|
کدخبر: 260618

گفت‌وگو گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ و سبزی استان تهران:

قانون جنگل در میادین تره بار! / در اعلام قیمت ها بزرگ نمایی می‌شود

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ و سبزی استان تهران گفت: نرخ صیفی‌جات مقطعی بوده و براساس عرضه وتقاضا در برهه‌ای قیمت‌ها بالا می‌رود و مدتی بعد کاهش می‌یابد. اما نباید این موضوع را بهانه‌ای کنیم تا هر روز یک نرخ بدهیم.

اقتصاد قانون جنگل در میادین تره بار! / در اعلام قیمت ها بزرگ نمایی می‌شود

اواخر فروردین ماه بود که مسئولان مرتبط از کاهش نرخ میوه و صیفی جات در اواسط اردیبهشت خبر دادند. حال اردیبهشت نفس‌های آخر خود را میکشد و نه تنها هنوز کاهش نرخ چشمگیری در سطح بازار نمی‌بینیم بلکه با تغییر موقعیت میوه فروشی‌ها شاهد تفاوت نرخ خواهیم بود.

گسترش نیوز در خصوص چرایی پایین نیامدن نرخ میوه وصیفی جات در سطح بازار به گفت‌وگو با اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ و سبزی استان تهران پرداخت.

کارگر

کارگر در خصوص تفاوت نرخ میوه در نقاط مختلف اظهارکرد: درست است که نرخ صیفی‌جات مقطعی بوده و براساس عرضه وتقاضا در برهه‌ای قیمت‌ها بالا می‌رود و مدتی بعد کاهش می‌یابد. اما نباید این موضوع را بهانه‌ای کنیم تا هر روز یک نرخ بدهیم. به این موضوع بهتر است بگوییم هرج و مرج نه عرضه و تقاضا.

خشت اول کج است که میوه ارزان نمی شود

وی با بیان علل مهمی در تغییر نرخ میوه و صیفی جات تصریح کرد: ایراد اصلی در عمده فروشی‌ها است. ۴۰ درصد غرفه داران میدان مرکزی فاکتوری به صاحب بار نمی‌دهد که این به عنوان خشت اول درست بنا نشده است. به دنبال آن مغازه دار، بار‌ها از سوی تعزیرات به دلیل عدم فاکتور جریمه شده است. میدان مرکزی به صاحب بار فاکتوری نمیدهد که قابل پیگیری باشد.

گوش شنوا نیست

کارگر همچنین گفت: حدود ۳۰ درصد فاکتور هایی که میادین ارائه می‌دهند، غیر قانونی است. تنها ۳۰ درصد از غرفه داران میدان مرکزی فاکتور میدهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ و سبزی استان تهران با بیان اینکه در میادین میوه و تره بار قانون حاکم قانون جنگل است، افزود: برخورد‌های بسیار بدی با خریدار در میدان مرکزی می‌شود و بارها بابت این موضوع تذکر داده‌ایم. اما گوش شنوایی نیست و پاسخگو نداریم.

کارگر با اشاره به اینکه برخی در اعلام قیمت‌ها بزرگنمایی می‌کنند، گفت: گفته می‌شود نرخ گوجه فرنگی به ۳۰ هزارتومان رسیده در حالی که اینگونه نیست. شاید کسی به صورت آنلاین سفارش داده باشد و با این نرخ به دستش رسیده باشد ولی در همه مغازه‌ها نرخ گوجه فرنگی بین ۹ تا ۱۴ هزار تومان است. علت این تفاوت قیمت‌ها نیز کیفیت محصول، زمان و میزان خرید این محصولات به صورت عمده است.

برندسازی کنید تا مشکل حل شود

وی در خصوص موضوع برندسازی بیان کرد: با اعلام قیمت‌گذاری شاهد ۳ نرخی بودن میوه و صیفی جات هستیم. چندین بار بحث برندسازی را مطرح کردیم. اگر برندسازی در دراز مدت صورت گیرد و اقلام کد‌گذاری شوند قطعا دیگر شاهد ۳ نرخی بودن میوه و صیفی جات نخواهیم بود و نرخ سراسری بر اساس کد محصول اعلام می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ و سبزی استان تهران همچنین گفت: درحال‌حاضر با وجود چند نرخی بودن محصولات نه ما میدانیم نرخ اصلی چند است نه مصرف کننده.

همچنین کارگر تاکید کرد که برای حل مشکل تفاوت نرخ میوه و صیفی جات در بازار خشت اول، میدان مرکزی است که بار را سالم و خالص همراه با فاکتور تحویل دهد.

طناب پوسیده‌ای که نخ نما شده است!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ و سبزی استان تهران در پایان گفت: البته ما درباره طنابی پوسیده صحبت میکنیم و مشکلاتی که بار‌ها در خصوص آن صحبت شده است. با وجود اجاره‌های سنگینی که شهرداری از غرفه داران میگیرد شکایات راه به جایی نبرده و نظمی صورت نگرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر