|
کدخبر: 244133 شهریار خادمی

در گفت‌وگو گسترش نیوز با عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح شد:

خانه‌دار شدن کارگران در صورت اقدام به موقع وزارت کار

اقبال شاکری: نیاز است که وزارت کار در بیانه‌ای سهم خودش را از نهضت جهش تولید مسکن برای کارگران بگیرد و شرایط را برای ایجاد مسکن کارگری ایجاد کند.

اقتصاد خانه‌دار شدن کارگران در صورت اقدام به موقع وزارت کار

یکی از مولفه‌های اقتدار در نظام سیاسی، سرمایه انسانی و جمعیت است که به عنوان رکن مهم توسعه تحت عنوان سرمایه انسانی مشخص می‌شود. به عبارت دیگر جمعیت با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی نظیر حجم، ساخت، ترکیب و پراکندگی یکی از ارکان قدرت ملی است. بر همین اساس همه کشورها به جهت تأثیر زیاد جمعیت بر اقتدار خود و حرکت شتابان به سوی توسعه همواره تلاش کرده‌اند تا سیاست‌های جمعیتی مشخصی را تدوین و اجرا کنند. بسیاری از اسناد بالادستی در کشور نیز با توجه به این مسئله راهبردی همواره توصیه ‌کرده‌اند که سیاست‌های کشور همراه با پیوست نگاه به پویایی جمعیت تدوین شده و در این جهت اجرا شوند. در همین راستا چندی پیش بود که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اهمیت مسئله افزایش خبر داد که خانواده‌هایی که فرزند چهارم به دنیا بیاورند،  زمین دریافت می‌کنند. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نماینده های مجلس یازدهم، با گسترش نیوز همراه باشید.

اعطای زمین رایگان امکان پذیر است

اقبال-شاکری

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در مورد اعطای زمین رایگان به خانوارهای بیش از ۴ فرزند گفت: این موضوع جز قانون جوان سازی جمعیت است و در کشور به طور قطعی امکان پذیر خواهد بود و مشکلی ندارد. اکنون خیلی از اقشاری که فاقد مسکن هستند، زمین دارند اما توانایی ساخت مسکن ندارند. لذا باید یکسری تسهیلات به آنها داده شود که بتوانند مسکن مورد نیاز خود را بر اساس معیارهای شهرسازی بسازند.

وی افزود: این کار سبب می شود تا خانواده های فاقد مسکن با ساخت مسکن مدنظر خودشان تا حد زیادی از بلند مرتبه سازی در کشور جلوگیری کنند. در همین راستا ما در گفتگویی هایی که با وزارت راه و شهرسازی داشتیم بیان کردیم خانواراهایی که اجازه ساخت مسکن را دارند، بتوانند خانه های ویلایی بسازند تا از بلند مرتبه سازی جلوگیری شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: با بررسی های که انجام شده است، متوجه شدیم توانایی این کار را در کشور داریم. ما از نظر کثرت زمین مشکلی خاصی نداریم و همچنین از نظر مصالح ساختمانی هم مشکلی خاصی وجود ندارد اما در مدیریت آنها مشکلات بزرگی داریم. در نحوه اجرا معضلات متعدد داریم. باید کاری کنیم که رانت شکل نگیرد و فسادی در این زمینه ظاهر نشود.

۷۰ درصد از مسکن مهر را خود مردم ساختند

شاکری بیان کرد: به نظر بنده این سازوکارها علاوه بر زمین و نقدینگی و تسهیلات به شایسته سالاری و مدیریت صحیح هم نیاز دارد. براساس برآوردهای صورت گرفته ۷۰ درصد از مراحل ساخت، خانه های مهر خود مالکین بودند. باید این تجارب را تقویت کنیم و با حمایت درست و اصولی از طرح های مسکن ملی، رضایت مردم را کسب کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد بی توجهی مجلس به ماده ۱۴۹ قانون کار اظهار کرد: در بحث نهضت تولید مسکن ما به همه اقشار توجه کرده ایم و این طرح مختص به قشر خاص نیست، کارگران، مجردین، زنان سرپرست خانوار و هرکسی که فاقد مسکن است می توانند در نهضت ملی تولید مسکن شرکت کنند.

شاکری در پایان اظهار کرد: البته ناگفته نماند، نیاز است که وزرات کار در بیانه‌ای سهم خودش را از نهضت جهش تولید مسکن برای کارگران بگیرد و شرایط را برای ایجاد مسکن کارگری ایجاد کند. اکنون کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مسکن و بهزیستی در حال انجام این کار هستند. ۴ میلیون نفر از همه اقشار می‌توانند از این امکان استفاده کنند اما باید نماینده کارگران عجله کنند و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی توافق کنند. ما قول می دهیم در صورت وقوع این موضوع، سریعا در مجلس پیگیر حق کارگران در مسکن ملی باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها