|
کدخبر: 250836

​کدام بازار در اسفند ماه بازدهی بهتری داشت؟

بازدهی بازارها در هفته چهارم اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دلار، طلا و سکه با رشد همراه بودند. سکه بیشترین بازدهی مثبت را داشت اما بورس افت کرد.

در هفته گذشته سه بازار مالی با رشد همراه بودند و یکی از آنها افت کرد. بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند ۱۴۰۰، به تفکیک چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته جاری، ۰،۹۹ درصد رشد داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، نرخ فروش دلار را ۲۴ هزار و ۴۹۷ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که این رقم در روز گذشته، ۲۶ اسفند، ۲۴,۷۳۹ تومان ثبت شد.

قیمت دلار در بازار آزاد در هفته چهارم اسفند، در کانال ۲۶ هزار تومانی نوسان داشت. روزهای ابتدای هفته افزایشی بود اما با روند کاهشی، به کار خود پایان داد.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته چهارم اسفند ۱۴۰۰، با یک درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته، پنجشنبه ۱۲ اسفند، یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۰ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز گذشته، به قیمت یک میلیون و ۲۲۹ هزار ۲۷۵ تومان رسید.

قیمت اونس تا روزهای میانی هفته گذشته در محدوده ۱۹۰۰ دلاری، ابتدا روندی کاهشی داشت و به کانال ۱۸۰۰ هزار دلاری نیز نزدیک شد. اما به تدریج روند افزایشی پیدا کرد. این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره این کشور را افزایش داد.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: به‌طور کلی انتظارها بر این بود که طلا روندی افزایشی داشته باشد، در صورتی که کاهشی شد. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به آینده‌ای نزدیک موکول شده و در آن زمان تاثیرات خود را نشان می‌دهد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته سوم اسفند، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، ۱٫۴۸ درصد بود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری هفته گذشته، ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان اعلام شد، اما روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه هر دو در هفته جاری تحت تاثیر تحرکات بازار ارز و قیمت اونس نوساناتی داشتند و به کانال‌های بالاتر نیز صعود کردند.

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در چهارم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس افت کرد. بازار سرمایه، هفته گذشته را در سطح یک ‌میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۴۷ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند به حدود ۱,۳۴۵,۰۳۰ واحد رسید. این ارقام به معنای افت ۲۵ صدم درصدی شاخص کل است.

با وجود این ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بورس هفته چهارم اسفند ۱۴۰۰، به تجارت‌نیوز گفت: در هفته‌ای که گذشت بسیاری از سهام بورسی کف قیمت خود را شناسایی کردند. تقریبا هیچ صف فروش قفلی در بازار نبود.

او توضیح داد: بورس وضعیت خوبی را پشت سر می‌گذارد. احتمالا اولین هفته پس از تعطیلات به واسطه اخبار برجام و نرخ تسعیر ارز شاخص مثبت شود. همچنین گروه‌های حمل‌ونقل و بیمه‌ای پیشرو خواهند بود.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته‌های اخیر بازارهای مالی در جهان و ایران، تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین، تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و تحولات مربوط به مذاکرات وین قرار دارد.

با وجود تداوم جنگ روسیه و اوکراین، نشانه‌هایی از گفتگو و احتمال دستیابی به صلح میان دو کشور دیده می‌شود. این موضوع قیمت اونس جهانی را که از دو هزار دلار هم فراتر رفته بود، کاهشی کرد.

از آن سو بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره این کشور را افزایش داد که می‌تواند خبر بدی برای بازار طلای جهانی باشد. البته این موضوع هنوز تاثیر خود را بر قیمت اونس نگذاشته است.

در بعد داخلی، تردیدها در مورد مذاکرات وین و همچنین شلیک موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناطقی در اربیل عراق، قیمت دلار را صعودی کرد. احتمالا روزهای پایانی سال و در پیش بودن سفرهای نوروزی نیز تقاضا را برای دلار افزایش داده بود.

اما در ادامه هفته، سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به روسیه و ارائه برخی تضمین‌ها به روسیه از سوی آمریکا، امیدواری‌ها را در مورد از سرگیری توافقات افزایش داد. در نتیجه دلار بازار آزاد، هفته را کاهشی به پایان رساند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها