|
کدخبر: 240900

ارز دیجیتال ملی چقدر هزینه ها را کاهش می دهد؟

رمز ارز ملی در حالی از سال آینده منتشر و به نوعی جایگزین اسکناس می شود که این اقدام می تواند علاوه بر سهولت در تبادلات روزمره از هزینه چاپ پول ممانعت و حتی تامین کننده نیاز شرکت های بورسی شود.

 با ورود رمز ارز جدید به سبد کاربردی واحد پولی ملی، طلوع ریال دیجیتال را از سال آینده در کشور شاهد خواهیم بود. آنطور که صالح‌آبادی، رئیس کل یانک مرکزی اخیرا از راه‌اندازی رمز ریال ملی از اوایل سال ۱۴۰۱ خبر داده و می گوید رمز ریال توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، اینگونه که افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند تا چنین رمز ارزی به نوعی صرفا جایگزین اسکناس شود.

طبق برنامه ریزیهای انجام شده، بانک مرکزی به عنوان رگولاتور حوزه پولی کشور در حال آماده سازی جنبه کسب و کار ریال دیجیتال و تعیین پارامترهای طراحی از منظر اقتصادی است و جنبه فنی آن که شامل فراهم کردن زیرساخت انتشار و توزیع رمز پول می شود که برعهده شرکت خدمات انفورماتیک گذاشته شده است. از طرفی با توجه به آشنایی بخش عمده ای از مردم به کارایی رمز ارزها و سرمایه گذاری هایی که خیلی ها هم اکنون در این بخش داشته و دارای کیف پول هستند، در این صورت می توان گفت که ورود به چنین سیستمی خیلی برای مردم نا آشنا نباشد.

البته رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس می شود. رمز ارزی که مورد توجه خیلی از کشورهای دنیا بوده و هم اکنون به عنوان ابزار رد و بدل مالی در معاملات روز مره شده است.

رمز پول ریال شکل جدیدی از پول ملی در کشور محسوب می شود چرا که با ظهور ریال به شکل سکه و پس از آن اسکناس کاغذی همچنین استفاده از کارت بانکی الکترونیکی هم اکنون قراراست رمز ارز ریال نیز به ۳ واحد کاربردی استفاده از واحد ریال کشور اضافه شود تا در نهایت رمزنگار ریال نیز بر بستر تکنولوژی بلاکچین به عنوان چهارمین واحد پولی ملی مورد استفاده قرار گیرد

نباید از قافله پیشرفت دنیا در استفاده از فن آوریهای نوین عقب ماند

 

رمضانعلی صادق زاده، استاد دانشگاه و رئیس اسبق کمیته مخابرات کمیسیون صنایع مجلس نیز  درباره آثار ورود رمز ارز ملی به بازار از سال آینده گفت: ابتدا باید دید که ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای ورود رمز ارز ملی و تاثیر گذاری آن بر تسهیل مسائل پولی کشور، چه اندازه می تواند نقش مثبتی در این زمینه داشته باشد، با این وجود چنین موضوعی نیازمند بحث و بررسی است اما نباید از قافله پیشرفت ها در دنیا در عرصه پدیده های نوظهور پولی عقب ماند.

وی با بیان اینکه از نظر فنی و تخصصی، بهره گیری از آخرین پیشرفت ها در بخش فن آوری اطلاعات و استفاده از رمز ارزها که بی تردید طی سالهای آتی مورد استفاده گسترده جوامع جهانی قرارمی گیرد، باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای دست یابی به آخرین فن آوری های نوین جزو الزامات و ضروریاتی است که بانک مرکزی به عنوان متولی آن باید مورد توجه قرار گیرد که این موضوع مهم نیازمند مقررات و آیین نامه های اجرایی است.

با توجه به حرکت بانک مرکزی در مسیر تولید رمز ارز ملی تمرکز لازم بر ایجاد وتامین زیرساخت های گسترده چون ترغیب مردم به برخورداری از کیف پول و نحوه کارایی از رمز ارز ملی باید مورد توجه قرار گیرد و از آنجایی که بحث استفاده از رمز ارز دردنیا مطرح شده است بنابراین حتی یک روز نباید در استفاده از فن آوری های نوین تاخیر شود

ضرورت تمرکز بانک مرکزی بر ایجاد مدل ریال دیجیتال همسان با دنیا

این کارشناس فن آوری اطلاعات و صنعت آی تی خاطر نشان کرد: تمرکز بانک مرکزی به ایجاد مدل ریال دیجیتال رویکرد درست در راستای همراهی با دنیا در عرصه پیشرفت های بین المللی است که البته توجه به زوایا و جزئیات آن نیازمند کارکارشناسی است تا مشخص شود آیا این اقدام می تواند کارایی لازم را در بخش پولی و ...داشته باشد یا خیر. اما از نظر حقوقی و مقرراتی دستورالعمل ها و زیر ساخت های لازم در این راستا باید به خوبی فراهم شود تا چنانچه سیاست گذاری و استفاده گسترده از این نوع پدیده ارزی شکل اجرایی به خود گیرد، مشکلی در اجرا تهدید کننده طرح نشود.

وی اظهار داشت: با توجه به حرکت بانک مرکزی در مسیر تولید رمز ارز ملی تمرکز لازم بر ایجاد و تامین زیرساخت های گسترده چون ترغیب مردم به برخورداری از کیف پول و نحوه کارایی از رمز ارز ملی باید مورد توجه قرار گیرد و از آنجایی که بحث استفاده از رمز ارز در دنیا مطرح شده است بنابراین حتی یک روز نباید در استفاده از فن آوری های نوین تاخیر شود.

بنا به این گزارش، طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی قرار است از سال آینده رمز ارز ریال ملی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، این اقدام هر چند به اعتقاد کارشناسان رویکردی درست در راستای پیشرفت همتراز با دنیا در عرصه استفاده از فن آوری های نوین پیشرفته است، اما باید زیر ساخت های آن به خوبی تامین شود و مردم نیز در این زمینه آگاهی و آموزش لازم را بینند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها