|
کدخبر: 262768 نسترن فراهانی

دبیر شورای حزب الله در گفتگو باگسترش نیوز:

برجام تمام شده است/ روحانی تحریم ها را دو برابر کرد

الله کرم:برجام آقای روحانی موجب‌ دوبرابر شدن تحریم ها شد ،موجب ارزانی قیمت نفت و ارزانی نقدینگی شد. من فکر می کنم در دوران آقای رئیسی این ها برعکس شدند.

پارسیک سیاسی برجام تمام شده است/ روحانی تحریم ها را دو برابر کرد

برجام تمام شد؟ آیا  توافق هسته ای یا همان کاغذ پاره تندروها به پایان رسید؟ آنچه واضح است تاکید دولت مردان بر موضوع میانه روی و ارتباط موثر با کشورهاست اما گویا دبیر شورای حزب الله نظر دیگری دارد و معتقد است فیتیله برجام کشیده شد و این قصه به پایان رسیده است، حال آنکه برجام ما یا کاغذپاره برخی تندروها به نتیجه می رسد یا نه هنوز مشخص نیست، در همین با حسین الله کرم گفتگو کردیم که در ادامه خواهید خواند. با گسترش نیوز همراه باشید.

کشور داری در دولت رئیسی کارآمد شده است

او در مورد ارتباط مذاکرات هسته ای بر تحولات اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در رابطه با ارتباط مشکل اقتصادی و برجام دو دیدگاه همواره مطرح بود. کسانی که در دولت روحانی حضور داشتند تاثیر برجام را در حل مشکلات اقتصادی اصل می دانستند و مدیریت ناکار آمد را که منجر به  افز‌ایش نقدینگی و تاثیرات اقتصادی آن را فرع می دانند و کسانی که در قدرت نیستند این وضعیت را برعکس تعریف می کنند. برای این که بتوانند مدیریت  خود را حلّال این مسائل معرفی بکنند ، بنده طرفدار دیدگاه دوم هستم یعنی کسانی که در دولت وجود نداشتند و معتقد هستند ناکارآمدی در مدیریت است و ارتباط برجام با مشکلات اقتصادی کمتر از ارتباط مدیریت نا کارآمد با حل مشکلات اقتصادی است. البته این به وضعیت گذشته برمی‌گردد الان هم همچنان این رابطه مدیریت را عامل اصلی می دانم و مدیریت ناکارآمد را عامل می دانم ؛ این مدیریت در دوران آقای رئیسی به سمت کارآمدی رفته و به ویژه در مسئله ی عادلانه سازی یارانه ها این میل را پیدا کرده است.

وی افزود: برجام به دلیل وجود مکانیزم ماشه همواره به آمریکا اجازه خروج و بازگرداندن تحریم ها را می دهد. بنابراین در ارتباط با دیپلماسی فکر می کنم دیپلماسی دولت رئیسی به ویژه در همکاری با همسایه ها و شرقی گرایی از دولت روحانی بهتر و موفق تر بوده است‌.

روحانی تحریم هارا دو برابر کرد

الله کرم در مورد تفاوت دیپلماسی در دولت سیزدهم و دولت روحانی تاکید کرد:  من معتقد هستم دیدگاهی که مشکل اقتصادی را به خاطر برجام می داند امتحان خودش را پس داده است و مشاهده کردیم و با بدعهدی و خروج آمریکا از برجام روبه رو شد.

وی با اشاره به تقابل برجام در دو دولت ادامه داد: برجام در این دو دولت اخیر بله حتما تقابل دارد؛ برجام آقای روحانی موجب‌ دوبرابر شدن تحریم ها شد ،موجب ارزانی قیمت نفت و ارزانی نقدینگی شد من فکر می کنم در دوران آقای رئیسی این ها برعکس شدند.

دبیر شورای حزب الله خاطرنشان کرد: اقتصاد را نباید به مسائلی به ویژه برجام گره زد که امروز این دیدگاه دنبال می شود و این طرح رو به جلو است. ما در کنار خنثی سازی تحریم که کار داخلی بود و موضوع دیگر هم برداشتن تحریم که از طریق مذاکره بود و من فکر می کنم به دلیل مکانیزم  ماشه ،برجام چیزی تمام شده است و اگر هم به سمت حرف آنها برویم با توجه به جنگ اوکراین و... به ویژه نیاز  اروپایی ها به نفت و انرژی به هر حال می‌تواند این خود یک راه گشا باشد. ولی بنده راه کار اصلی را خنثی سازی تحریم می دانم که بر اساس گره نزدن اقتصاد به برجام و سیاست خارجی است.

او افزود: برجام هم یکی از  موضوعات سیاست خارجی است که پیگیری آن به عهده وزارت امور خارجه است و کشور پیگیر است اما من فکر می کنم به دلیل وجود مکانیزم ماشه ما مجددا گرفتار بد عهدی های آمریکایی می شویم منتهی بحث جنگ اوکراین و نیاز اروپا به ایران یک مسئله ی است که می توانیم این وضعیت را تغییر دهیم.

روحانی مقصر وضع فعلی است

الله کرم در پایان گفت: من معتقد هستم که برجام به دلیل وجود مکانیزم ماشه اگر چه ما دنبال می کنیم برای اینکه نشان دهیم آمریکایی ها مقصر اصلی هستند و دولت آقای روحانی با پذیرش مکانیزم ماشه این وضعیت را  برای ما به وجود آورد که هر وقت این مسئله را دنبال کنیم و به‌سمت آن برویم دچار دور باطل می شویم و آمریکایی ها مجددا این را تبدیل به همین وضعیت می کنند که تحریم ها را دو برابر کردند یعنی آقای عراق تحریم ها را دو برابر کرد واین یک شوخی نبود و  بازی با ملت بود، اشتباه دولتمردان ما بود. مکانیزم ماشه هم چنان وجود دارد و همواره امکان خروج آمریکایی ها از آن  هست و دو برابر شدن یا چند برابر شدن تحریم ها در انتظار ما است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها