|
کدخبر: 253821 رویا رئیسی

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل:

بازی دلار در بازار موبایل / گرانی دوباره در راه است؟

عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: در سال ۱۴۰۱ تعرفه گمرکی با دلار ets محاسبه می‌شود. این دلار نزدیک به نرخ بازار آزاد است.

اقتصاد بازی دلار در بازار موبایل / گرانی دوباره در راه است؟

در روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره افزایش قیمت گوشی منتشر شد. بر اساس این اخبار با توجه به تغییر نرخ ارز در گمرک و تغییر محل تأمین ارز موبایل احتمال افزایش قیمت آن‌ها در هفته‌های آتی وجود دارد. محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز به افزایش ۵۴۰ درصدی حقوق گمرکی در سال جاری اشاره کرد. رضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به لایحه بودجه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد افزایش قیمت کالاهای الکترونیکی از جمله موبایل بودیم. این افزایش قیمت به واسطه عوارض گمرک نیست. گمرک مجری، اجراکننده مصوبات و لوایح است. در سال ۱۴۰۱ تعرفه گمرک تغییر نکرد؛ تنها نحوه محاسبه تعرفه تغییر کرده است.

موبایل-عالیان

عالیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ برای گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار ۴ درصد عوارض گمرکی به اضافه ۱ درصد سود بازرگانی مشخص شده بود. برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تعرفه ۱۲ درصد بود. امسال هم تعرفه همین است اما با این تفاوت که ۵ یا ۱۲ درصد عوارض گمرک با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با دلار ets محاسبه می‌شود. این دلار نزدیک به نرخ بازار آزاد است. به طور مثال گوشی ۱۰۰ دلار ۵ درصد عوارض گمرکی داشت که ضرب در دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌شد اما در سال جاری این ۵ درصد ضرب در ۲۵ هزار تومان دلار آزاد می‌شود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به متغیر بودن تعرفه افزایش قیمت گوشی در این راستا توضیح داد: در نتیجه صحبت از افزایش ۳۰ درصدی گوشی مطرح نیست. قیمت نهایی گوشی به خاطر این تعرفه تغییر کرده است. با دلار ets گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار حدود ۵ درصد گران شده‌اند. گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار هم افزایش قیمت ۱۱ درصدی را تجربه خواهند کرد.

عالیان خاطرنشان کرد: بخش بازرگانی و تجاری واردکنندگان موبایل در کشور به دنبال متعارف کردن قیمت گوشی است. خیلی‌ها فکر می‌کنند انجمن و واردکنندگان به دنبال افزایش قیمت هستند اما این موضوع درست نیست. هر زمان قیمت کالا گران شد، بازار موبایل کشور با مشکل مواجه شد. به این واسطه همیشه تلاش می‌کنیم که قیمت‌ها متعارف باشد. در سال ۱۳۹۸ گرانی قدرت خرید مردم را کاهش داد. عواملی که منجر به ایجاد شوک قیمتی می‌شوند را مدیریت می‌کنیم.

وی افزود: در زمان کرونا با افزایش تقاضا در بازار موبایل مواجه شدیم. در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵ میلیون دستگاه گوشی در کشور مصرف شد. در سال ۱۴۰۰ تقاضا برای گوشی حدود ۱۸ میلیون دستگاه بود. با توسعه تکنولوژی ۵g در کشور تقاضا نزدیک به ۲۲ میلیون خواهد شد. البته با حضوری شدن مدارس تقاضا برای گوشی کاهش پیدا خواهد کرد.  

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در پایان گفت: هشدار ما در خصوص افزایش قیمت گوشی به معنای توجه بیشتر سیاست‌گذاران در خصوص کالای کاربردی مثل موبایل است. در این راستا تسهیل گری برای تأمین گوشی در کشور فراهم خواهد شد.  اگر چه افزایش قیمت امسال حدود ۴ یا ۵ درصد است اما افراد کم توان جامعه آسیب می‌بینند.

گران نکردیم تعرفه عوض شد!

با توجه به صحبت‌های عالیان دولت شعار کنترل قیمت می‌دهد و در آینده مدعی خواهد شد که قیمت گوشی را گران نکرده است. تغییر تعرفه از ۴۲۰۰ تومانی به دلار آزاد مصداق بارز گرانی گوشی است. در خیلی از کشورها تلفن همراه کالای ضروری است و مشمول معافیات مالیاتی می‌شود. با توجه به نیاز جامعه و احتمال شیوع مجدد کرونا تغییر تعرفه دلار از ets به دلار ۴۲۰۰ تومانی ضروری به نظر می‌رسد. به نتیجه نرسیدن برجام و افزایش قیمت احتمالی دلار در آینده می‌تواند گرانی سرسام‌آور در بازار موبایل ایجاد کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها