزشک نمی‌دهد که در جهت درآمد پایین از وقت استاندارد ویزیت بیمار کاسته شود. همچنین نارضایتی بیماران و تشخیص نادرست، برای پزشک سابقه منفی به شمار می‌آید و این اتفاق خوشایندی برای پزشکان نخواهد بود. حتی همکارانی وجود دارند در مناطق محروم به برخی بیمارانی خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

پزشکان پشتیان ندارند

این پزشک عمومی  با انتقاد از برخی رسانه‌ها درباره پایین آوردن‌ شان پزشکان گفت: متاسفانه وزارت بهداشت و نظام پزشکی درباره دغدغه پزشکان، اقدامی مناسب و کافی نداشته‌اند و پشتیبانی درستی نیز از این قشر انجام نداده اند. همان طور که شاهد هستیم، تعیین نرخ ویزیت از دست نظام پزشکی خارج شده است و همین موضوع دلیل واضح و مشخصی است که امکان حمایت نظام پزشکی از پزشکان را سلب کرده است. جالب اینجاست، وزیر کار نیز در چند ماه اخیر به میزان افزایش تعرفه پزشکان انتقاد کرده بود و درخواست کاهش تعرفه پزشکی را از رئیس جمهور داشت، غافل از اینکه تورم در تمام هزینه‌ها اعمال شده است و پزشکان نیز از این قاعده مستثناء نبوده اند.

هزینه های سرسام آور در مطب های پزشکان

ماندانا آریایی  از دیگر پزشکان عمومی است که در رابطه با وضعیت مالی پزشکان گفت: مهاجرت پزشکان به کشورهای همسایه امری طبیعی و منطقی است به این دلیل که هزینه‌ها سرسام‌آور و کمرشکن شده است. در سال‌های گذشته هیچکدام از پزشکان دغدغه هزینه کالاهای مصرفی مطب را نداشتند، اما در وضعیت حال حاضر، خرید اقلام مصرفی به صورت روزانه و با تعداد محدودی انجام می‌شود.

وی درباره نقش استطاعت مالی پزشکان در اداره هزینه‌ها افزود: قیمت مواد شوینده، ضدعفونی ها، لوازم تزریق و پانسمان مدام در حال به روز شدن و افزایش قیمت هست در حالیکه تعرفه پزشکان تا پایان سال جاری تغییری نخواهد کرد. اگر پزشکی مطب شخصی نداشته باشد یا از طرف خانواده حمایت نشود به سادگی نمی‌تواند از پس هزینه‌های گزاف امرار و معاش و اقلام مصرفی خدمات درمانی برآید.

کاهش چشمگیر مراجعین حضوری در مطب ها

آریایی با اشاره به افزایش ویزیت‌های آنلاین در دوران کرونا ادامه داد: تعداد مراجعین حضوری پس از اپیدمی کرونا یک سوم کاهش پیدا کرد و به جز مواقع اورژانسی و ضروری، بیماران بیشتر تمایل دارند به صورت آنلاین ویزیت شوند. همین امر به خودی خود از درآمد پزشکان کم کرده است. طبیعتا پزشکی که با افزایش هزینه‌ها روبروست و از طرفی درآمدی هم ندارد، مجبور به مهاجرت و یا تعطیلی خواهد شد. همچنین برگزاری سیمنارهایی برای پزشکان مرسوم است که به دلیل وجود کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود و با افزایش قیمت نیز روبرو شده است.

وی خاطرنشان کرد: پزشکان برای تداوم حق مهر و طبابت مجبور به این هستند که فعالیت‌شان را ادامه دهند. درصورتیکه فعالیت پزشکان مختل شود متاسفانه حق مهرشان باطل می‌شود. همچنین اگر پزشکی حق بیمه را به صورت منظم واریز نکند طبق قانون کار، از پوشش بیمه خارج خواهد شد.

  • ناشناس ارسالی در

    پزشکان محترم به پایین بودن ویزیت اعتراض دارند. ولی اگر مبلغ ویزیت بالا باشد حتما مراجعه کننده بسیار کم خواهد بود. مراجع ه کم هم باعث ناگاهی از بیماریهای داخلی افراد جامعه خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها