|
کدخبر: 257255

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل:

موبایل بخریم یا صبر کنیم؟ / پیش بینی قیمت ها بعد از ممنوعیت واردات آیفون

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: ممنوعیت واردات آیفون تبعاتی دارد که به هیچ وجه قابل کنترل نیست.

اقتصاد موبایل بخریم یا صبر کنیم؟ / پیش بینی قیمت ها بعد از ممنوعیت واردات آیفون

در روز های گذشته با ادامه انتقادها از واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده داده‌اند تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود. به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها برند اپل گرفته شده‌ است. از طرف دیگر این گوشی پر طرفدار در کشور ما فروش بالایی دارد.

گسترش نیوز در خصوص ممنوعیت واردات گوشی های لوکس در سال ۱۴۰۱ به گفتگو با رضا عالیان-سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل پرداخت.

رضا-عالیان

رضا عالیان در رابطه با ممنوعیت واردات برخی کالاها اظهارکرد:هر کشوری هنگام رویارویی با مشکل منابع ارزی یکسری اولویت بندی‌های منطقی دارد اما به این معنی نیست که برای تحقق آنها حتما باید ممنوعیتی ایجاد کرد. بلکه باید همانند سال ۹۴ تا الان شرایط را مدیریت کرد که تا جای امکان به سمت ممنوعیت نرفت. البته در بعضی از حوزه‌ها مانند ممنوعیت واردات خودرو مجبور به اینکار شدند.

تبعات ممنوعیت واردات قابل کنترل نیست

وی در ادامه در خصوص تبعات ممنوعیت واردات کالا گفت:ممنوعیت واردات تبعاتی دارد که به هیچ وجه قابل کنترل نیست. در پس هر ممنوعیتی فساد و انحصار ایجاد خواهد شد. زمانیکه صحبت از اقتصاد آزاد می‌شود دیگر ممنوعیت مفهومی ندارد.

سخنگو انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه آیفون تنها گوشی بالای ۶۰۰ دلار نیست افزود: موضوعی که در این میان مغفول مانده است، اطلاق لوکس بودن به موبایل‌های آیفون به دلیل قیمت بالای ۶۰۰ دلاری آن‌ها است. در حوزه فناوری مفهمومی با عنوان لوکس وجود ندارد. مدل‌های متنوعی از دیگر برندها در این رده قیمتی وجود دارند و آیفون در این رده قیمتی تنها نیست. دسته‌بندی موبایل‌ها فارغ از قیمت‌ بر اساس امکانات و ویژگی‌های کاربردی آن ها است. به این ترتیب که موبایل‌هایی با امکاناتی برتر در رده پرچمداران قرار می‌گیرند که اتفاقا قیمتی بیشتر از ۶۰۰ دلار دارند.

وی با اشاره به اینکه فناوری مفهوم لوکس بودن به خود نمیگیرد گفت: برخی معتقدند، گوشی‌های آیفون لوکس و کالای غیر ضروری است در نتیجه باید جلوی واردات آن گرفته شود تا منابع آن را صرف چیز‌های دیگری کنیم.

کالای لوکس تعریف دارد

عالیان در ادامه اظهارکرد: منافع حاصل از واردات قانونی تلفن همراه که نصیب دولت می‌شود باید صرف خود تلفن همراه شود که یکی از انها تولید است.زمانیکه واردات آیفون ممنوع شود، بخشی از درامد دولت که باید صرف حمایت از تولید موبایل در کشور می‌شد را محدود می‌کنیم.

سخنگو انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه کالای لوکس تعریف دارد بیان کرد:کالای لوکس کالایی است که در دسترس مردم نباشد. ویژگی‌های بصری و تزئیناتی خاصی داشته باشد که هر کسی نتواند سراغ آن بروند. مگر می‌شود یک کالای لوکس سهم اول بازار موبایل جهان را داشته باشد. در یک سال گذشته بیش از ۱ میلیون دستگاه آیفون وارد کشور شده یعنی ما یک میلیون ادم لوکس در ایران داریم؟ این اعداد و رقم به هم نمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه پسوند لوکس به گوشی آیفون تبعاتی دارد تصریح کرد: این کار موجب افزایش شکاف اجتماعی و ارزش افزوده کاذب به کالایی می‌شود که آن را از کاربردی بودن خارج و تجملاتی می‌کند. شاید اگر می‌گفتند گوشی گران نرخ منطقی تر بود.

عامل گرانی گوشی آیفون چیست؟

عالیان در خصوص نرخ بالای گوشی‌های آیفون گفت: وضعیت اقتصادی فعلی عامل این گرانی است. اقتصاد ما باعث شده است که یکسری کالاها ارزش و نرخ کاذب پیدا کنند اما مفهوم این نیست که این کالای گران، لوکس است. حدود ۵ سال پیش با نرخ فعلی گوشی آیفون امکان خرید یک خودرو چینی شاسی بلند فراهم بود. اگر می‌گوییم قیمت گوشی آیفون درحال‌حاضر برابر با یک خودرو چینی شاسی بلند ۵ سال پیش است باید به نرخ فعلی آن خودرو نیز نگاه کنیم که شاید حدود ۸۰۰ میلیون تومان باشد.

وی پیرامون تاثیرات این ممنوعیت در قیمت‌ها بیان کرد: درحال‌حاضر که تنها صحبت این موضوع است که شاید در شهریور ماه این اقدام صورت گیرد و مسئولان تصمیم قطعی نگرفته‌اند در بازار شاهد افزایش نرخ هستیم. اگر دوستان مجلسی شرایطی را به‌وجود می‌آوردند که قبل از این نظرات با انجمن واردکنندگان موبایل مشورت کنند، قطعا نظر انها اصلاح می‌شد.

توصیه ای به خریداران موبایل

سخنگو انجمن واردکنندگان موبایل در پایان با پیشنهادی به مردم برای خرید گوشی، اظهارکرد:چند روز گذشته ارز این کالاها تامین نمی‌شد و جهش قیمتی در بازار به علت شوک روانی رخ داد. اما با تامین کالا در بازار، عرضه و تقاضا به یک تناسب منطقی برسند شاهد قیمت‌های منطقی تری خواهیم بود. التهاب بازار کم می‌شود و فرصت خرید و فروش به‌وجود می‌اید. توصیه من این است که مردم هر زمان به موبایل نیاز پیدا کردند، بخرند. چون بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز و اتفاقاتی که باعث این تغییرات می‌شود، اصلا قابل پیش‌بینی نیست.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر