|
کدخبر: 237071

خاندوزی بورس را سبز می‌کند؟

دوباره وعده‌های جدیدی داده شد. هیچ کدام از وعده‌ها تازه نبودند. دوباره برخی از رسانه‌های بورسی از جلسه با حقوقی‌ها خبر می‌دهند، ولی از مرداد ۹۹ تاکنون چند جلسه با حقوقی‌ها برگزار شده است؟

اقتصاد خاندوزی بورس را سبز می‌کند؟

وزیر اقتصاد دیشب خبر داده که امروز « شروع دیگری » در اجرای مصوبات اقتصادی است. همین یک ماه قبل بود که خبر از مصوبه ده بندی برای حمایت از بورس داده شد؛ از همان زمان تاکنون شاخص بورس چقدر نزول داشته است؟ هنوز هم مشکلات اصلی نادیده گرفته شده و صرفا به نظر می‌رسد به دنبال ایجاد یک موج مثبت در بازار سهام هستند.

شاخص کل بورس تهران تا لحظه تنظیم این گزارش رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند. برخی از کارشناسان سبز امروز بازار سهام را موقتی دانسته و برخی حتی آن را رشد مصنوعی می‌دانند. برخی دیگر اما با توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها همین تغییرات احتمالی مانند سقف برای نرخ سوخت و خوراک صنایع بزرگ را بهانه‌ای برای خرید سهام می‌دانند. این دسته از وضعیت مناسب سودآوری شرکت‌ها خبر می‌دهند.

وضعیت سهام در این لحظه

در همین رابطه روز گذشته اخبار و شایعاتی منتشر شده بود که کمیسیون تلفیق نرخ سوخت را همسان با قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بدون اعمال سقف به تصویب رسانده است. بلاتکلیفی در کل سیستم سیاست‌گذاری همچنان مشخص است. تمام سعی بر این است که با وعده و وعید بورس را مثبت کنند و اما در دفعات قبل همین شعارها ضربات سنگینی به اعتبار دولت و مجلس نزد سرمایه‌گذاران بورس وارد کرد.

دوباره باید تاکید شود که موضوع اصلاح ساختار قیمتی انرژی نیست و کسی مخالفتی با اخذ مالیات از صادرات ندارد. با این حال موضوع این است که برنامه‌ای مشخص برای سیاست‌گذاری در شرایط کنونی مشاهده نمی‌شود و تصمیمات ناگهانی به نوعی گرفته می‌شود که دولت و مجلس را مخالف اصلی سرمایه‌گذاری در بورس معرفی می‌کند.

حالا هم با همه وضعیت مناسب سهام شاید موج مثبتی در بورس شاهد باشیم اما همچنان نگرانی از ایجاد فضای منفی دوباره وجود دارد. بر این اساس همچنان نمی‌تواند به رشد امروز قیمت‌ها چندان اطمینان داشت گرچه که ارزندگی سهام شرکت‌ها بعضا مشخص است.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    کوتولست

  • ناشناس ارسالی در

    کوتوله است و دچار نزدیک بینی وکوته بینی است. همچنین توی ۴ سال گذشته زندگی میکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها