|
کدخبر: 248766

پیش بینی قیمت طلا و ارز در هفته پایانی اسفند

درحالی که حدود یک هفته به پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده، بازارهای طلا و ارز همپای تحولات بین‌المللی درحال نوسان هستند.

در هفته‌ای که گذشت، بازار طلا و ارز نوسانات بسیاری را تجربه کردند. البته نگاهی به روند بازار نشان می‌دهد بازار ارز عمدتا در شیب نزولی قرار داشت و در کانال ۲۵هزاتومان باقی ماند. پنج شنبه هفته گذشته، بازار معاملات را در کانال ۲۶هزارتومان به پایان رساند. با انتشار اخباری مبنی بر به پایان رسیدن مذاکرات و آماده بودن پیش نویس توافق، دلار در سرازیری افتاد و به میانه کانال ۲۵هزارتومان رسید.

اما در اواسط هفته، با اخبار بالا گرفتن شایعات سنگ‌اندازی‌ روسیه در مذاکرات و سفر باقری کنی به تهران، بازار ارز اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد و مجددا به کانال ۲۶هزارتومان بازگشت و روز سه شنبه تا مرز ۲۶هزار و ۳۵۰تومان هم بالا رفت. اما آخرین روزهای معاملاتی هفته برای بازار تقریبا با ثبات بود و دلار در کانال ۲۵هزارتومان باقی ماند.

به این ترتیب دلار آزاد در آخرین روز از معاملات، ۲۵هزار و ۷۵۰تومان قیمت خورد. در معاملات ۵شنبه هفته گذشته، دلار با قیمت ۲۶هزار و ۲۰۰تومان معامله می‌شد و به این ترتیب طی یک هفته کاهش ۱.۷۱درصدی را ثبت کرد.

طلا و سکه، زیر سایه اونس جهانی

از طرف دیگر، نوسانات بازار طلا و سکه بیشتر تحت تاثیر صعود اونس جهانی بود. با وجود کاهش قیمت دلار و امید بازار ارز به توافق، اما با صعود اونس جهانی به کانال ۲هزاردلار، بازار طلا و سکه نتوانست بیش از این در مقابل سیگنال‌های اونس مقاومت کند و در مدار افزایشی قرار گرفت. به این ترتیب سکه امامی که اوایل هفته در کانال ۱۱میلیون تومان معامله می‌شد از روز دوشنبه و با بازگشایی بازارهای جهانی، بار دیگر به کانال ۱۲میلیون تومان بازگشت و ترجیح داد در همین کانال تا پایان هفته باقی بماند.

به این ترتیب سکه امامی در آخرین روز معاملات، ۱۲میلیون و ۱۳۷هزارتومان قیمت خورده بود. این درحالیست که این سکه در آخرین روز هفته گذشته، با قیمت ۱۱میلیون و ۹۷۲هزارتومان قیمت خورده بود که افزایش ۱.۳۳درصدی را در طول هفته نشان می‌دهد.

نیم سکه نیز روز گذشته معاملات را با قیمت ۶میلیون و ۸۵۰هزارتومان به پایان رساند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، نیم سکه با قیمت ۷میلیون و ۱۵هزارتومان به پایان رساند. بنابراین این سکه در هفته‌ای که گذشت، افزایش ارزش ۲.۴درصدی را ثبت کرد.

ربع سکه هم با رشد ۴.۳درصدی در آخرین روز معاملاتی هفته، ۴میلیون و ۴۰هزارتومان قیمت خورد. ۵شنبه هفته گذشته ربع سکه با قیمت ۳میلیون و ۸۷۰هزارتومان معامله می‌شد.

همچنین سکه یک گرمی روز گذشته با قیمت ۲میلیون و ۳۹۸هزارتومان خرید و فروش شد و با رشد ۱.۸۲درصدی، هفته را به پایان رساند. آخرین روز معاملاتی هفته گذشته این سکه ۲میلیون و ۳۵۵هزارتومان قیمت خورده بود.

طلا و ارز به کدام سو می‌رود؟

در رابطه با بازار ارز، این روزها قیمت دلار تنها چشم به مذاکرات وین و حصول توافق دوخته است و با هر خبر ضد و نقیضی که به گوش می‌رسد تغییر مسیر می‌دهد. اگر طی روزهای باقی مانده تا پایان سال توافق انجام شود، باید شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سقوط دلار باشیم.

اما هر قدر که اخبار کمتری به تهران مخابره شود و این انتظار نیز طولانی شود، بازار ارز نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنن و ممکن است به کانال ۲۶هزارتومان بازگشته و در آن جا خوش کند.

از طرف دیگر در بازار طلا و سکه این روزها دیگر تنها دلار نیست که مسیر قیمت‌ها را مشخص می‌کند. بلکه به دلیل شرایط بین‌المللی و جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای مالی دچار تلاطم شدند و در شرایطی که دلار تغییرات قیمتی کمی را تجربه می‌کند، اونس جهانی بیشتر می‌تواند روی قیمت طلا و سکه اثر گذار باشد. همانطور که در هفته‌ای که گذشت با وجود ثبات بازار ارز اما طلا و سکه همپای قیمت اونس جهانی افزایشی شدند.

در شرایط فعلی، مذاکرات و جنگ میان روسیه و اوکراین دو عامل اصلی برای تعیین مسیر آینده بازارهای طلا و ارز در داخل هستند و برای پیش بینی رفتار بازار تنها باید به این تحولات چشم دوخت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها