|
کدخبر: 259843 فاطمه صفری

عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

قیمت‌ انرژی در ایران واقعی نیست/ پیشنهاد اعمال محدودیت در بخش خانگی

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با هدر رفت انرژی به گسترش نیوز می‌گوید: عوامل مختلفی در هدر رفت انرژی تاثیر دارند که مهمترین آنها ارزان بودن انرژی در کشور ما است زیرا مردم قیمت واقعی آن را نمی پردازند.

اقتصاد قیمت‌ انرژی در ایران واقعی نیست/ پیشنهاد اعمال محدودیت در بخش خانگی

هدر رفت منابع انرژی یکی از مقولاتی است که همواره مورد بحث بود و منتقدانی را داشته است. چرا که برخی امار و ارقام از هدر رفت ۵ برابری منابع انرژی ایران نسبت به کشور‌های اروپایی خبر می‌دهند.

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: عوامل مختلفی در هدر رفت انرژی تاثیر دارند که مهم‌ترین آنها ارزان بودن انرژی در کشور است زیرا مردم نرخ واقعی آن را نمی‌پردازند.

وی ادامه داد: عدم وجود زیرساخت‌های لازم، تجهیزات مربوطه و نداشتن فناوری‌های لازم برای استفاده، موجب شده تا هدر رفت انرژی منابع در کشور ما بیش از کشور‌های اروپایی باشد. البته فراوانی انرژی در کشور ما مزید بر علت شده که در همه زمینه های مورد نظر میزان مصرف چندین و چند برابر حد معمول باشد.

عباس_آرگون

جلوگیری از هزینه های اضافی

آرگون با اشاره به اینکه راه های جلوگیری از هدر رفت انرژی وجود دارد در این زمینه توضیح داد:  برای استفاده بهینه نیاز به فرهنگ سازی، اصلاح زیرساخت‌ها و قیمت‌گذاری مناسب است تا ما بتوانیم حداکثر استفاده از منابع انرژی را داشته باشیم.

عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که چنین اقداماتی هم باید در بخش خانگی و هم در بخش صنعتی اعمال شود تا اثر بخش باشد، در غیر این صورت نمی‌توان به کاهش هدر رفت انرژی آب، گاز و برق امید داشت.  ضمن آنکه با اعمال محدودیت استفاده از انرژی  در بخش خانگی در بخش خانگی می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد.

قیمت ها باید آزاد سازی شوند

 آرگون در پاسخ به ابن سوال که، با وجود کمبود برخی از منابع انژی ایران قصد دارد روزانه ۳۰ هزار متر مکعب گاز به عراق صادر کند، چنین اقدامی صحیح است می‌گوید: صادرات همواره  به عنوان یکی از ظرفیت های اقتصادی کشور محسوب شده است . به همین دلیل با مدیریت منابع داخلی و با استفاده از ذخایر موجود،  صادرات خود را افزایش دهیم و از این طریق  ارزآوری داشته باشیم .

وی ادامه داد: با چنین اقدامی می‌توان نیاز های ارزی کشور را برطرف کرد و زیر ساخت های کشور را توسعه داد که علاوه بر این مقولات بر ظرفیت های اشتغال افزوده می‌شود. اما در صورتی که صادرات نداشته باشیم هیچ یک از این اتفاق ها به وقوع نمی پیوندد و به دنبال آن شاهد مشکلات ارزی نیز خواهیم بود.

یارانه انرژی در جیب شرکت ها

عضو اتاق بازرگانی در خاتمه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت ها یارانه دولتی انرژی را دریافت می کنند اما محصولات نهایی خود را به این صورت صادر نکرده و به فروش نمی رسانند، توضیح داد: ابتدا باید قیمت گذاری صحیح و اصلاح یارانه ها انجام شود تا به بهبود شرایط امید داشت. قیمت گذاری ها باید به صورت دستوری باشد به طوری که تمامی قیمت ها واقعی باشند اعم از حوزه خانگی یا صنعت .  زمانی که یارانه ای  بابت انرژی به صنعتی پرداخت می شود آن صنعتگر مگر به صورت یارانه ای صادرات دارد؟ یارانه ها عملا  در جیب شرکت و بنگاه های مربوطه می رود.

  • ناشناس ارسالی در

    انرژی قیمت واقعی ندارن قبول، مگه بقیه چی زا قیمتشون واقعیه؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها