|
کدخبر: 243708

چرا پرسپولیس گران‌تر از استقلال شد؟

پرسپولیس ۴۳۰ میلیارد تومان بیش از استقلال ارزش‌گذاری شده است. ارزش واگذاری پرسپولیس برای عرضه در بورس ۳۲۱۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۷۸۰ میلیارد تومان است. ارزش بالاتر پرسپولیس نسبت به استقلال بر اساس نظر سازمان خصوصی‌سازی بعضا اعتراض‌های هواداران استقلال را به دنبال داشته است.

اقتصاد چرا پرسپولیس گران‌تر از استقلال شد؟

خصوصی‌سازی مسئول ارزش‌گذاری این دو شرکت محسوب می‌شود و سوالی اگر در این خصوص مطرح است باید از این سازمان پرسیده شود. اما بر اساس صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس که طی ساعت اخیر به صورت عمومی منتشر شده است می‌توان تقریبا مبنای ارزش‌گذاری این دو باشگاه را متوجه شد.  بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که شاید مبنای اصلی این اختلاف همان ارزش برند این ۲ باشگاه باشد.

در حالی خصوصی‌سازی ارزش پرسپولیس را ۴۳۰ میلیارد تومان بالاتر از استقلال مطرح کرده است که از نظر میزان دارایی این دو باشگاه تفاوت چندانی ندارند. بر اساس صورت مالی منتهی به خرداد و تیر پرسپولیس و استقلال کل دارایی‌های این دو باشگاه به ترتیب ۸۶۰ و ۷۴۰ میلیارد تومان است. ارزش دفتری پرسپولیس ۵۱۰ میلیارد تومان و ارزش دفتری استقلال ۴۸۷ میلیارد تومان است.

پرسپولیس در سال مالی گذشته به کمک درآمدهای بازی‌های آسیایی و صعود به رده‌های بالاتر در این بازی‌ها به سود ۱۴ میلیارد تومانی رسیده است.  در حالی‌که استقلال زیان ۱۲ میلیارد تومان را محقق کرده است. نکته جالب توجه در سال مالی دو سال قبل هر دو باشگاه بیش از ۵۱ میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده‌اند.

تفاوت اختلاف دو باشگاه از کجاست؟

وقتی به اعداد بالا نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد که اختلاف ارزش‌گذاری صرفا بر مبنای محاسبات ذهنی و احتمالا عملکرد سال‌های گذشته پرسپولیس بوده است. قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس در لیگ برتر یا عملکرد مناسب در بازی‌های آسیایی شاید در این تفاوت ارزش اثرگذار بوده است. با این حال با توجه به سابقه طولانی دو تیم عملکرد چند سال گذشته چندان نمی‌تواند مبنای این اختلاف باشد. اعداد بالا نیز جایی برای توجیه این تفاوت ایجاد نمی‌کند.

برخی از کارشناسان نیز مطرح می‌کنند که با توجه به این‌که در برآوردهای اولیه تعداد طرفداران پرسپولیس بیش از استقلال است چنین اختلاف ارزش‌گذاری را توجیه می‌کنند. یعنی اگر صرفا ارزش دفتری این دو باشگاه را اعداد صورت مالی در نظر بگیریم ارزش برند پرسپولیس حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و ارزش برند استقلال حدود  ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در این میان البته باید توجه داشت که این عدد صرفا به برند دو باشگاه اختصاص ندارد. در این میان ممکن است موج تورمی اخیر در ارزش دارایی‌ های این باشگاه لحاظ نشده باشد و قیمت دارایی‌ها بر اساس ارزش روز نباشد. یا این‌که در باشگاه‌های اروپایی در ترازنامه معمولا سرفصلی ذیل دارایی‌ها با عنوان ارزش بازیکنان نیز مشاهده می‌شود. هر بازیکن به عنوان دارایی باشگاه دارای ارزشی برای انتقال به باشگاه دیگر طی مدت قرارداد است. این موضوع نیز در صورت مالی دو باشگاه مشاهده نمی‌شود. به صورت کلی ارزش دارایی‌های ثبتی این دو باشگاه بدون لحاظ ارزش برند و همچنین بازیکنان و صرفا بر اساس دارایی‌های ثابت مانند زمین و ملک لحاظ شده است.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها