|
کدخبر: 251662

بورس فردا صعودی است یا نزولی؟

بازار سرمایه امروز کار خود را از سر گرفت و در ساعات ابتدایی معاملات بیش از ۱۷ هزار واحد رشد را به ثبت رساند.

در سال گذشته این بازار نتوانست بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران خود به ثبت برساند و در حالی که در کانال ۱.۳ میلیون واحدی کار خود را آغاز کرده بود، در این کانال نیز کار خود را به پایان برد؛ گفتنی است که شاخص کل بورس در اوایل شهریور ماه امسال تا رقم یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحد بالا رفت اما نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد و پیش از آن و در اوایل خرداد ماه کف قیمتی را تجربه کرد.

پیش‌بینی ها در خصوص روند شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۱ در وهله اول حول محور مذاکرات برجام انجام می‌گیرد؛ پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که در صورتی که برجام در هفته های ابتدایی فروردین ماه وارد فاز جدیدی شود و مذاکرات از سر گرفته شود روند شاخص کل بورس صعودی خواهد شد.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: در صورتی که مذاکرات برجامی به نتیجه برسد به دلیل انتظارات کاهش محدودیت‌های تحریمی شرکت‌ها از فرصت افزایش قیمت کالاهای جهانی در اثر جنگ استفاده می‌کنند و ازطرف‌دیگر نیز کاهش محدودیت‌های تحریمی انتظار ایجاد ثبات سیاسی را به‌وجود می‌آورد و با توجه به رکودی که در سایر بازارهای مالی ارز، طلا و سکه ایجاد می‌شود به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه روند روبه‌رشدی را در پیش گیرد.

بورس در ۱۴۰۱ به کدام سمت خواهد رفت؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص می‌گوید: پیش‌بینی برای بازه زمانی یک ساله، دشوار بوده و می‌تواند خطاهایی داشته باشد. اما محتمل‌ترین سناریوها این است که برجام در هفته‌های ابتدایی سال وارد فاز جدید و گام بعدی اجرایی شدن می‌شود و احیای برجام نوید افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی را می‌دهد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص می‌گوید: در صورت امضای برجام، شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی رشد می‌کند؛ به طور سنتی با شروع سال، شاخص سبزپوش می‌شود. البته اگر توافق نشود بورس روند متعادل و اندکی مثبت را پشت سر می‌گذارد اما با احیای برجام شاخص روند صعودی به خود می‌گیرد.

از طرف دیگر جنگ اوکراین و روسیه دیگر فاکتور تعیین کننده روند شاخص کل بورس است؛ در صورتی که جنگ اوکراین و روسیه بالا گیرد وضعیت بازار سرمایه برای صنایع صادرات‌محور مثبت خواهد بود و این صنایع رشد پیدا خواهند کرد و صنایع خودرو و بانک به دلیل ریسک‌های حاکم در همین وضعیت باقی خواهند ماند.

گفتنی است که افزایش قیمت دلار در اثر تقاضای دلار جهانی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه می‌تواند منجر به افزایش قیمت دلار در داخل گردد که تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت. اما باید توجه داشت این تاثیرات و افزایشات مقطعی است و محرک اصلی برای بازار سرمایه برجام خواهد بود.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر