|
کدخبر: 249570

خبر مهم وزیر صمت از یک اقدام کم نظیر خودرویی

وزیر صمت شنبه شب با حضور در برنامه نگاه شبکه یک سیما، به تبیین سیاست‌های خودرویی در سال ۱۴۰۱ پرداخت.

اقتصاد خبر مهم وزیر صمت از یک اقدام کم نظیر خودرویی

سیدرضا فاطمی‌امین در این برنامه به مردم اطمینان داد که از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌‌‌کشی، کیفیت و دیگر مشکلات خودرویی یک‌به‌یک برطرف خواهد شد، این در شرایطی است که وی حل مشکلات خودروسازی را نیازمند یک دوره ۲ساله خواند. وزیر صمت همچنین از برنامه ۲ساله برای بهبود وضعیت خودرو پرده برداشت و در ادامه تاکید کرد که بعضی از طرح‌‌‌ها شش‌‌‌ماهه و یک ساله خواهند بود. اما فرمان ۸ماده‌ای رئیس‌جمهور برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر در این برنامه بود. فاطمی‌امین در این زمینه اظهار کرد که دستورالعمل ۸ماده‌‌‌ای یک اقدام بزرگ است، به‌‌‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شده این بود که تولید خودرو در سال آینده ۵/ ۱ برابر نسبت به سال‌جاری بیشتر شود.

فاطمی‌امین در ادامه در پاسخ به برخی از منتقدان که عنوان کردند تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاهی خودرو در سال آینده سنگ بزرگ وزارت صمت است پاسخ داده و عنوان کرده که اهداف تولید به‌‌‌تنهایی ترسیم نشده بلکه این یک برنامه یکپارچه است و در حال حاضر نیز میزان تولید ماهانه ایران‌خودرو در سال آینده مشخص است. وزیر صمت همچنین یکی از زیرساخت‌های رشد تولید را تامین مالی زنجیره خودروسازی کشور عنوان کرده است. اما خروج خودروهای قدیمی که در وعده‌های ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور نیز موردتاکید قرار گرفته بود از دیگر برنامه‌هایی است که فاطمی‌امین در این برنامه به آن اشاره کرد. وی در این زمینه افزود که ایران‌خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم‌‌‌نظیری است. فاطمی‌امین همچنین از برنامه‌‌‌ریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده خبر داد.

اما جدا از اخبار مربوط به برنامه‌ریزی کمی خودرو، فاطمی‌امین به برخی از شبهات خودروسازی نیز پاسخ داده است. وی درباره شبهه وجود مافیای خودرو عنوان کرده که مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد. وی تاکید کرد: شبکه‌‌‌هایی وجود دارد که منافع آنها اجازه نمی‌‌‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم‌‌‌راستا نیست، بنابراین وظیفه ما شناسایی این‌ها و حل مسائل است. اما خصوصی‌سازی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از جمله برنامه‌های سیاستگذار خودرو است که در فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره شده است. فاطمی‌امین در این زمینه تاکید کرده که باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم، به این معنا که دولت از خودروسازی خارج شود. وی با تاکید بر اینکه دولت سهم کوچکی در ایران‌خودرو و سایپا دارد عنوان کرد که در یک دوره‌‌‌هایی به‌‌‌اشتباه ایران‌خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند، یعنی سایپا درآمد داشته است و به‌‌‌جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰‌درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد؛ اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیات‌مدیره‌‌‌ای که در شرکت سایپا باشد رای می‌دهد و هیات‌مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین می‌کند.اما واردات خودرو نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره وزیر صمت بود، به‌طوری که وی تاکید کرده ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود. وی با یادآوری اینکه «در سنوات گذشته تا یکصد‌هزار خودرو وارد کشور شده» ادامه داد که در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام نخواهد شد.

فاطمی‌امین همچنین بار دیگر بر کاهش قیمت تمام شده خودرو در سال آینده تاکید و تصریح کرده که سال آینده ۱۵‌درصد قیمت تمام‌‌‌شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را نزولی خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    دوسال پیش چهل میلیون برای ساینااس ثبت نا م کردیم پنج ماه پیش البافی را واریز کردی م شدصدوشصت وچهارمیلیون پول رادیو پخش هم از ما گرفتندبه هرکس زنگ میزنی جواب نمی‌د هد وزیر صنعت فقط شعار می‌دهد مثل لیست کا لاهایی که ارزان شده که همش آب معدنی بود وکالاهای غیرضروری نصف آنها هم صدتومان ار زان شده که برای آمار پرکردنه

  • اصغر هندل ارسالی در

    بر این مژده گر جان فشانم رواست
    بگ و یال و کوپال و گرزم کجاست!!!

  • ناشناس ارسالی در

    خجالت بکش از این دروغگویی و سودجویی دوره دوساله؟دوره 40 ساله هم برات کافی نیست ب ا این ظلمی که به مردم میکنید.با این لگن های خنده دارتون.

  • زیان دیده از سایپا ارسالی در

    بعد طی مراحل 7 خوان رستم برای ثبت نام بر ای خودرو شاهین مدل G در سایت سایپا و هم چنین بعد ثبت نام در قره کشی و بعد برنده شدن در قره کشی بیشتر از 60% وجه خودرو بی کیفیت شاهین را از مشتری آن هم با ضرب ال عجل 3- 4 روزه دریافت میکنند خودرو بی کیف یتی که قرار بعد 7- 8 ماه دیگر آن هم به ق یمت روز تحویل مشتری بدهند ! این در حالی است که قیمت بازار آزاد پایین تر از قیمت خود شرکت میباشد ! پس این چه کاری که این شرکت ظالم با مشتری خود به راه انداخته و او را استثمار میکند تازه اگه هم انصراف بدهی بعد چندین ماه دیگر با اما و اگر به حساب مشتری برمیگرداند ! این چه کاری دیگ ر چرا مسئولین چنین اجازه ای به این شرکت ظالم میدهند ! و جلوی استثمار هر چه بیشتر مشتری را نمیگیرند

  • ناشناس ارسالی در

    چی نوشتی...خخخخخخ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها