|
کدخبر: 257796

شک و تردید شدید بر بازار بیت کوین حاکم شد

با افزایش ثبت تحرکات ضعیف و عمدتا رو به پایین بیت کوین، اکنون به نظر می رسد پیش بینی های قبلی کارشناسان بازار کریپتو مبنی بر قدرت گرفتن چشمگیر این ارز با شک و تردید مواجه شده است.

با افزایش دامنه نوسان بیت کوین و تلاش های مکرر این ارز برای صعود به اهداف بالاتر قیمت، اکنون به نظر می رسد پیش بینی های قبلی کارشناسان بازار کریپتو مبنی بر احتمال صعود بیت کوین تا ۱۰۰ هزار دلار تا آخر سال ۲۰۲۱ و سیر اهداف بالاتر در سال جاری میلادی تا حد زیادی زیر سوال رفته است.

میزان شک ایجاد شده تا جایی بوده که اکنون بسیاری از تحلیلگران بازار رمزارزها حتی نسبت به آینده بیت کوین طی ۶ الی ۱۲ ماه آینده ابراز تردید کرده و معتقدند عمده این پیش بینی ها اشتباه از آب درآمده است.

اکنون قیمت بیت کوین به زیر ۴۰ هزار دلار کاهش یافته نمودارهای فنی حتی نشان دهنده احتمال ریزش بیشتر قیمت از سطح فعلی نیز هستند. اجازه دهید برای بررسی دقیق تر این موضوع، نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین در بلند مدت بیندازیم:

اکانت توئیتری مشهور «گرگ های کریپتو» که به تحلیل و پیش بینی بازار رمزارزها می پردازد، در جدید ترین آنالیز خود از این بازار مدعی شد که بر اساس داده های تحلیلی آنها که حاصل از بررسی چهار ساله بازار این ارز دیجیتال است، به احتمال زیاد در ماه های نوامبر تا دسامبرسال جاری میلادی، شاهد بدترین ریزش در بازار رمزارزها خواهیم بود.

این تحلیل نشان می دهد که افزایش قیمت بیت کوین به بالای ۶۸ هزار دلار در تاریخ ۱۰ نوامبر سال گذشته میلادی در حقیقت نقطه اوج سیکل گذشته بوده و بازار بیت کوین در حال حاضر، فاز اصلاحی خود را طی می کند که اوج این اصلاح در پایان امسال باید رخ دهد. این حساب توئیتری همچنین کف قیمت بیت کوین برای پایان سال جاری را ۲۴ هزار دلار ارزیابی کرده که نشان دهنده بیش از ۴۰ درصد ریزش قیمت نسبت به قیمت فعلی آن است.

این حساب توئیتری همچنین هشدار داده که احتمالا بیت کوین بین آگوست تا سپتامبر سال ۲۰۲۳ می تواند مجددا سقف جدید قیمت خود را ثبت نماید.

البته گرگ های کریپتو تنها مدعی ریزش بیشتر بازار بیت کوین نیستند. «ویلی وو» از تحلیلگران بزرگ بازار رمزارزها نیز پیشتر هشدار داده بود که احتمال ریزش شدید قیمت بیت کوین تا پیش از اتمام سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

به اینحال، به گفته وو همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، هر بار که نوسانگر به اندازه مقدار فعلی کاهش می یابد، قیمت بیت کوین اندکی پس از آن وارد یک صعود شدید می شود.

وو همچنین تاکید کرد: اکنون زمان بدی نیست تا سرمایه گذاران منتظر اجرای قانون بازگشت میانگین باشند.

بر خلاف موضع بدبینانیه موجود به بازار کریپتو، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بیت کوین می تواند در محدوده انباشت بهینه باشد؛ نکته ای که فیلیپ سوئیفت، تحلیلگر بازار کریپتو به آن اشاره کرده است. به گفته سوئیفت، نشانگر احساسات آدرس های کیف پول فعال (AASI) نشان می دهد که بیت کوین در منطقه خرید قرار دارد. سوئیفت با تاکید بر اینکه بیت کوین در منطقه سبز خرید قرار دارد بر اهمیت توجه به اندیکاتور AASI اشاره کرده و گفت: این ابزار نرخ ضربه خوبی را در بازارهای گاوی و خرسی برای نشان دادن یک پایین ترین سطح میان مدت دارد.

در واقع، بررسی موارد قبلی که در آن AASI به سطوحی مشابه با شرایط فعلی خود رسید، نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین تقریباً در همان زمان به پایین‌ترین حد خود رسیده و طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی به سمت دستیابی به بالاترین سطح خود ادامه خواهد داد. به طور کلی، به نظر می رسد که عملکرد قیمت بیت کوین مطابق با چرخه چهار ساله قبلی است؛ البته با افزایش درصدی کمتر از حد انتظار.

تاثیر عوامل فاندامنتال بر بازار کریپتو

در کنار موارد تکنیکال تاثیرگذار بر بازار رمزارزها باید توجه داشت که دستکم در شرایط فعلی بازار، فاکتورهای فاندامنتال از تاثیرگذاری بیشتری بر بازار برخوردار هستند که نمی توان بدون توجه به آنها اقدام به تصمیم گیری در خصوص بازار سرمایه کرد. در ادامه به مهمترین این عوامل اشاره ای گذرا خواهیم داشت:

نرخ بهره بانکی و قدرت دلار آمریکا

یکی از عوال تاثیرگذار بر بازار سرمایه، اقتصاد ایالات متحده و شاخص های مختلف تاثیرگذار بر آن مانند شاخص دلار، هزینه کالاهای مصرفی و دستمزدها و ... است که همواره بر بازارهای بورس، طلا و کریپتو تاثیر بسزایی دارند. اساسا رابطه دلار و کریپتو رابطه ای معکوس است؛ بدین معنا که هر قدر مولفه های نامبرده تاثیرگذار بر اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد و بازار مصرفی جهان از وضعیت بهتری برخوردار باشند، دلار به عنوان عاملی قابل اتکا تر برای سرمایه گذاران تبدیل شده و در نتیجه بازار کریپتو و طلا تغعیف خواهد شد و بر عکس.

با تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی در راستای جذب بازار سرمایه به سمت دلار و تقویت آن، بازار کریپتو تا حد زیادی طی ماه های گذشته تضعیف شده است. بدیهی است در صورت عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست های فعلی جنگ طلبانه خود و متوقف کردن روند افزایش نرخ بهره بانکی، بازار کریپتو و بورس این کشور مانند نزدک و وال استریت با رشدی چشمگیر مواجه خواهند شد.

دومین عامل تاثیرگذار بر شرایط فاندامنتال بازار سرمایه های ریسک پذیر به ویژه کریپتو، تنش های ژئوپولیتیکی است که درست مانند دلار، رابطه ای معکوس با این بازار دارد. هر قدر ثبات در نظام بین الملل افزایش یابد، بازارهای ریسک پذیر نیز رشد بهتری خواهند داشت و بر عکس.

بر اساس این فرمول، دستکم تا پایان جنگ اوکراین که طی روزهای اخیر به سمت مولداوی نیز کشیده شده، نمی توان انتظار رشدی چشمگیر در این بازار را داشت. لذا بهتر است سرمایه گذاران، علاوه بر عوامل و تحلیل های تکنیکال تاثیرگذار بر بازار، موارد فاندامنتال را نیز به خوبی در نظر گرفته و با آگاهی کامل وارد بازارهای ریسک پذیر شوند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها