|
کدخبر: 256361

روغن به ایستگاه گرانی رسید

حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید: شرکت‌های پخش به شرط خرید کیک، تن ماهی، رب گوجه فرنگی و حتی بعضا باتری نیم قلمی حاضر به اختصاص سهمیه روغن به واحدهای بنکداری با نرخ مصوب هستند.

اقتصاد روغن به ایستگاه گرانی رسید

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از فروش روغن به قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب خبر داد و گفت: معمولا روغن با قیمت‌های مصوب از سوی شرکت‌های پخش با محدودیت عرضه می‌شود. به عنوان مثال وقتی واحد بنکداری قصد خرید ۱۰۰ کارتن روغن را دارد مجبور است که در کنار آن ۵۰ کارتن جنس هایی همچون تن ماهی، کیک، رب گوجه فرنگی و بعضا باتری نیم قلمی را بخرد. فروش این اجناس که معمولا از مارک‌های متفرقه هم است به سختی صورت می‌گیرد. به همین دلیل واحدهای بنکداری تمایلی به ورود به خرید و فروش روغن با قیمت‌های مصوب ندارند.

او همچنین با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه روغن در استان تهران وجود ندارد، گفت: درحال‌حاضر روغن با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است. ضمن اینکه روغن با قیمت‌های آزاد هم در واحدهای بنکدارای و هم در واحدهای صنفی هم به فراوانی یافت می‌شود.

 واحد بنکداری که قصد خرید ۱۰۰ کارتن روغن را دارد مجبور است که در کنار آن ۵۰ کارتن جنس هایی همچون تن ماهی، کیک، رب گوجه فرنگی و بعضا باتری نیم قلمی را بخرد

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که اختلاف نرخ روغن با بهای مصوب و آزاد چقدر است، گفت: این اختلاف نرخ بیشتر در محصولاتی که مصرف صنعتی و صنفی دارند، مشاهده می‌شود. به عنوان مثال روغن ۱۶ کیلویی که نرخ مصوب آن ۲۵۸ هزار تومان است، در بازار به نرخ ۳۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که توزیع روغن با قیمت‌های آزاد در بازار توسط چه بخشی انجام می‌شود، گفت: این روغن‌ها که از آسمان به بازار نیامده‌اند. به طور قطع همین شرکت‌های پخش آنها را توزیع می‌کنند.

این فعال صنفی همچنین درباره چرایی کمبود روغن در برخی از استان‌های جنوبی و مرزی کشور گفت: بارها به دولت اعلام کرده‌ایم که اجازه دهد بخش خصوصی با ارز آزاد نسبت به واردات روغن اقدام کند، تا با افزایش عرضه جلو هرگونه تخلف و کمبود این بخش گرفته شود؛ اما موافقت نشده است. درحال‌حاضر در صنعت روغن دولت خود همه کاره است. از واردات مواد اولیه گرفته تا تولید و توزیع همگی توسط خود دولت انجام می‌شود و بخش خصوصی عملا نقش چندانی ندارد.

احتمال گرانی روغن در بازار

حسنی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نرخ روغن در امسال تغییری کرده است، گفت: درحال‌حاضر درخواست هایی برای افزایش نرخ وجود دارد ولی هنوز به تصویب نرسیده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش جهانی روغن در بازارهای جهانی به دنبال تنش بین روسیه و اوکراین گفت: روسیه و اوکراین ۵۵ درصد از تولید جهانی روغن آفتابگردان و ۷۶ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می‌دهند. از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه، محموله‌های این منطقه کاهش یافته است و انتظار می‌رود تولید امسال در اوکراین مختل شود. با توجه به این شرایط احتمال افزایش نرخ روغن در هفته‌های آینده وجود دارد.

 

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    توی کشور ما ایران متاسفانه هر لحظه به قو ل ترکها وای خبری می شنوی هیچ کس هم جواب گو نیست مملکت را واقعا ول کرده اند کجا م یرود به ناکجا آباد..

ارسال نظر