|
کدخبر: 260439 رویا رئیسی

کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

در جنگ اقتصادی مردم باید همراهی کنند

ضیاالملکی؛ کارشناس امور اقتصادی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روندی را ایجاد می کند که قیمت‌ها با کشورهای همسایه هم ‌سطح شود. در حال حاضر گندم در نانوایی‌های ما کیلویی ۳۸ هزار تومان است اما در مرز ترکیه ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشند. در نتیجه قاچاق می‌شود. اگر قیمت‌ها نزدیک شود کسی رغبت به قاچاق نمی‌کند.

اقتصاد در جنگ اقتصادی مردم باید همراهی کنند

وضعیت اقتصادی سال ۱۳۹۶ و افزایش نرخ دلار شرایطی را ایجاد کرد که شاهد ظهور ارز ترجیحی برای حمایت از اقشار کم ‌توان جامعه بودیم. در این مسیر تلاش شد که بازار داخلی برای کالاهای اساسی کنترل شود. در کوتاه مدت این سیاست قابل قبول بود، اما رفته رفته وضعیت اقتصاد و معیشت مردم بدتر شد. دولت به دنبال راهکار جایگزین بود اما صورت مسئله پاک شد و پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بودجه مطرح کردند. مجلس شورای اسلامی نیز چندین جلسه پیرامون این موضوع برگزار کرد اما در نهایت تصمیم‌گیری را به دولت واگذار شد. در این خصوص فرید ضیاالملکی؛ کارشناس امور اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر چه مجلس تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دولت واگذار کرده است اما دولت هم باید از نظرات کارشناسی افراد خبره استفاده کند. به صورت کلی حذف ارز ترجیحی کار خوبی است و مانع قاچاق کالاها به خارج از کشور می‌شود. بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۷.۶ درصد تورم افزایش پیدا کرد. برای اقشار کم درآمد این مبلغ اثرگذاری بالایی دارد.

ضیاالملکی

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قاچاق را ریشه‌کن می‌کند

ضیاالملکی اظهار کرد: یارانه‌های خرد را هم جمع کردند و به صورت یک جا به حساب مردم واریز کردند. ممکن این یارانه در برابر تورم پاسخگو نباشد، اما مردم باید همراهی کنند و به اندازه مصرف خرید کنند. نان و گندم زیادی توسط مردم و دامداری‌ها اسراف می‌شود. حذف ارز ترجیحی مانع اتلاف نان و گندم خواهد شد. از سویی این روند مانع قاچاق کالاهای اساسی به سایر کشورها می‌شود.

وی افزود: بنزین هم نباید با قیمت ۳ هزار تومان نگه دارند. از سال ۱۳۹۸ تا امروز یک شوک قیمتی به بنزین و مردم دادند اما هم سو با تورم افزایش قیمت نداشت. به همین روند باید فکر کنیم تا مانع قاچاق بنزین شویم. گندم در نانوایی‌های ما کیلویی ۳۸ هزار تومان است اما در مرز ترکیه ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشند. در نتیجه قاچاق می‌شود. اگر قیمت‌ها نزدیک شود کسی رغبت به قاچاق نمی‌کند.

مردم در جنگ اقتصادی همراه باشند

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به گلایه کارشناس‌ها که راهکار مبارزه با قاچاق گرانی کالا نیست، گفت: در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم. اندکی از افزایش قیمت با یارانه جبران می‌شود و مردم هم باید مدیریت کنند. با قانون نمی‌توانیم مانع قاچاق شویم. باید قیمت‌ها با کشورهای همسایه هم ‌سطح شود.

ضیاالملکی در پایان خاطرنشان کرد: ماهی ۱۴ میلیون تومان گندم در کشور مصرف می‌شود که از سرانه کشورهای دیگر بالاتر است. قیمت‌ها هراندازه واقعی‌تر شود، روند بهتر خواهد شد. باید فکر به حال قیمت بنزین نیز کرد. هرسال معادل تورم باید افزایش قیمت بنزین نیز داشته باشیم.

مردم قربانی موافقین و مخالفین

حذف ارز ۴۲۰۰ موافقین و مخالفین زیادی دارد اما نه موافقین و نه مخالفین وضعیت اقتصادی مردم را در نظر نمی‌گیرند. مخالفین حذف ارز ترجیحی معتقدند که بر اساس قانون در صورتی می‌توان ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد که کلیه کالاها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ در بازار عرضه شود. دولت تنها اقدام به حذف ارز ترجیحی کرده است و یارانه‌ای به مردم داده است که قابل برداشت نیست. گره زدن بحث ارز ترجیحی در شرایط اقتصادی فعلی با قاچاق توجیه غیرقابل باوری است. از سویی موافقین معتقدند که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود تا قیمت کالا در ایران و کشورهای منطقه هم سطح شود اما این دسته از کارشناسان توجهی به تفاوت دستمزد و شرایط زندگی مردم در کشورهای همسایه ندارند. به قول خودشان باید مردم در این جنگ اقتصادی مشارکت کنند و مسئولان هم نظاره‌گر قربانیان این جنگ باشند.

  • ناشناس ارسالی در

    چرا جنگ اقتصادی درست کردید به کدامین گناه ما را گرفتار کردید شما مسوولین باعث این جنگ شدید

  • محمودی از قزوین ارسالی در

    لطفا زیادی حرف نزن

  • سرباز وطن ارسالی در

    با اجازتون از عکسی که روی تحقیقات گذاشتین استفاده کردم . ممنون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها