|
کدخبر: 255372

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه بارفروشان:

گوجه فرنگی و گوجه سبز از این تاریخ ارزان می‌شود

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: قیمت کلیه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت بدلیل اینکه هزینه‌ها ۲۰۰ برابر شده است.

اقتصاد گوجه فرنگی و گوجه سبز از این تاریخ ارزان می‌شود

بازار میوه و تره بار روز‌های پر سر و صدایی را می‌گذراند و هر بار خبری از افزایش نرخ یک میوه یا صیفی جات است. با شروع سال جدیدی بازار گوجه فرنگی هم داغ شد و در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران نرخ هر کیلو گوجه فرنگی به ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان رسید.

حالا نوبتی هم باشد نوبت میوه های نوبرانه است که قیمت آنها سر به فلک کشده است، به عنوان مثال توت فرنگی در سایت‌های فروش اینترنتی کیلویی ۲۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.  گسترش نیوز برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع گفت‌وگویی با مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

دارایی_ نژاد

چرا گوجه فرنگی گران شد؟

دارایی نژاد در خصوص افزایش قیمت  گوجه فرنگی به گسترش نیوز می‌گوید: سال گذشته به علت سرما کشت این محصول عقب افتاد و تنها محصول میناب را داشتیم و کشت جیروفت هنوز انجام نشده بود.  از این مقدار گوجه کشت شده و  با وجود کمبودی که در بازار وجود داشت  کشاورزان ضرر کردند و مجبور شدند مقداری از گوجه‌های خود را به کارخانه بدهند، به همین علت  با رسیدن محصولات دیگر شهرستان ها میزان صادرات افزایش یافت.

وی افزود: ایران جز معدود کشور هایی است که کشت ۴ فصل دارد. درحال‌حاضر گوجه فرنگی میناب بندرعباس و جیروفت را داریم. چند روز آینده گوجه فرنگی دزفول به‌دست می‌آید و از ۵ اردیبهشت صادرات گوجه فرنگی آغاز می شود و در بازار به وفور یافت می شود به همین دلیل می توان ادعا کرد، هیچ مشکلی در بازار گوجه فرنگی نداریم.

او اضافه کرد: امسال صادرات داریم وگوجه فرنگی به بازار هایی چون حوزه خلیج‌فارس، روسیه، عراق و افغانستان صادر می‌شود.

از هفته آینده قیمت‌ها می‌شکند

وی در ادامه  توضیح داد: نرخ گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار از ۷ تا ۱۲ هزار تومان است. قطعا از ۵ اردیبهشت نرخ گوجه فرنگی کاهش پیدا کرده و به زیر ۱۰ هزار تومان می‌رسد. همچنین روز گذشته ۱۵۰۰ تن گوجه فرنگی به میادین میوه و تره بار وارد شد در صورتی که قبلا ۴۰۰ تن بود.

دارایی نژاد اضافه کرد: درحال‌حاضر گوجه گلخانه‌های شامل گلخانه یزد، ورامین، جلفا و اصفهان به‌دست آمده و از هفته آینده قیمت‌ها می‌شکند.

گوجه سبز شهریار کشور را تامین میکند

رئیس اتحادیه بارفروشان پیرامون نرخ میوه‌های نوبرانه موجود در بازار بیان کرد: درحال‌حاضر گوجه سبز موجود در بازار از سرپل ذهاب و گرمسار است. تا ۱۰ روز آینده گوجه سبز شهریار وارد و  نیاز کشور را تامین  می‌کند. همچنین باید در نظر داشت که قیمت گوجه سبز باید زیر ۱۰۰ هزار تومان بیاید.

 اردیبهشت گوجه سبز ارزان شود

وی نرخ گوجه سبز در میاد ین میوه و تره بار را اعلام و تصریح کرد: روز گذشته در میدان میوه و تره بار از ۷۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان فروخته شده است و قیمتی بالاتر از این فروخته نشد. همچنین قیمت گوجه سبز از ۱۰ اردیبهشت قطعا زیر ۱۰۰ تومان می‌آید و با نرخ حدودا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دارایی نژاد در ادامه ضمن اعلام نرخ توت فرنگی، افزود: توت فرنگی‌های بازار درحال‌حاضر از کرج و مازندران تامین می‌شود که دو نوع گلخانه‌ای و پلاستیکی هستند. با وجود سردی هوا در میادین روز گذشته توت فرنگی گلخانه‌ای ۶۵ هزار تومان و توت فرنگی پلاستیکی ۵۰ الی ۶۰ تومان فروخته شد. همچنین توت فرنگی هوای آزاد از ۱۵ اردیبهشت به‌دست می‌آید که با وجود آن نرخ به زیر ۴۰ هزار تومان نیز می رسد.

۳۵ درصد گران کنید نه بیشتر!

رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه قیمت‌های سطح بازار کذایی است گفت: طبق قانون نظام صنفی، خرده فروشان سطح شهر می‌توانند روی فاکتور میدان از ۲۰ تا ۳۵ درصد اضافه کنند که ۲۰ درصد شامل میوه هایی چون پرتقال، سیب، کیوی و ۳۵ درصد صیفی جات که دور ریز بیشتری دارند. در صورتی که افزایش ۳۵ درصدی روی نرخ فاکتور میدان را هم برای نرخ توت فرنگی حساب کنیم دیگر نباید بالای ۹۰ هزار تومان برسد و صد در صد گرانفروشی است.

وی در ادامه بیان کرد: مردم می‌توانند با شماره ۱۲۴ وزارت صنعت، سازمان تعزیرات و اتحادیه خرده فروشان تماس گرفته و گزارش گرانفروشی بدهند.

نظرات باید کارشناسی باشد، فرقی نمی‌کند چه شخصی بگوید

دارایی نژاد در خصوص صحبت‌های اخیر معاون وزیر جهاد که وعده کاهش نرخ در بازار میوه داده است گفت: در ابتدا نظرات باید کارشناسی باشد، فرقی نمی‌کند چه شخصی بگوید. دلیل ارزانی نرخ میوه، کشت بیش از اندازه در سراسر کشور است.  به عنوان مثال نرخ توت فرنگی در میدان ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان است دیگر کاهش نرخ برای این میوه امکان دارد؟! قیمت کلیه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت بدلیل اینکه هزینه‌ها ۲۰۰ برابر شده است. اما میتوان گفت نرخ میوه دراردیبهشت نسبت به فروردین کاهشی خواهد بود.

 بادمجان کیلویی ۱۵ هزار تومان است

رئیس اتحادیه بارفروشان در پایان پیرامون گرانی نرخ بادمجان اظهارکرد: بادمجان موجود در بازار از گلخانه ورامین و یزد است و بیشتر آن صادر می‌شود. در میادین میوه و تره بار قیمت بادمجان  ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است. زیرا محصول گلخانه‌ای است وهزینه بالایی دارد. اما در نیمه اردیبهشت میزان بادمجان در بازار افزایش پیدا می‌کند و  کاهش نرخ  قیمت ها را پیش رو داریم. قیمت بادمجان دزفول از ۸ تا ۱۲ هزار تومان و بادمجان بندری کیلویی۵ الی ۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • ملت ارسالی در

    در کشوری که اخبارش بالا وپائین کردن قیم ت گوجه وخیار و ...........است وای به حال ما واقعا افسوس بر این کشور به والله یک روز فقط یک روز دولت را به بنده دهید به خدا قسم گرانی را مهار می کنم

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها