|
کدخبر: 254380

خواب فروشندگان در بازار دلار / گرانی در راه است؟

بازارها در حالی همچنان در تله مربوط به نتایج نهایی مذاکرات احیای برجام گیر افتاده اند که دلار الگوی رفتاری سایر بازارها شده است.

همه بازارها در انتظار نتایج نهایی مذاکرات احیای برجام هستند. بسیاری این وضعیت را تله ای می دانند که بازارها را در وضعیت سردرگم منتظر نگه داشته است. وضعیتی که شاید بیش از یک سال است همراه بازار باقی مانده است.

اونس طلای جهانی در محدوده مثبت قبلی دوباره یک گام به جلو حرکت کرد و در نقطه ۱۹۶۹ دلار در بامداد امروز ایستاد. سکه در بازار داخلی هم به تناسب نوسانات روبه بالای جهانی تحرکات را حفظ و در همان کانال بالای ۱۳.۱ میلیون تومان باقی ماند. دلار در داخل اما بسیار پردامنه بوده و قیمت ها از ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان است، هرچند که بازار میلی به فروش دلار ۲۷ هزار تومان فعلا ندارد. متناسب با اخبار و روایت ها از وین بازار هم شاهد جنب و جوش خریداران است. باید منتظر ماند و بالاخره دید مذاکرات به کجا میرسد، چرا که بازار ارز هم به مثابه همه بازارها در تله مذاکرات گیر افتاده اند.

بازار سهام | بورس بازان امروز خوش بین نیستند

در بازار سهام حقیقی ها با رفتار غافلگیرکننده خود متهم اصلی ریزش سنگین بورس در معاملات سه شنبه لقب گرفتند. خروج یکباره پول ها به همراه عقب نشینی آنان از موقعیت های خرید، شرایط را برای فروش بیشتر مهیا کرد. در این وضعیت توان خریداران هم در برابر فروشندگان بسیار کاهش یافت. معاملات امروز متاثر از معاملات سه شنبه احتمالا در همان مدار نزولی دنبال شود. هر چند که روندهای بازار در بازه زمانی یکساله نشان داده هیچ چیزی غیرممکن نیست اما بورس بازان نسبت به چرخش حرکت شاخص ها خوش بین نیستند.

بازار خودرو | قیمت خودرو پس از جهش تثبیت شد

در بازار خودرو ، قیمت ها پس از یک روز جهش، دوباره تثبیت شد. از دیروز دور دیگری از فروش هفتگی فوق العاده ایران خودرو آغاز شد و این در حالی است که محصول های ایران خودرو و سایپا در بازار در روز سه شنبه بدون تغییر  قیمت نسبت به روز ماقبل آن دنبال شد. بازار خودرو هم سردرگم و در تب و تاب نتایج نهایی مذاکرات در حال انجام احیای برجام است. عمق معاملات کم شده اما نوسانات پُردامنه بازار خودرو پابرجاست.

بازار مسکن | الگویی که در بازار مسکن برقرار است

در بازار مسکن هم الگوی تغییر ناپذیر، تداوم متوسط افزایش قیمت هر مترمربع مسکن در تهران و تداوم رکود معاملات است. اگرچه دولت نسبت به رونق در بازار مسکن از طریق اعطای تسهیلات و پیگیری طرح نهضت ملی مسکن در سال جاری خوش بین است اما بررسی نسبت نرخ زمین به اجاره بها یا سایر پارامترهای اثرپذیر بازار مسکن در شرایط تورمی و تحریمی اقتصاد ایران همچنان شرایط رونق به بخش مسکن را پیچیده تر از خوش بینی های دولت میدانند. در شرایط کنونی به نظر میرسد بیشتر تقاضای سرمایه ای روی روند بازار اثرگذار باشد تا محرک های عقیم سمت عرضه.

بازار ارز دیجیتال | نزول رمز ارزها قابل پیش بینی بود

در بازار ارز دیجیتال، بیت کوین در زیر ۴۰ هزار دلار در کانال ۳۹ هزار دنبال شد. اگرچه در بامداد امروز سیگنال های مثبت مشاهده شد اما با اعلام احتمالی افزایش نرخ تورم در امریکا در ماه مارس (اسفند) و استراتژی گریزناپذیر احتمالی افزایش نرخ بهره، معامله گران محدوده های پُرنوسان نزولی را پیش بینی کرده اند. با این وصف به نظر می رسد که دامنه این نوسانات نزولی به طور مثال برای بیت کوین به زیر ۳۰ هزار دلار نرسد. رمزبازان با شرایط جدید اقتصادی جهان ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نرخ تورم در جهان، نسبت به استراتژی خرید دارایی های پُرریسک هم درحال ارزیابی هستند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها