|
کدخبر: 253168

آخرین وضعیت بازارها تحت تاثیر مذاکرات برجام

بازار خودرو در موقعیت سردرگمی به سر می برد و مسکن در فاز رکود باقی مانده و رمز ارزها سیگنال منفی می فرستند.

 بازارها در انتظار اخبار مذاکرات احیای برجام، در مسیر رفت و برگشت قرار دارند. در تازه ترین اظهارنظر بلینکن، وزیر خارجه امریکا آماده که او نسبت به توافق در مذاکرات احیای برجام خوش بین نیست، این در حالی است که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته پیام های ایران و امریکا از طریق اروپا در حال رد و بدل شدن است، اما هنوز بر سر برخی موضوع ها اختلاف نظر وجود دارد.

بازار طلا، ارز و سکه | دلار در مسیر رفت و برگشت

در بازار طلا تحرکات بازار منفی بود اما قیمت اونس طلای جهانی در همان محدوده ۱۹۲۱ دلار بسته شد. قیمت سکه هم اگرچه منفی بود اما در محدوده ۱۲.۸ میلیون تومان معامله شد. قیمت دلار نیز در تب و تاب همان روزهای قبل در کانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان است. با این وصف هرچه از زمان مذاکرات احیای برجام میگذرد و خبری حاصل نمی شود، خریداران در بازار ارز بیشتر می شوند. با تحولات جدید جنگ روسیه و اوکراین و اختلاف ادامه دار دو طرف ایران و امریکا بر سر موضوع های حساسیت برانگیز به نظر می رسد که احتمال اینکه حرکت دلار دوباره در کانال صعودی قرار گیرد، بعید نیست.

بازار سهام | برتری خریداران به فروشندگان در بورس

بازار سهام در هفته جاری درحالی به کار خود پایان داد که شاخص ها بازدهی مثبت بالای ۲ درصد را برای دومین هفته متوالی در سال ۱۴۰۱ به ثبت رساندند. حقیقی ها با تقویت توان خود در موقعیت های معاملاتی بیشتر در موقعیت خرید ظاهر شدند، هر چند که دستورکار آنان که خروجی پول از بازار سهام بود، چندان باب طبع بورس بازان نبود. با این وصف بررسی بازار سهام در هفته دوم کاری فروردین نشان میدهد که خریداران برتری واضح و آشکاری نسبت به خریداران داشتند.

بازار خودرو | قیمت خودرو بدون تغییر و سردرگم

در بازار خودرو الگوی حرکتی قیمت ها متاثر از مسیر رفت و برگشت دلار بدون تغییر دنبال شد. بازار نسبت به احیای برجام خوش بین است اما گذشت زمان نشان می دهد که بخشی از تردیدها همچنان بر بازار سایه افکنده و همین نامعلوم بودن، معامله گران را فعلا سردرگم کرده است. اگرچه قیمت ها هم تغییر چندانی نداشتند اما در غیاب خریداران و فروشندگان فعال، معاملات در بازار خودرو رمقی ندارد. ماجرای منتفی شدن واردات خودرو اکنون وارد فاز جدیدی شده و قرعه کشی خودروسازان امروز و فردا هم ادامه دارد.

بازار مسکن | مسکن در فاز رکود باقی ماند

در بازار مسکن نیز فعلا همه چیز نشان از تداوم حرکت روبه جلوی قیمت ها دارد. بررسی گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در اسفند نشان می دهد که روند صعودی قیمت ها در پیوند با ماه های ماقبل (بهمن و دی) تداوم یافته اما ممکن است با توجه به رکود طبیعی بازار مسکن در ماه های اوایل سال، تغییر قیمت ها در این دو ماه ابتدایی به مثابه ماه های پایانی سال گذشته نباشد. البته شرط این گزاره این است که اتفاق خاصی نیفتد، چون در صورت توافق بر سر احیای برجام یا اخبار مربوط به شکست مذاکرات، با شکل گیری انتظارات تورمی، احتمالا بازار دوباره مسیر جدیدی را انتخاب کند. بررسی جدیدترین حجم معاملات مسکن در پایتخت (گزارش اسفند ۱۴۰۰) که زیر ۱۰ هزار فقره دنبال می شود، گویای رکودی بودن بازار مسکن است.

بازار ارز دیجیتال | رمز ارزها دوباره سیگنال منفی دادند

بیشتر رمز ارزها در معاملات امروز صبح با تغییرات منفی به کار خود ادامه دادند. بدین ترتیب بیت کوین در مدار ۴۳.۲ هزار دلار و اتریوم در مدار ۳.۱۸ هزار دلار معامله شدند. اخبار بازار حاکی از آن است که با ورود ایلان ماسک به مالکیت جدید توییتر اکنون برخی رشد در دوج کوین را بخت مسلم رمز ارزها می پندارند. به همان میزان که گمانه زنی ها از نشانه های صعود در بازار رمز ارزها خبر می دهد، قیمت بیت کوین از سقف های قبلی فاصله گرفته است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها