|
کدخبر: 243350

سرنوشت ورود رمزارزها به بورس چه شد؟

در شرایط فعلی که بانک مرکزی و مجلس هم عقیده نیستند، ورود رمزارزها به صندوق‌های بازار سرمایه شدنی نیست، از طرفی با مشکل خروج ارز از کشور مواجه هستیم و این اقدام می‌تواند این مشکل را دو چندان کند و این موضوع باعث جهت گیری این دو نهاد شده است.

بورس ایران کارایی لازم را ندارد و وجود ارزهایی که ماهیت آنها نوسانی بوده و دارای ریسک‌ بالا هستند با بازار سرمایه همخوانی ندارد. بورس دارای محدودیت‌های زیادی از جمله دامنه نوسان است که تضاد رفتاری با معاملات رمزارزها دارد. از آنجا که معاملات ارزهای دیجیتال سراسر ریسک است، ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، ریسک مذکور را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند.

محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه گفت: در دنیا برای کنترل و هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذاری خواه و ناخواه صندوق‌هایی برای مدیریت ریسک در اوراق بهادار تشکیل شده است. در خصوص ارزهای دیجیتال هم صندوق‌هایی تشکیل شده که البته رمزارزهای معروف را پوشش می‌دهد و این اقدام به نوعی هدفمندی و کنترل ریسک همچنین مدیریت منابع سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها است.

وی افزود: تشکیل صندوق‌های پوشش ریسک برای رمزارزها هم کمک کننده کنترل ریسک‌های غیر هوشمندانه این بازار است. در موضوع ارزهای دیجیتال، ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالا است و در مقابل بازدهی که ایجاد می‌کند، به دلیل نوسانات زیادی که در جریان معاملات روزانه خود دارد، گاهی ممکن است دچار از بین رفتن بخشی از منابع هم شود.

خیری عنوان کرد: در کشور ما بانک مرکزی ساز و کاری برای رمزارزها ایجاد نکرده است چون سواد این بازار جدید را ندارد، به همین منظور موضع گیری‌های منفی در برابر این بازار را شاهد بودیم، اما در چند ماه اخیر موضع گیری و اظهار نظراتی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر به رسمیت شناختن این نوع بازار و تعیین ساز و کار مناسب در این زمینه را شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر قوانین رسمی در کشور برای بازار ارزهای دیجیتال وجود نداشته باشد، باعث قاچاق چنین ارزهایی در کشور می‌شود و کنترل این بازار از دست می‌رود. گرچه برخی تلاش‌ها برای ثبت قوانین در بازار رمزارزها شده اما متاسفانه تضاد گفتاری وجود دارد و نتیجه‌ای نداده است.

به گفته وی، شرایط بازار سرمایه کشور به گونه‌ای است که کارایی لازم ندارد و وجود چنین ارزهایی که ماهیت آن وجود نوسانات و ریسک‌های بالاست، با بازار سرمایه همخوانی ندارد؛ از آنجا که بورس دارای محدودیت‌های زیادی از جمله دامنه نوسان و... است که تضاد رفتاری با معاملات رمزارزها دارد، نمی‌توان روی صندوق‌هایی که پوشش ریسک برای رمزارزها داشته باشند، حساب کرد و چون معاملات ارزهای دیجیتال سراسر ریسک است، ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، ریسک مذکور را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه تعریف درستی از رمزارزها و صندوق‌هایی که می‌توانند فعالیتی در این زمینه داشته باشند، وجود ندارد؛ بنابراین در شرایط فعلی که بانک مرکزی و مجلس هم عقیده نیستند، ورود رمزارزها به صندوق‌های بازار سرمایه شدنی نیست. از طرفی با مشکل خروج ارز از کشور مواجه هستیم و این اقدام می‌تواند این مشکل را دو چندان کند و این موضوع باعث جهت گیری این دو نهاد شده است.

 

منبع: صدای بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها