|
کدخبر: 238238

قانون گذاری رمز ارزها در ایران، به زودی!

در ایران از هر جایی که بیت کوین بخرید، نه قانونی است و نه غیر قانونی! این فضای خاکستری با وجود بازاری با حجم روزانه هزار میلیارد تومانی، زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری است که اتفاقا خیلی آن‌ها رخ داده اند.

اقتصاد قانون گذاری رمز ارزها در ایران، به زودی!

از زمان تولد بیت‌ کوین تا کنون ۱۳ سال می‌گذرد و حدود پنج تا شش سال است که این واژه در ایران شناخته شده است؛ البته با دایره لغاتی بزرگ مثل رمز ارز، ارز دیجیتال، دارایی دیجیتال و.... تاکنون چند هایپ متفاوت در ایران در موضوع رمزارزها پیش آمده است و هر بار اقبال مردم به خرید و فروش ارزهای دیجیتال به حداکثر ممکن رسیده است. از زمان ریزش بازار بورس؛ که بسیاری از سرمایه‌گذاران نا امید از سبز شدن مجدد چارت بورسی به بازار رمزارزها پناه بردند تا زمانی که روز به روز قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کرد و طی حدود یک سال از ۱۰هزار دلار تا ۶۹ هزار دلار بالا رفت.

بازار میلیارد تومانی رمز ارزها در ایران

آمارهای غیر رسمی خبر از حضور میلیون‌ها کیف پول فعال رمزارزی در ایران می‌‌داد، همچنین هزار میلیارد تومان‌هایی که دیگر شمردنشان سخت بود از لفظ همت در روز استفاده می‌شد، میزان پولی که هر روز به واسطه رمز ارزهایی مثل بیت کوین در ایران جابه‌جا می‌شدند.

در این بین اما همچنان قانون مشخصی درباره رمزارزها در ایران وجود ندارد. بانک مرکزی از حدود ۳ سال قبل، پیش‌نویسی را درباره چارچوب گذاری رمزارزها ارائه کرد که علی رقم انتقادات بسیار تا کنون به نتیجه نرسیده است. اخیرا هم محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور آستین بالا زده اند تا موضوع رمزارزها در ایران قانونی شود.

صرافی‌های رمزارزی بسیاری در ایران وجود دارند که نه قانونی هستند و نه غیر قانونی. بسیاری از این صرافی‌ها تحت نظارت پلیس فتا و سایر ارگان‌های رگولاتوری هستند، اما از آنجایی که موضوع خرید و فروش رمزارزها در ایران قانون مشخصی ندارد، زمینه کلاهبرداری برای افراد سودجو شدیدا فراهم می‌شود.

قانون گذاری رمز ارزها در ایران، به زودی!

شنیده‌ها حاکی از آن هستند که قرار است مجلس شورای اسلامی و دولت به همکاری بانک مرکزی و برخی وزارت خانه‌ها به زودی تکلیف این موضوع را روشن کنند. در همایش کاربردی اقتصاد بلاکچین و آینده دارایی‌های دیجیتال، یکی از اصلی ترین میزگردها به موضوع قانون‌گذاری مربوط است. قرار است با حضور بسیاری از نهاد‌های تصمیم‌گیر از جمله مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، دولت، وزارت اقتصاد و ارتباطات در این همایش، از آخرین اخبار قانون‌گذاری رمزارزها در ایران آگاه شویم و با حضور شرکت‌های فعال رمزارزی و کامیونیتی کریپتوکارنسی و بلاکچین ایران، حلقه اتصال محکمی بین بخش خصوصی و حاکمیتی شکل بگیرد.

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر