|
کدخبر: 239337

پیش‌بینی مهم از آینده نزدیک بورس

پیش‌بینی بورس فردا را می‌توان متاثر از برآیند معاملات در هفته گذشته قلمداد کرد. برگشت بازار پس از صحبت‌های حمایتی و تضعیف روند صعودی شاخص کل طی روزهای هفته، احتمال کاهش هیجانات مثبت را در بازار بیشتر می‌کند و انتظار می‌رود که معاملات فردا متعادل پیگیری شود.

به نظر می‌رسد که این بار دولت عزم جدی‌تری نسبت به قبل برای حمایت از بازار سرمایه دارد و شاهد اقدامات عملی در این راستا هستیم که می‌تواند باعث ایجاد ثبات و تعادل در بازار شود. سازمان بورس نیز بیش از پیش در حال ایجاد تصمیماتی برای کارایی بیشتر بازار است و در تلاش است که بورس را به بلوغ بیشتری برساند.

بحث دامنه نوسان و حجم مبنا بیش از پیش داغ است و تا به اینجای کار فرابورس اقداماتی عملی در این راستا انجام داده است. این موضوعات که از زمان رشد افسارگسیخته بورس در سال ۹۹ با انتقاد بسیاری از کارشناسان همراه بود، اکنون درحال تجربه تغییرات مهمی است و شاید کم کم به ایستگاه پایانی آن برسیم.

نگاهی به روند هفتگی بازار سرمایه

اگر نگاهی به یک هفته گذشته بیاندازیم، مشخص است که قدرت روند صعودی بازا مدام درحال کاهش بود به طوری که در روز چهارشنبه شاخص کل بدون تغییر باقی ماند و دیگر خبری از صعود نبود. این موضوع خود می‌تواند نشان از کاهش هیجانات خرید باشد.

ارزش معاملات نیز در روز آخر نتوانست خود را در کانال ۴ هزار میلیارد تومانی حفظ کند و در روز آخر دوباره به زیر این کانال بازگشت که تاییدی بر عدم تمایل خریداران برای خرید بیشتر دارد.

خروج پول افراد حقیقی نیز که پایانی ندارد. در نخستین روز معاملات پس از نزدیک به دو ماه شاهد ورود سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم اما این اتفاق تنها به همان روز ختم شد و از روز یکشنبه خروج پول از ادامه یافت به طوری که در آخرین روز هفته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان خروج پول داشتیم.

هم‌زمانی این اتفاقات نشان از این دارد که تب تند حمایت‌ها خوابیده و فعالان بازار دوباره سدهای قبلی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را پیش روی خود احساس می‌کنند.

برخی از ریسک‌ها همچنان پابرجاست

اگرچه اشاره شد که دولت و سازمان درحال پیگیری اقدامات حمایتی برای بهبود شرایط بازار هستند اما همچنان بسیاری از این ریسک‌ها برطرف نشده‌اند.

بحث مذاکرات هنوز به نقطه مشخصی نرسیده است و تردید از آینده سیاسی و اقتصادی کشور هر معامله‌گیری را با احتیاط همراه می‌کند. هرچند که توافق یا عدم توافق هرکدام به نوعی می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد اما اینکه روند اقتصادی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت هنوز سوال بزرگی است که پیش روی فعالان بورس قرار دارد.

بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بوجه مجلس هچنان ادامه دارد و هرازچندگاهی خبری مبنی بر تغییراتی از آن به گوش می‌رسد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا به اینجای کار لغو شده و ممکن است این سیاست نادرست همچنان ادامه داشته باشد. بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع بزرگ اگرچه از سمت دولت با قطعیت تصمیم‌گیری شده اما در نهایت مجلس باید آن را تصویب کند. موضوع اعمال مالیات بر متانول، اوره و پلی‌اتیلن نیز که از سمت دیگر سودآوری و حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی را مورد هدف قرار داده است.

با تجمیع موارد بالا می‌توان انتظار داشت که فعلا اتفاق پرقدرتی چه از نظر صعود و چه نزول در بازار اتفاق نیفتد و فعلا تا مشخص شدن این مباحث، شاهد روندی متعادل و خنثی در معاملات باشیم که در هر برهه‌ای برخی صنایع مورد توجه فعالان قرار بگیرد.

صعود شاخص بورس در گرو شکست مقاومت

همانطور که در تصویر شاخص کل نیز پیداست، کندل‌ها در گیر و دار عبور از مقاومتی مهم قرار دارند که شکست آن می‌تواند تضمینی برای ادامه روند صعودی باشد.

محدوده ۱.۲۹ تا ۱.۳۱ میلیون واحدی تا کنون چندین بار باعث تغییر روند شاخص شده است و این بار نیز قدرت روند صعودی را گرفته است. درکنار این موضوع، برخورد کندل روز چهارشنبه به خط کیجنسن نیز بر این مقاومت افزوده است.

با نگاهی به اندیکاتور RSI مشخص است که این اندیکاتور نیز پشت خط روند نزولی خود گیر کرده است که نشان از قدرت بالای مقاومت پیش رو دارد.

درصورتی که روز آینده شاخص کل بتواند از محدوده مذکور عبور کند می‌توان به هدف ۱.۳۵ و سپس ۱.۳۸ میلیون واحدی نیز امیدوار بود

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها