|
کدخبر: 257423

ادامه حیات رکود تورمی تا ۲ سال آینده

بانک جهانی اعلام کرد که انتظار می‌رود شوک‌‌‌های جهانی قیمت موادغذایی و سوخت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد و خطر رکود تورمی را افزایش دهد. به گزارش کالاخبر، بانک‌جهانی که وام و کمک‌‌‌های بلاعوض به کشورهای با درآمد کم و متوسط ارائه می‌دهد، در اولین تحلیل جامع از تاثیر جنگ در اوکراین گفت که جهان با بزرگ‌ترین شوک قیمت کالاها از دهه ۱۹۷۰ مواجه است. این بانک اعلام کرد که این شوک با محدودیت‌های تجارت موادغذایی، سوخت و کودهای کشاورزی (کودها) تشدید می‌شود.

روسیه، بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی و کود و دومین صادرکننده نفت‌خام در جهان است. این کشور به همراه اوکراین، حدود یک‌سوم گندم جهان، ۱۹‌درصد ذرت و ۸۰‌درصد روغن آفتابگردان را صادر می‌کند. تولید و صادرات این کالاها و سایر کالاها از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه مختل شده است.

بانک‌جهانی انتظار دارد قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰‌درصد جهش داشته باشد؛ هرچند معتقد است در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ قیمت انرژی روند کاهشی خواهد داشت. از طرف دیگر قیمت محصولات غیر‌انرژی، از جمله محصولات کشاورزی و مواد معدنی، حدود ۲۰‌درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

 

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر