|
کدخبر: 259304 نسترن فراهانی

سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفتگو با گسترش نیوز تاکید کرد:

گرانی نان در ایران به خاطر اوکراین است/ مردم در این شرایط نباید سفر خارجی بروند

سفیر سابق ایران در ایتالیا تاکید کرد:بخشی از مشکلاتی که امروز در حوزه آرد و نان داریم و گرانی ها در حوزه نان به مسئله بحران اوکراین بر می‌گردد. اما ما می‌توانیم تقاضا‌های وارداتی روسیه را تامین کنیم.

اقتصاد گرانی نان در ایران به خاطر اوکراین است/ مردم در این شرایط نباید سفر خارجی بروند

بالاخره برجام در سفره ملت اثرگذار است یا نه؟ این پرسشی است که در تاکسی و محافل عمومی و حتی در دانشگاه ها و نشست های تخصصی بارها و بارها پرسیده می شود و هنوز جواب مشخصی ندارد، زیرا تا زمانی که اوضاع نشست وین خوب است صحبت ها از گشایش اقتصادی و بازشدن درهای رحمت بر سفره های ملت آغاز می شود اما اگر اوضاع کمی تیره و تار شود نمایندگان و دولتمردان به شکلی یکدست بر طبل کاغذپاره ای به نام برجام که آنچنان هم خاصیتی ندارد می کوبند. محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک هم از جمله افرادی است که اعتقاد دارد: «برجام از ابتدا هم بی فایده بود» او برای بررسی ابعاد بیشتری از این موضوع و تاثیر مذاکرات برجامی بر اقتصاد داخلی ، با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

آمریکا دست به تحریم ها نمی زند

قدیری ابیانه در مورد تاثیر مذاکرات برجامی بر سفره مردم اظهار کرد: من از اول هم گفتم برجام نتیجه ای ندارد، اگر تحریم‌ها برداشته شود، امر مثبتی است ولی امریکا بنا ندارد تحریم‌ها را بردارد. در مورد مشکلات اقتصاد ایران نیز شاید تنها ۱۵% از مسائل به دلیل تحریم‌ها باشد عمده مشکلات در روال عادی به خود ما بر می‌گردد ما دچار تحریمی هستیم که جدا از تحریم امریکا و غرب است ما دچار خود تحریمی هستیم. در داخل کشور خیلی‌ها جنس خارجی را به جنس ایرانی ترجیح می‌دهند. یعنی در داخل ایران عملا جنس ایرانی را تحریم کرده ایم و این درحالی است که ما باید سعی کنیم بازار‌های دنیا را به‌دست بیاوریم. وقتی کالاهای ایرانی بازار فروش ندارد، بنابراین رونق و توسعه نیز در زمینه تولید کالا شکل نمی‌گیرد. مردم وقتی کالای کشور دیگری را می‌خرند چه این کالا قاچاق باشد و چه از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد هر چند که به ریال خرید می‌کنند، ولی قبل از آن ارز از کشور خارج شده است نیاز ایران به ارز خارجی از عوامل تاثیر‌گذار بر نرخ ارزش ریال است. وقتی ارزش ریال کم شود قیمت‌ها بالا می‌رود و مشکلات اقتصادی به دنبال دارد بنابراین یکی از کارهایی که ما باید انجام بدهیم منتفی کردن خود تحریمی است. مردم ما باید در خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشند. اگر در خرید کالای ایرانی به دنبال کالای با کیفیت بروند، برای تولید با کیفیت رقابتی بین تولید‌کنندگان ما شکل می‌گیرد، چه دلیلی دارد در این شرایط اقتصادی مردم اینهمه سفر خارجی بروند و ارز از کشور خارج شود؟ این سفرها و خروج ارز باید به حداقل برسد.

