|
کدخبر: 257999 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس؛

ایران قطب‌ تولید برق دنیا می‌ شود؟

یکی از نمایندگان مجلس بیان کرد که با اجرای طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور با همتی که دولت خواهد داشت در آینده به یکی از قطب‌های تولید برق دنیا تبدیل می‌شویم.

اقتصاد ایران قطب‌ تولید برق دنیا می‌ شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور با پیشنهاد حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در مجلس مبنی بر الحاق یک عبارت به ماده ۴ این طرح موافقت کردند. براساس پیشنهاده مطرح و الحاق شده به ماده ۴ طرح مذکور؛ وزارت صمت موظف است فرآیند اخذ گواهی و برچسب انرژی را برای کلیه صنایع پیاده سازی کند و بر مبنای آن در راستای بهبود بهره‌وری انرژی اقدام کند.

نمایندگان مطرح کردند که مصرف انرژی در شمال و جنوب کشور بسیار متفاوت است و به نسبت وضعیت آب و هوایی و جوی کشور تغییر می کند. وزارت صمت می تواند به مردم کمک کند که نسبت به استفاده از انرژی از کالاهای مناسب استفاده و آنها را انتخاب کنند. این کار از هدررفت انرژی جلوگیری می کند و برچسب انرژی باید بر کلیه محصولات نصب شود. در همین راستا ما گفتگویی داشتیم با سخنگوی کمیسیون انرژی. با گسترش نیوز همراه باشید:

مصطفی-نخعی

علت اصلی کسری ۱۳ تا ۱۴ هزار مگاواتی برق

مصطفی نخعی گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: چند سالی است که در کشور با کاهش تولید برق نسبت به میزان مصرف مواجه شده‌ایم که ضربه‌های سختی به اعتبار اجتماعی وارد کرده و مشکلات زیادی را در حوزه تولید و اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: گلایه مندی‌های بسیاری در بخش خانگی، اقتصادی،تولیدی و بقیه بخش‌ها وجود دارد. ما سال گذشته در کمیسیون انرژی بررسی جامعی در ارتباط با این وضعیت داشتیم که چه باید بکنیم و این وضعیت را چطور مدیریت کنیم. طبق برسی های انجام شده متوجه شدیم، کسری شدیدی که در طول این چند سال به دلیل عدم تمکین به قانون و عدم توسعه صنعت برق انجام شده باعث کسری ۱۳ تا ۱۴ هزار مگاواتی در کشور شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعضا قانون داشتیم و ضمانت اجرایی لازم را نداشت مثلا در قانون برنامه ششم دولت تکلیف داشته ۲۵ هزار مگاوات برق حرارتی تولید کند درحالیکه بیشتر از ۱۲ هزار مگاوات تولید نکرده است. یا در بحث تجدید پذیر نیز وضعیت به همین ترتیب است. در برخی اوقات اگرچه قانون وجود دارد اما  تمکین نشده و در برخی موارد خلا قانونی داریم. ما در این طرح همه این موارد را پیش بینی کردیم. سعی کردیم با کمک دولت و وزارت نیرو و مجموعه‌های مرتبط پیش‌بینی خوبی را نسبت به مسائل و موارد موجود داشته باشیم.

نخعی بیان کرد: این طرح تهیه شده تا هم در حوزه مدیریت مصرف و هم در حوزه توسعه تولید پشرفت خوبی داشته باشیم. بنده امیدوارم بعد از تصویب و تبدیل شدن به قانون با همتی که دولت خواهد داشت در آینده هم این کسری را نخواهیم داشت و هم به یکی از قطب‌های تولید برق دنیا تبدیل می‌شویم ما این ظرفیت را داریم.زیرا منابع انرژی و امکان تولید برق حرارتی و به دلیل ظرفیت‌های فوق العاده‌ای که در حوزه تجدید پذیر ها داریم و می‌توانیم برق تجدید پذیر تولید کنیم. بنده امیدوارم سال آینده در روندی معقول و منطقی به صادر کننده تبدیل شویم.

زمستان خاموشی ها خوب مدیریت شد

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در سال جاری خاموشی در پی خواهیم داشت یا خیراظهار کرد: تاکید ما این است که وزارت نیرو مصرف را به گونه‌ای مدیریت کند که کمترین خاموشی را اولا در بخش خانگی و بعد در بخش صنایع داشته باشیم. با جابجایی باری که در بخش صنایع انجام می‌شود کمترین ضرر را داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان اظهار کرد: عدم خاموشی در بخش خانگی سر جایش است. زمستان خوب مدیریت شد و امیدواریم در تابستان پیش رو هم بتوانیم در شکل مناسبی مدیریت کنیم. این کسری از سال گذشته وجود داشت اما تا به حال اتفاق خاصی نیفتاده است. یک سری واحدهای نیروگاهی وارد مدار شده و یک سری اتفاقات افتاده است ولی در حدی نیست که این کسری را جبران کند. باید وضعیت خوب مدیریت شود و با اطلاع رسانی قبلی و جابجایی بار در بخش صنایع مدیریت شود تا شاهد کمترین آسیب باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها