|
کدخبر: 263345 نسترن فراهانی

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با گسترش نیوز:

لجاجت با ایران را اول آمریکا شروع کرد/ مصادره نفت ایران راهزنی یونان بود

بهشتی پور: سیاست دشمن زایی شکست خورده است و باید بر عکس عمل کنیم و بهانه به‌دست امریکا ندهیم و از تقابل ایران و سایر کشور‌ها جلوگیری کنیم. باید مسئله را مدیریت کنیم و با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنیم و اقداماتی در جهت دیپلماسی انجام بدهیم.

اقتصاد لجاجت با ایران را اول آمریکا شروع کرد/ مصادره نفت ایران راهزنی یونان بود

چندروز پیش خبری رسید مبنی براینکه ایران دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد، روابط عمومی سپاه اما تاکید دارد این دو نفتکش به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین دریانوردی توقیف شده‌اند. با این حال درخبرها و گمانه زنی ها صحبت از این بود که این اقدام نوعی تلافی در مقابل یونان حساب می شود چراکه  یونان چندی پیش یک نفتکش روسی را که حامل نفت ایران بود توقیف و محموله نفت آن را تحویل دولت آمریکا داد. در همین رابطه حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید.

آمریکا و یونان با مصادره نفت ایران راهزنی کردند

بهشتی پور در توضیح چرایی این توقیف اظهار کرد: این موضوع دو بخش مهم و مجزا از هم دارد. اول اینکه امریکا یک سری تحریم‌ها را بر علیه ایران وضع کرده است و به متحدین خود فشار می‌آورد تا از صادرات نفت ایران جلوگیری شود. اقدام یونان در توقیف نفت کشی که با پرچم ایران در حرکت بود کاملا غیر قانونی است و مستند بین‌المللی ندارد. چون ایران طبق قطعنامه‌های شورای امنیت یا مصوبات سازمان ملل تحریم نفتی ندارد بنابراین یونان و امریکا حق نداشتند که نفت کشتی ایرانی را توقیف و مصادره کنند و به امریکا بفرستند. این راهزنی دریایی است. امریکایی‌ها قبلا هم این کار را انجام داده بودند و اینبار با صراحت بیشتری انجام می‌شود همانطور که یونان اعلام کرد این کار به درخواست امریکا انجام شده است.

وی افزود: در این بخش قاعدتا می‌توان گفت که باید به یونان اعتراض شود و اقدام متقابل ایران پاسخی به کاری بود که یونانی‌ها به درخواست امریکا انجام داده‌اند. در منطق بین‌الملل به این حرکت عمل مقابله به مثل می‌گویند. یعنی وقتی طرفی تخلفی می‌کند طرف مقابل هم عملی در مقابله به مثل دارد. در این بخش حق به جانب ایران است چون آنها شروع‌کننده بودند. اقدام ایران در مقابل این اقدام بود.

ایران در معرض تحرکات نظامی بین المللی

بهشتی پور با اشاره به عوارض اقدامات اینچنینی در نظام بین الملل تاکید کرد: بخش دوم تحلیل این است که اگر این روش‌ها ادامه پیدا کند یعنی سیاست نفت کش در مقابل نفت کش و یا اقدام در برابر اقدام این وضعیت عملا ایران را در برابر موجی از تحرکات نظامی بین‌المللی قرار می‌دهد. چون امریکا متحدان خود در جوامع مختلف را تحت فشار قرار خواهد داد و آنها متقابلا در برابر نفت کش‌های ایران اقدام می‌کنند. ادامه دادن این سیکل به نفع ایران نخواهد بود ظاهر این کار اقتدار ایران است و ایران باید اقدامی انجام بدهد تا نقش بازدارنده داشته باشد و طرف را به تجدید نظر وادارد ولی در باطن ماجرا تدبیر در سیاست خارجی بر اساس عزت و حکمت و مصلحت ایجاب می‌کند به عواقب این روند هم توجه کنیم ادامه این ماجرا موجب می‌شود ایران در سطح بین‌المللی در صادرات نفت خود دچار مشکل شود.

این کارشناس بین الملل خاطرنشان کرد: این روال در مذاکرات نیز تاثیر خواهد داشت باید به دنبال سیاست هایی باشیم که کمک‌کننده باشد و ایران در رودررویی با بخشی از متحدان امریکا قرار نگیرد. به عبارتی نباید تعداد دشمنان خود را زیاد کنیم. یونان عضو اتحادیه اروپا است و به این ترتیب با اتحادیه اروپا نیز درگیر می‌شویم و از طرفی این امکان وجود دارد که همچون اندونزی که کشتی ما را توقیف کرده بود تجربه‌ای به ضرر ایران به‌وجود بیاید باید تدبیری برای مانع شدن از ادامه این روند اتخاذ شود. اینکه دو کشتی را گرفتیم در ظاهر اقتدار ما را نشان می‌دهد و پاسخی به اقدامات خلاف قانون امریکا است. ولی باید باطن و واقعیت این حرکت را نیز در نظر گرفت که به نفع ما نخواهد بود. ادامه این روند عملا کشتی‌های ما را در صادرات نفت با مشکل روبه‌رو می‌کند امریکا این قدرت را دارد که بر متحدین خود در سایر نقاط دنیا فشار بیاورد و این روند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

سیاست دشمن زدایی بی نتیجه است

بهشتی پور افزود: سیاست دشمن زایی شکست خورده است و باید بر عکس عمل کنیم و بهانه به‌دست امریکا ندهیم و از تقابل ایران و سایر کشور‌ها جلوگیری کنیم. باید مسئله را مدیریت کنیم و با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کنیم و اقداماتی در جهت دیپلماسی انجام بدهیم تا از تکرار این موارد جلوگیری شود. متاسفانه برخی از این اقدام خشنود بودند و به شدت تشویق می‌کردند تا ادامه پیدا کند ولی ادامه این سیاست به نفع منافع ملی ایران نیست. نباید خود را در برابر تمامی کشور‌های متحد امریکا قرار بدهیم و نباید بر تعداد دشمنان خود اضافه کنیم. ایران باید اقداماتی داشته باشد که مانع بودن از اتحاد دشمنان ما باشد. در این مرحله باید با دیپلماسی مسئله را حل کرد.

  • امیر ارسالی در

    آقای بهشتی پور تا الان اروپا چه گلی به س رمان زده!!!!!
    بفرمایید در بحث برجا م چکار کردند؟

  • ناشناس ارسالی در

    فقط لج و لجبازی.به خدا بااین کارا هیچی د رس نمیشه.خب اره کار اونا اشتباهه.ولی ما تحریمیم.تحریمو رفع کنین بعد به خدا همه م ارو ستایش کنن.الان همه دارن بدشان میادو دشمن شدن با کشور ما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها