|
کدخبر: 237878

پیش بینی قیمت لیر در کوتاه مدت

امروز قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات با رشد کمتر از دو درصدی داشت. قیمت هر لیر به دو هزار و ۷۰ تومان رسید.

قیمت لیر ترکیه شنبه ۹ بهمن ماه در ساعات پایانی معاملات روند صعودی به خود گرفت. هر لیر با افزایش ۱٫۴۷ درصدی به قیمت دو هزار ۷۰ تومان رسید.

هر لیر ترکیه در روز مشابه شش ماه گذشته، یعنی ۹ مرداد ماه با رقم سه هزار و ۵۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افزایش ۳۲٫۱۳ درصدی معادل ۹۸۰ تومانی را تجربه کرده است.

ارزش لیر افزایش پیدا می‌کند؟

نورالدین نباتی، وزیر دارایی این کشور طی هفته گذشته با چند اقتصاددان دیدار کرد. بر اساس اطلاعات‌ موجود از این دیدار، احتمالا ۱۰ میلیارد دلار از سپرده‌های ارزی به لیر تبدیل می‌شود.

وزیر دارایی ترکیه می‌گوید که تورم در سه ماه آینده به حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، قبل از آن که به وضوح کاهش یابد و تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد برسد.

او تاکید کرد که نرخ تورم تا زمان انتخاباتی که برای اواسط سال ۲۰۲۳ تعیین می‌شود.

کارشناس اقتصادی ترکیه نقل کرده‌اند که هیچ بازگشتی از سیاست پولی فعلی بانک مرکزی وجود ندارد و نباید انتظار افزایش نرخ بهره را داشت.

تیم اقتصادی اردوغان که طی دو سال اخیر بارها تغییر کرده است، همچنان به دنبال افزایش نرخ سود به شکل نامحسوس هستند.

همچنین برخی از کارشناسان می‌گویند که اردوغان و حزب‌اش که در برخی مواقع بر سر الزامات این برنامه با صندوق بین‌المللی پول درگیر بودند. با توجه به وضعیت اقتصادی وخیم آن دوره و تمایل شدید دولت در آن زمان برای پیوستن به اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اجرای آن نداشتند.

در حال حاضر نرخ برابری لیر با دلار آمریکا به ۱۳٫۵۵ است.

اغلب کارشناسان اقتصادی می‌گویند که برابری لیر در مقابل طی سه ماه آینده افزایشی است. ممکن است رقم این برابری ۱۵ برسد.

سطح برابری دلار به لیر تا عدد ۴/ ۱۸ افزایش یافت و با تعدیل نسبی در عدد ۱۳٫۵ تثبیت شد. نرخ تورم نیز با شکستن رکورد ۲۰ ساله به ۳۶‌ درصد رسید.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها