|
کدخبر: 248630

افزایش حقوق کارمندان زیر ذره بین مجلس

دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را ابتدا در حالی به مجلس فرستاده بود که حداقل دستمزد در سال آینده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد و افزایش حقوق را «پلکانی» در نظر گرفت تا هر چه حقوق‌ها بالاتر برود، افزایش حقوق هم کمتر شود.

اقتصاد افزایش حقوق کارمندان زیر ذره بین مجلس

رئیس جمهور دولت سیزدهم از آغاز به کار واژه «عدالت» را بار‌ها در سخنرانی‌ها و اظهار نظرهایش به کار برد؛ آقای رئیسی که در تابستان ۱۴۰۰ از ریاست قوه قضائیه به ریاست دولت رسید، «عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد» را به عنوان یکی از دستور کار‌های مهم خودش معرفی کرد.

آقای رئیسی آبان ماه تأکید داشت تمام دستگاه‌های کشور تلاش کنند تا در پرداخت‌ها تبعیضی وجود نداشته باشد. چند روز پیش، نهم اسفند ماه رئیس جمهور در جلسه با استاندارهایش بی‌عدالتی‌های موجود در پرداخت حقوق را «بسیار نگران کننده» خواند و گفت که مردم در پرداخت حقوق و دستمزدشان «احساس بی‌عدالتی و تبعیض» می‌کنند.

دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۲۹ درصد افزایش حقوق را برای حقوق‌بگیرانی در نظر گرفت که دریافتی کمتری داشتند؛ در ادامه هم با هر چه بیشتر شدن حقوق‌ها، درصد افزایش کم تر می‌شد تا به ۵ درصد برسد و در نهایت، میانگین افزایش حقوق کارکنان، ۱۰ درصد شود. با این شیوه دولت می‌خواست عدالت در پرداخت‌ها را دنبال کند.

اما حقوق و دستمزد لایحه بودجه‌ای که حالا به شورای نگهبان رفته، با لایحه پیشنهادی دولت متفاوت شده. دوشنبه این هفته، یک روز پیش از پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، رئیس مجلس با یک رأی گیری «استِمزاجی» موافقت نمایندگان را گرفت تا از تبصره پر از پیشنهاد «حقوق و دستمزد» عبور کند و بررسی بودجه زودتر تمام شود.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت «هیئت رئیسه مجلس امسال به قانون آیین نامه داخلی عمل نکرد و چند روز پیش با رأی استمزاجی و غیرعلنی، موافقت نمایندگان را گرفت تا پیشنهاد‌ها به نوعی مطرح نشوند. در صحن هم تذکر دادیم، اما همین روند ادامه پیدا کرد.»

او گفت «تبصره ۱۲ برای کارمندان و بازنشستگان و عدالت در پرداخت‌ها مهم بود، متأسفانه با یک رأی همه پیشنهاد‌های نمایندگان را هوا دادند. اولین بار پس از حضور در ۴ دوره مجلس این اتفاق افتاد.»

با عبور مجلس از تبصره ۱۲ یا همان «حقوق و دستمزد»، نظر کمیسیون تلفیق مصوب شد که افزایش حقوق برای همه ۱۰ درصد در نظر گرفته شود اما، حداقل حقوق را در سال آینده با افزایش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید؛ بیشترین حقوق هم حدود ۲ میلیون تومان بالاتر رفت و ماهانه ۷ برابر حداقل حقوق یعنی ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد.

آقای کوچکی‌نژاد اضافه کرده «در سال ۱۴۰۰ و چند سال پیش از آن افزایش حقوق پلکانی بود که می‌خواستیم با پیشنهاد‌ها این بخش از لایحه بودجه را اصلاح کنیم که ممکن نشد. لابی‌هایی داخل مجلس هست و مشکل ایجاد می‌شود؛ برخی افراد منافع یک گروه خاص را دنبال می‌کنند.»

افزایش حقوق بودجه ۱۴۰۱ در دوراهی «عدالت» و «ناچاری»

افزایش پلکانی یا افزایش حداقل حقوق!

یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت «ناعادلانه شدن افزایش حقوق را رد نمی‌کنم، اما کمیسیون تلفیق فکر می‌کند این بهترین کاری بوده که می‌توانست انجام شود. این کمیسیون حداقل حقوق را می‌خواست خیرخواهانه افزایش دهد تا مردم حتی‌الامکان با اضافه‌کاری هم که شده، زندگی شان را بچرخانند.»

این نماینده توضیح داد «خواسته دولت برای افزایش پلکانی حقوق‌ها با حداقل پرداختی ۴ میلون و ۵۰۰ هزار تومانی ممکن بود، اما محدودیت منابع اجازه نمی‌داد این اتفاق با کف حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی بیفتد.»

او گفت «آقای حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق هم معتقد بود اگر مصوبه کمیسیون تلفیق دست بخورد، لایحه بودجه به هم می‌خورد. دولت هم این تغییر را احتمالاً به خاطر افزایش حداقل حقوق پذیرفته و از این تبصره رد شدند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • بازنشسته ارسالی در

    مرگ بر بی عدالتی ، پیامبر اکرم ص فرمود ، بیشترین حسرت و افسوس در روز قیامت کسانی می خورند که شعار عدالت می دهند در دنیا ، اما عدالت بر نمی تابند و انجام نمی دهند ،،، مصداق اتم آن امروز دولت و مجلس است ۔

  • محمد ارسالی در

    اخر مجلس بیسواد بازنشسته ها یک حقوق ثابت دارند بعنوان پایه که اگر ۱۰درصد اضفه بش ود چیز زیادی گیرشان نخواهد امدواین ناعدا لتی هست وبی انصافی اقای ریسی حرف از پلکا نی حقوق را زد ولی مجلس که واقعاً سطح علم ی خیلی کمی دارد تصمیم اشتباه وسیاسی گرفت ه ودرحق حقوقهای میانه ظلم است

  • ناشناس ارسالی در

    سلام، طبق قانون حقوق ها باید بر اساس تور م واقعی که الان بالای 50 درصد شده و خط ف قری که الان بالای 12میلیون شده افزایش پی دا کند. خواهشان رسیدگی بفرمایید. ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    با مالیات پلکانی افزایش حقوق های بالا خی لی کمتر از 10 درصد می شود

  • حسین ارسالی در

    کدوم عدالت. تورم ۵۰ درصد و افزلیش حقوق ده درصد.؟ چطور دولت برای کارگران ۵۳ درصد افزایش میزنه ولی برلی کارمندان ده درصد؟ واقعا الان از کارمندان دولت دیگه ضعیفتر نداریم.

  • ناشناس ارسالی در

    با این کارتون کارمندان رقبتی به کارکردن ندارن کارگران همین امروز ۵۸ درصد افزایش تصویب کردن ما کارمندا با ۱۰ درصد چیکار کنیم ؟ همسانسازی چی میشه؟اول سال اعمالش کنید

  • مهدی ارسالی در

    مجلس حقوق بقیه را از روی ذره بین ولی مال خودش را پشت ذره بین نگاه می کند

  • کارمند ارسالی در

    آیا تورم در این مملکت برای کارمندان ۱۰در صد و برای کارگران ۵۷ درصد است.این عدالت که ازش تعریف میکردید این بود؟؟؟؟؟؟؟

  • رادو ارسالی در

    هریاله بحث پلکانی وعدالت است اخرش همون ب یست درصد برای همه بعد وزارتخانه های با ا فزایش خصوصی

  • ناشناس ارسالی در

    زندگی ۸۰ میلیون افتاده دست یک عده ابلیس خدا نشناس که فقط حداقل حقوق رو افزایش داده تا سقف پرداخت بیشتر بشه و حقوق خودشون بیشتر بشه بیشرف ها شما ها از معاویه و یزد پست ترین

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر پدر و مادر این محلی و دولت که یه روز خوش نداریم از دست اینا همه چیز چند برابر شده اونوقت کارمند بدبخت ده درصد می انکین افزایش حقوق!
    بعد طلاب عزیز ۱ ۸۰ درصد افزایش دریافتی!
    کاش لال می شدن دم از عدالت نمی زدن

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ببخشید
    بازنشستگان کشوری پس از 30 سال 35 سال کار با شرایط قانون وپردا خت بازنشستگی متاسفانه با داشتن مسئولین فعلی متاسفانه این مشکلات را دارند
    1-حقوق زیر خط فقر
    2-عیدی در سال 64 یک عدد سکه بود آلان یک میلیون شصت .
    3- فرزندان بیکار وازدواج نکرده دارتد
    4-بیمه سه نوع دارند هزینه دندانپز شکی سالی 200 هزار تومان وعینک هر سه سال 200 هزار تومان است
    5-حکم قانونی پرداخت نشده در سال 1400 تا کنون دارند وم سئولین پرداخت نکردند واطلاع رسانی در کبر وغرور انجام نمی دهند
    6- همسان ساز ی ومتناسب سازی و90 درصد همترازی را مسئو لین دولتی ومحلس در سال 1400 انجام ندادن د واطلاع رسانی ننمودند وفقط به گروه معتر ض پاسخ شفاهی دادند
    7- بازنشستگان ک شوری اضافه کار ماموریت حق جلسه کارانه وس ایر مزایا شاغلین را نمی گیرند وفقیر نگه داشته شدند
    7- در باره حقوق نجومی ج هت پرداخت سکوت شده است و.......
    از مسئولین می خواهیم به خدا توکل کنند وعدا لت زا اجرا ومفسدین را طبق قانون مجازات ن مایند

  • ناشناس ارسالی در

    افزایش قیمت‌ها ۱۰۰درصد بعد افزایش حقوق 1 0 درصد خنده داره نه خنده دار نیست فاجعه هست

ارسال نظر