|
کدخبر: 245038

کدام بازارهای ایران در هفته اول اسفند سودده بودند؟

بازدهی بازارها در هفته اول اسفند ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بازار دلار در این هفته افت کرده است اما طلا، سکه و بورس با رشد همراه بودند.

در هفته گذشته سه بازار مالی، رشد و یکی از آنها افت کرد. بازدهی بازارها در هفته اول اسفند ۱۴۰۰، به تفکیک چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته جاری، ۲٫۳۶ درصد افت داشت. صرافی ملی، در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه ۲۸ بهمن) نرخ فروش دلار را ۲۵,۲۳۳ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که این رقم در روز گذشته، پنجم اسفند، ۲۴,۶۳۶ تومان ثبت شد. دیروز قیمت دلار صرافی ملی، بر خلاف قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت دلار در بازار آزاد در هفته نخست اسفند، تحت تاثیر مذاکرات وین، کاهشی بود و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد. اما در ادامه به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشت.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته نخست اسفند ۱۴۰۰، با ۲،۴۲ درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در آخرین روز کاری بهمن، یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۱۳ تومان بود. در حالی که بازار در روز گذشته، با قیمت یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۲۲۸ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در این هفته اندکی سود کردند. رشد قیمت سکه طرح جدید، ۱،۵۸ درصد بود.

قیمت سکه در آخرین روز کاری بهمن، ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان اعلام شد، اما در روز پایانی این هفته به ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا در هفته گذسته در کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی در نوسان بود و قیمت آن به کمی بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان هم رسید. حتی افزایش قیمت دلار آزاد در میانه هفته نیز نرخ طلا را به کانال بالاتر نبرد. سکه نیز به همین ترتیب در کانال ۱۱ میلیون تومانی نوسان داشت و به ۱۲ میلیون تومان نرسید.

با وجود این، در آخرین روز هفته، پنجشنبه ۵ اسفند، حمله نظامی روسیه به اوکراین، اونس را به شدت افزایشی کرد. همین موضوع، باعث ورود قیمت طلا به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و افزایش قیمت سکه به کانال ۱۲ میلیون تومانی شد.

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته اول اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس اندکی رشد کرد. بورس، بهمن را در سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۴ اسفند به حدود یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید. این ارقام به معنای رشد ۰،۴۶ درصدی شاخص کل است.

امیر توپچی پور  درباره تحلیل بورس هفته اول اسفند ۱۴۰۰ گفت: بازار سرمایه، این روزها تحت تأثیر متغیرهای کلان همچون بحث بودجه، برجام و بازارهای جهانی قرار دارد و انتشار هر خبری بر معاملات تأثیر می‌گذارد.

 از مذاکرات وین این روزها خبری نیست اما ممکن است هفته آینده از سر گرفته شود. همچنین موضوع تنش نظامی میان روسیه و اوکراین برای بازارهای جهانی اهمیت زیادی دارد. این دو موضوع می‌تواند در هفته دوم اسفند، سیگنال‌هایی را به بازارهای مالی صادر کند.

 

 


 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر