|
کدخبر: 257084

چگونه یک صندوق سرمایه گذاری پرسود را تشخیص دهیم؟

اقتصاد چگونه یک صندوق سرمایه گذاری پرسود را تشخیص دهیم؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل تنوع در سبک سرمایه‌گذاری، میزان ریسک، حجم تخصیص دارایی و قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری برای روحیات و استراتژی‌های معاملاتی مختلف پیش‌بینی شده‌اند. افراد با توجه به میزان ریسک‌پذیری استراتژی معاملاتی و میزان سود مورد نظر، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. پیدا کردن بهترین صندوق سرمایه گذاری ارتباط مستقیم دارد با طرز تفکر و روحیات معامله‌گر و عواملی که در سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌دهد، پس لازم است کمی در باره صندوق‌ها ‌و نحوه کارکرد آنها توضیح دهیم.

چرا در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

به دلیل ماهیت نوسانی بازار سرمایه و نیاز به دانش و آموزش‌های پیشرفته و تخصصی، از طرفی نوسان موجود در وضعیت سهم‌ها و نیاز به رصد مداوم و ریسک بالای معاملات مستقیم، استفاده از صندوق‌ها برای افرادی که دانش، مهارت و وقت لازم را ندارند توصیه می‌شود تا هم ریسک سرمایه‌گذاری برای آن‌ها کنترل شود و هم بتوانند از منفعت بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

چگونه بهترین صندوق سرمایه گذاری را پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • اهداف مالی
  • بازه زمانی سرمایه‌گذاری
  • میزان ریسک‌پذیری

مثلا بهترین صندوق سرمایه گذاری برای افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند و افق زمانی بلندمدت را در نظر گرفته‌اند، صندوق سهامی است. همچنین این صندوق برای افرادی که اهداف مالی بلندپروازانه دارند و می‌خواهند به سودهای کلان برسند مناسب‌تر است.

از سوی دیگر، اگر شما ریسک‌پذیری پایینی داشته باشید و امنیت سرمایه‌گذاری برای‌تان مهم‌تر از سود باشد، صندوق درامد ثابت گزینه‌ای مناسب‌تری خواهد بود. پس از انتخاب نوع صندوق، می‌توانید از طریق وبسایت فیپیران صندوق‌ها را با هم مقایسه و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در ادامه انواع صندوق های سرمایه گذاری را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد‌گردانی اختصاصی می‌شود، با توجه به میزان ریسک‌پذیری و میزان سوددهی، صندوق‌های مختلفی ارائه شده‌اند. انواع آن‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد:

صندوق‌های سهامی

این صندوق‌ها بخش اعظم دارایی خود را به سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت‌های موجود در بورس اختصاص می‌دهند و فقط بخش کمی از دارایی آن‌ها صرف اوراق با درآمد ثابت می‌شود.

  • ریسک‌پذیری آن‌ها بالا است و به دلیل نوسانات بازار دستخوش تغییر می‌شوند.
  • افق سرمایه‌گذاری برای این صندوق‌ها بهتر است بلندمدت باشد.
  • سوددهی این صندوق‌ها نیز متناسب با میزان ریسک‌پذیری آن‌ها بالاست.

صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل سرمایه‌گذاری بخش اعظم دارایی آن‌ها در اوراق بانکی، میزان ریسک‌پذیری پایینی دارند و مناسب افرادی است که از میزان ریسک‌پذیری پایینی برخوردارند.

از طرفی به دلیل اختصاص بخشی از دارایی به سهام موجود شرکت‌های بورسی، سودی بالاتر از بانک دارند و به نوعی رقیب سرسخت سپرده‌های بانکی به شمار می‌آیند.

میزان سوددهی این صندوق‌ها نیز متناسب با میزان ریسک پذیری آن‌ها پایین است.

صندوق‌های مختلط

صندوق‌های مختلط به نوعی میزان دارایی متعادل شده تری دارند و نیمی از دارایی ‌آن‌ها در سهام است و نیمی دیگر در اوراق با درآمد ثابت، به طبع می‌توان گفت ریسک آن‌ها از صندوق‌های سهامی کمتر و از صندوق‌های درآمد‌ثابت بیشتر است و این صندوق‌ها نیز دید بلندمدت نیاز دارند.

صندوق با پشتوانه طلا

یکی دیگر از صندوق‌های موجود که با استقبال عموم روبرو شده است و بخشی از ریسک‌های معاملات فیزیکی طلا را از بین برده است صندوق طلا است. این صندوق مزیت‌هایی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد:

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ خیلی کمتر از خرید فیزیکی طلا
  • عدم وجود ریسک تقلبی بودن و دریافت وجه
  • عدم وجود ریسک سرقت در جابجایی‌ها
  • سهولت معاملات از طریق سامانه معاملاتی

تقسیم‌بندی صندوق‌ها بر اساس نوع معاملات

صندوق‌ها بر اساس مدل معاملات به دودسته مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله در بورس تقسیم می‌شوند. به طور کلی معاملات صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال نیاز به مراجعه حضوری به یکی از شعب صندوق‌ها دارد و برای صندوق‌های قابل معامله در بورس صرفا به کد بورسی و دسترسی به سامانه معاملات آنلاین است و از طریق سامانه معاملات آنلاین امکان خرید و فروش به راحتی وجود دارد.

مزایای صندوق‌ها سرمایه گذاری

به طور کلی صندوق‌ها پیشنهاد امن و قابل اتکایی برای اکثر افراد جامعه است. برای افراد متخصص و حرفه‌ای بازار که علم و وقت کافی دارند، معاملات مستقیم پیشنهاد می‌شود که سوددهی بالا و قابل توجهی دارند. اما در حالت کلی و برای اکثریت افراد که متخصص این حوزه نیستند و از دانش و اطلاعات کمی برخوردارند، بهترین گزینه استفاده از صندوق‌هاست. در ادامه به برخی از ویژگی‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • امکان انتخاب بر اساس روحیات فردی
  • شفافیت مالی
  • سهولت انجام معاملات
  • مدیریت حرفه‌ای و تیم سبدگردان اختصاصی
  • جلوگیری از تشکیل صف خرید و فروش
  • نقد شوندگی بالا
  • بازدهی بالا و ایمن
  • تنوع صندوق‌ها
  • سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک

صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه با تجربه ۱۳ ساله خود در مدیریت سبد دارایی، تاسیس صندوق‌های مختلف و کاربردی، کسب بهترین بازده برای برخی از صندوق‌های ‌آگاه در بین صندوق‌های موجود، مرجعی امن و قابل اعتماد  برای سرمایه‌گذاری کم ریسک و پربازده است.در ادامه به اختصار سه مورد از بهترین صندوق‌های کارگزاری آگاه را بیان خواهیم کرد:

صندوق مشترک آگاه: که از نوع صندوق سهامی بوده و پربازده‌ترین صندوق موجود در بازار سرمایه است.

صندوق همای آگاه: از نوع درآمد ثابت بوده و پربازده‌ترین صندوق درامد ثابت در بازار سرمایه بوده است.

 صندوق آگاس: از نوع قابل معامله در بورس است که در ۵ سال اخیر بهترین صندوق قابل معامله در بورس بوده است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی صندوق‌ها و عوامل موثر در انتخاب آن‌ها پرداختیم و دانستیم که چرا خرید این صندوق‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری امن و کم ریسک پیشنهاد می‌شود.

انواع آن‌ها را با توجه به میزان ریسک‌پذیری، میزان سرمایه مورد نیاز و سبک کارکرد مورد بررسی قراردادیم.

ضمنا دانستیم که چه مزیت‌هایی دارند و هر کدام مناسب چه افرادی هستند.

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید اهداف مالی، افق زمانی و میزان ریسک‌پذیری خود را بسنجید و سپس بر اساس این اطلاعات، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها