|
کدخبر: 259564

گفت‌وگو گسترش نیوز با رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی:

عامل پنهان افزایش قیمت میوه / نرخ جدید گوجه سبز و توت فرنگی اعلام شد

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت:نظارت بر گرانی بازار میوه، باید ر اولویت قرار گیرد. تا زمانیکه با افزایش نرخ رو برو شویم، شاهد رکود بازار و مغازه‌های خالی نباشیم.

اقتصاد عامل پنهان افزایش قیمت میوه / نرخ جدید گوجه سبز و توت فرنگی اعلام شد

اواخر فروردین ماه بازار میوه از مدار خارج و موج گرانی به سمت آن سرازیر شد. قیمت میوه های نوبرانه نجومی بود و هر قشری توانایی خریداری نوبرانه های دلچسب بازار را نداشت. در آن زمان مسئولان مربوط وعده شکست قیمت ها در نیمه اردیبهشت را دادند. اما حالا با گذشت نیمه اردیبهشت مشاهدات بازار نشانی از کاهش قیمت ندارد.

گسترش نیوز در خصوص عدم تغییر قیمت ها پس از گذشت نیمه اردیبهشت به گفت و گو با مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی پرداخت.

گوجه فرنگی و گوجه سبز از این تاریخ ارزان می‌شود

دارایی_ نژاد

دارایی نژاد در خصوص اینکه نرخ میوه در سطح بازار کاهشی نداشته است، اظهارکرد: همانطور که بنده اعلام کردم پس از نیمه اردیبهشت قیمت‌ها در تمام اقلام مثل هندوانه، طالبی، گوجه سبز و... در میادین با ۱۰ درصد کاهش نرخ همراه بوده است. با افزایش عرضه قیمت‌ها پایین می‌آید. ضمن آنکه در روزهای  اخیر گوجه سبز با ۳۰ درصد کاهش نرخ همراه بود و از ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان در میادین فروخته شده است.

وی در خصوص نرخ گوجه فرنگی گفت: کاهش نرخ در گوجه فرنگی نیز دیده می‌شود. گوجه فرنگی ۹ هزار تومانی به ۶ هزار تومان و لوبیا از ۲۸ تومان به ۱۵ تومان رسید.

نوبرانه اردیبهشت در راه است

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با بیان اینکه گیلاس نوبرانه اردیبهشت در راه است، افزود: درحال‌حاضر زرد آلو شیراز ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و زردآلو کاشان از ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

دارایی نژاد در خصوص کاهش نرخ توت فرنگی نیز گفت: توت فرنگی گنبد امام ۴۰ هزار تومان و گلخانه‌ای فوق سوپر ۵۵ هزار تومان است. همچنین هندوانه   از ۴ تا ۶ هزار تومان به فروش میرسد.

وی با اشاره به اینکه صادرات می‌تواند دلیلی بر گرانی حاکم بر بازار باشد، اظهار کرد: صادرات بادمجان گلخانه‌ای انجام می‌گیرد و در بازار با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما بادمجان دزفول از ۸ تا ۱۲ هزار تومان در میدان فروخته می‌شود.

اجاره ها بالا است که میوه ارزان نمی شود

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی یکی از دلایل گرانی میوه در بازار را نرخ بالای اجاره بهای مغازه دانست و گفت: عدم نظارت و نرخ های متعددی برای اجاره بها وجود دارد. همچنین مغازه داران از افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها شکایت دارند و ادعا می کنند که برای آنها به صرفه نیست.  به عنوان مثال اجاره بها در منطقه پاسداران ۸۰ میلیون و در پایین شهر ۲۰ میلیون  است، به همین دلیل فروشندگان میوه برای تامین مخارج مجبور به افزایش نرخ است.

وی با بیان راه‌حلی برای اختلاف نرخ کمتر میوه در مناطق مختلف شهرتصریح کرد: ۹۰ درصد میوه فروشان مستاجر هستند. اجاره‌ها بسیار سنگین است و هیچوقت موفق به کنترل قیمت‌ها نشدند. درحال‌حاضر هر صاحب ملکی نرخ اجاره ملک را خودش تعیین می‌کند. اگر دولت بر این موضوع نظارت و نرخی برای مناطق مختلف تعیین کند شاید این بازار سامان گیرد و شاهد اختلاف نرخ کمتری باشیم.

میوه فروشی ها خالی از مشتری

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در پایان اضافه کرد: نظارت بر گرانی بازار میوه، باید در اولویت قرار  گیرد. تا زمانیکه با افزایش نرخ رو برو شویم، شاهد رکود بازار و مغازه‌های خالی نباشیم. مردم حق دارند و در این شرایط بد اقتصادی این قیمت‌ها منصفانه نیست.

ارسال نظر