ایران اسراف کار است

وی افزود: مشکل دیگر ما این است که ما بسیار اسراف کار هستیم و در همه چیز اسراف می‌کنیم و این به معنای از دست دادن سرمایه‌ها است. وزیر نفت اعلام کرده است که یارانه پنهان انرژی ۸۰ میلیارد دلار است. ما با چین قرارداد بسته‌ایم تا ظرف ۲۵ سال ۴۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری شود. ولی ما سالانه ۸۰ میلیارد دلار در انرژی اسراف می‌کنیم یعنی خودمان چندین برابر سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران را به هدر می‌دهیم. در ایران نفت سفید را به بشکه‌ای یک دلار می‌فروشند که این نرخ بعد از استخراج و حمل‌ونقل و توزیع است. گازوئیل را بشکه‌ای دو سه دلار می‌فروشیم. این سرمایه باید در جای بهتری هزینه شود. ضرر این اسراف از تحریم امریکا بر علیه ما بدتر و مخرب تر است. اگر ما وضعیت مصرف را در کشور اصلاح کنیم تاثیر تحریم‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. بیلان مصرف گاز ما به اندازه مصرف کل اروپا است.

جنگ روسیه و اوکراین عامل گرانی ها  در ایران

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه بخشی از گرانی های داخل کشور به جنگ روسیه و اوکراین مربوط است ادامه داد:  بخشی از این گرانی‌ها به جنگ روسیه و اوکراین مربوط است که ما در شروع و ادامه آن نقشی نداریم. امروز اوکراین نه می‌تواند تولیدی داشته باشد و نه قادر به صادرات محصولات خود است، در چنین شرایطی قیمت‌ها دو برابر شده است.

وی افزود: افزایش نرخ سوخت در کل دنیا افزایش نرخ همه کالا‌ها را به دنبال دارد. از طرفی برای ما در آمد ایجاد می‌شود و از طرفی اجناسی که وارد می‌کنیم برای ما گرانتر تمام می‌شود حال چه کالاهای اساسی باشد و چه کالاهایی غیر اساسی باشد. امروز حدالمقدور باید از هر کاری که برای کشور هزینه دارد اجتناب کرد. مثلا سفر‌های خارجی که افراد به ترکیه یا کشور دیگری می‌روند هزینه بر است. خرید کالای خارجی نباید صورت بگیرد. اسراف در اقلام و مصرف نداشته باشیم.

این دیپلمات ادامه داد: به عقیده من برجام نتیجه ندارد اما این به معنی آن نیست که چون برجام است ما مشکلی نداریم. من می‌گویم ۱۵% از مشکلات ما به آن حوزه مربوط است و باقی فرهنگی و فرهنگ مصرف و... مربوط به داخل است.

گرانی نان در ایران به دلیل جنگ در اوکراین است

وی در پابان گفت: کمی از گرانی‌ها به بحران اخیر اوکراین بر می‌گردد. جنگ روسیه و اوکراین هم می‌تواند برای ما تهدید باشد و هم فرصت به حساب بیاید. بخشی از مشکلاتی که امروز در حوزه آرد و نان داریم و گرانی ها در حوزه نان به مسئله بحران اوکراین بر می‌گردد. اما ما می‌توانیم تقاضا‌های وارداتی روسیه را تامین کنیم. امروز آرد ما قاچاق می‌شود. دولت یارانه سنگینی برای آرد می‌دهد و آرد قاچاق می‌شود این به ضرر ما است. اگر فردا دچار کمبود شویم باید گندم را به نرخ گرانی از خارج بخریم و اثر خود را بر زندگی مردم خواهد داشت. از این رو دولت به فکر اصلاح نرخ آرد و نان افتاده است. اگر مردم به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده توجه کنند و همه مردم خود را مخاطب بدانند و تلاش کنند تا به آن عمل کنند به نظر من بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود و قابل حل است. در ایران بسیاری فکر می‌کنند همه چیز به عملکرد دولت و دولت‌ها بر می‌گردد. پشت گود نشسته‌اند و می‌گویند لنگش کن درحالیکه مردم در میان گود هستند.

 

  • حامد ارسالی در

    شما روی کیفیت و قیمت کالای ایرانی نظارت کن ماهم می خریم . فقط یک کلمه نگو کالای ایرانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها